يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۱۰۵۲
plusresetminus
تماس نزدیک در کرونا
صبح‌شد: یک توصیه بهداشتی عمومی برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا خودداری از تماس نزدیک با افراد دارای عفونت است، اما تماس نزدیک دقیقا به چه معناست؟ تماس نزدیک را به‌طور معمول قرار گرفتن در فاصله کمتر از ۲ متر برای مدت دست‌کم ۱۵ دقیقه تعریف می‌کنند، اما اخیرا مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) این تعریف را اصلاح کرده‌اند.

در این تعریف جدید، قرار گرفتن در فاصله کمتر از۲ متر از افراد دارای عفونت در مدت‌های کوتاه متعدد در طول ۲۴ ساعت که مجموع آن‌ها به ۱۵ دقیقه برسد هم تماس نزدیک محسوب می‌شود. این تعریف جدید براساس یک بررسی است که نشان داد چگونه ویروس کرونا می‌تواند بین افرادی که تماس‌های کوتاه‌مدت، اما متعددی با هم داشته‌اند، منتقل شود.

یک زندانبان مرد در تماس با ۶ فرد بازداشتی قرار داشت که در یک مرکز، قرنطینه شده بودند. در ابتدا این زندانیان علامتی نداشتند و منتظر نتیجه آزمایش کرونایشان بودند. فیلم‌های ضبط شده به‌وسیله دوربین‌های مداربسته زندان نشان داد این زندانبان در مدت‌های کوتاه حدود یک دقیقه‌ای در فاصله کمتر از ۲متری این زندانیان قرار گرفته است، اما مجموع این زمان‌ها بیش از ۱۵ دقیقه شده بود.

آزمایش این ۶ زندانی در نهایت مثبت شد و زندانبان هم با وجود اینکه در معرض تماس با منبع احتمالی دیگر عفونت قرار نگرفته بود، آزمایشش مثبت شد. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که تعیین فاصله ۲‌متری بر مبنای موازین دقیق علمی نیست و میدان نیروی نامرئی وجود ندارد که مانع ورود ذرات حاوی ویروس کرونا از مرز ۲ متری شود.

گرچه انتشار ویروس از افراد دارای عفونت به افراد دیگر در فاصله بیش از ۲متر شایع نیست، اما اگر افراد در فضا‌های دربسته بدون تهویه باشند، احتمال چنین رویدادی بالا می‌رود. برخی از کارشناسان بهداشتی هم می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند آسان‌تر از حدی که تصور می‌شود، انتشار یابد و معتقدند حتی در گردهمایی‌های درازمدت در فضا‌های باز هنگامی که فاصله افراد بیش از ۲ متر است، باید همچنان ماسک زد. عوامل دیگری نیز می‌توانند در این‌باره تأثیرگذار باشند.

هنگامی که افراد صدایشان را بالا می‌برند یا نفس‌نفس می‌زنند - مثلا هنگام آواز خواندن، فریاد زدن یا ورزش کردن ممکن است شمار بیشتری قطرک‌های تنفسی یا ذرات هواپخش حامل ویروس را در محیط پخش کنند.

از طرف دیگر هرچه مدت ماندن شما در موقعیتی که شما را در معرض ویروس کرونا قرار می‌دهد، بیشتر باشد، احتمال دچار شدن شما به عفونت بیشتر می‌شود؛ بنابراین ماسک زدن حتی در مواردی که فکر می‌کنید تماس نزدیکی با دیگران ندارید، همچنان اهمیت دارد. یک راه‌حل خوب این است که هربار که از خانه خارج می‌شوید، ماسک بزنید تا نیازی نباشد که تصمیم بگیرید در چه زمانی باید ماسک بزنید.

*علی ملائکه- پزشک و روزنامه نگار

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.ievfuqey8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما