شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۱۰۴۰
plusresetminus
سفر‌ها و سخنان محسن رضایی درباره درآمد ۵۰ هزار دلاری برای ایرانیان این سوال را پیش کشیده که او دوباره کاندیدا می‌شود؟
نظر فعالان اقتصادی درباره وعده دلاری محسن رضایی
صبح‌شد: محسن رضایی یکی از چهره‌های نام‌آشنا برای ایرانیان و دنبال‌کنندگان سیاست است. پس از جنگ و خداحافظی موقتش با لباس سپاه، در قامت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ظاهر شد، اما چند نوبت تلاش او نتیجه موفقیت آمیزی عایدش نکرد از این‌رو برخی ناظران احتمال حضور مجدد او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را ناچیز می‌دانند و معتقدند که او احتمالا فرصت را به جوان‌تر‌ها واگذار خواهد کرد.

اما او این روز‌ها نه‌تن‌ها فعالیتش را تشدید کرده و به انتقاداتی صریح از سیاست‌های اقتصادی دولت حسن روحانی روی آورده، بلکه سفر‌های خود را نیز از سرگرفته است. ابتدای هفته گذشته و همزمان با اصلاح طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس، یکی از افراد شاخصی که به تصویب این طرح بهارستانی ها، واکنش نشان داد محسن رضایی بود.

او در صفحه اینستاگرام خود به تبیین روند انحراف از جوان گرایی از سی سال پیش تا کنون پرداخت و محدود کردن سن ۴۰ سال در رقابت‌های ۱۴۰۰ را یک «اشتباه بزرگ» توصیف کرد. دوشنبه به استان سمنان رفت و در جلسه‌ای با روسای دفاتر بنیاد ملی نخبگان، از نخبگان کشور خواست که در امر سیاست گذاری‌های مجمع مشارکت کنند.

فردای آن روز یعنی ۱۳ آبان درحالی که محدودیت‌های کرونایی مانع از آمد و شد‌ها شده بود، به استان قم سفر کرد و به دیدار آیت ا... اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه رفت. او در دیدار خود همانند دیگر دیدارهایش بر برنامه هفتم توسعه تاکید کرده و از حوزه علمیه خواست که نظرات و پیشنهاد‌های خود را درباره این برنامه ارائه کنند. اگر دیدار‌ها و جلسات او به همین جا ختم می‌شد قضاوت در باره حضور او در انتخابات خیلی راحت نبود، اما او در پایان هفته به دیدار جوانان عضو جمعیت گام دوم انقلاب رفت و این بار سمت و سوی سخن خود را انتخاباتی‌تر از همیشه کرد.

او در بخشی از این دیدار خود پرسشی انتخاباتی مطرح می‌کند و پاسخی انتخاباتی‌تر به آن می‌دهد: «از من سوال می‌کنند که طرح شما برای اقتصاد بدون نفت چیست؟ آیا فقط به فروش محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی فکر می‌کنید؟ پاسخ من این است که این کار حداقل کاری است که باید با نفت کرد. می‌توانیم با جهش تولیدات ملی و رونق اقتصادی علاوه بر این که نفتی برای فروش به صورت خام نداشته باشیم، روزانه واردات نفت از کشور‌های دیگر داشته باشیم تا بتوانیم پاسخ صنعت و کشاورزی مدرن ایران را بدهیم.»

رضایی در ادامه سخنان خود در موضعی که بیشتر به شعار‌های انتخاباتی شبیه است، بیان می‌کند که اگر اقتصاد فعال شود در آمد هر ایرانی کمتر از ۵۰ هزار دلار نخواهد بود: «اگر اقتصاد و تولید ملی ما راه بیفتد هیچ ایرانی نیست که درآمد سرانه آن زیر ۵۰ هزار دلار باشد. همه چیز برای این جهش و تحول آماده است. هر تحول در ایران، بر زندگی ۵۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران تاثیر می‌گذارد به شرط آن که بازار‌های منطقه و حوزه نفوذ فرهنگی را در اهداف خود داشته باشیم.»

البته باید گفت رقمی که محسن رضایی آن را مطرح می‌کند، حدود ده برابر درآمد سرانه ملی در زمان حال است و از همین رو بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که این ادعای محسن رضایی حداقل در شرایط فعلی دست نیافتنی و غیر ممکن است.

با این حال باید منتظر ماند و دید رضایی در ادامه مسیر خود بار دیگر عزم کارزار انتخابات را خواهد کرد یا این که این بار میدان رقابت را به دیگران واگذار می‌کند و همچنان به نظریه پردازی می‌پردازد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.t9qrak9zzpr4a.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما