دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۷
کد مطلب : ۱۰۸۶
plusresetminus
مجید مجیدی با تازه‌ترین فیلم خود به دنبال دومین نامزدی اسکار است.
«خورشید» مجیدی، اسکار می‌گیرد؟
صبح‌شد: دیروز کمیته انتخاب نماینده ایران در اسکار بالاخره انتخاب نهایی خود را انجام داد و فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی را برای شرکت در نود و سومین دوره مراسم سینمایی اسکار انتخاب کرد. این فیلم که از پنج روز پیش به صورت محدود در شهر تفرش به نمایش درآمده تا به شرط نمایش در کشور مبدأ جامه عمل بپوشاند، از اواخر سال ۹۸ به عنوان مدعی جدی نمایندگی ایران در اسکار مطرح شده بود.

ماجرای تحسین‌شده کودکان کار

«خورشید» محصول سال ۹۸، درباره نوجوانی به نام «علی» با بازی روح‌ا... زمانی است که به دنبال یک زیرخاکی می‌رود و در این مسیر، ماجرا‌هایی را از سر می‌گذراند.

زمانی و شمیلا شیرزاد بازیگران نوجوان اصلی فیلم هستند و چهره‌های شاخصی، چون علی نصیریان، جواد عزتی و طناز طباطبایی نیز در این فیلم حضور دارند. فیلمنامه «خورشید» را نیما جاویدی سازنده «سرخپوست» همراه با مجید مجیدی نوشته‌اند. این فیلم در نخستین رونمایی خود در جشنواره فیلم فجر سال ۹۸، در حضور آثار قدری، چون «آتابای»، «درخت گردو» و «شنای پروانه» به جایزه سیمرغ بهترین فیلم رسید و از همان زمان به عنوان نخستین مدعی حضور در اسکار به عنوان نماینده ایران، مطرح شد. فیلم تازه مجید مجیدی همراه «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی و «درخت گردو» در فهرست نهایی مدعیان نمایندگی ایران در اسکار قرار گرفت و در انتخابی که دیروز از سوی بنیاد سینمایی فارابی اطلاع‌رسانی شد، به عنوان نماینده ایران در این رویداد سینمایی معرفی شد.

«خورشید» چقدر شانس دارد؟

«خورشید» پس از کسب جایزه در جشنواره فجر، حضور خارجی چندانی نداشت تا این که به عنوان یکی از آثار بخش اصلی هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز انتخاب و برای اهالی سینمای جهان، رونمایی شد. حضور در ونیز، به معنای پایان طلسم پنج ساله حضور ایران در بخش رقابتی این جشنواره بود؛ اگرچه تنها جایزه مارچلو ماسترویانی را برای بهترین بازیگر نوظهور (روح‌ا... زمانی) به ارمغان آورد.

حضور در بخش اصلی قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، بی‌تردید اتفاق مهمی است که به نفع «خورشید» در راه اسکار خواهد بود. این فیلم علاوه بر این از حضور مجید مجیدی به عنوان یک فیلم ساز بین‌المللی بهره می‌برد که علاوه بر همکاری با برخی چهره‌های شناخته‌شده جهان در «محمد رسول‌ا... (ص)»، پیشتر سابقه یک بار نامزدی جایزه اسکار را برای فیلم «بچه‌های آسمان» دارد. این فیلم همچنین سابقه دو جایزه اسکار سینمای ایران را که اصغر فرهادی در یک دهه اخیر برای «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» به دست آورده، به خاطر می‌آورد و از این حیث نیز در برابر رقبای خارجی‌اش کم‌شانس نیست. آن چه که شانس «خورشید» را در این رقابت تا حدی تقلیل می‌دهد، توجهات مضمونی اسکار در سال‌های اخیر است. سه مضمون زنان، نژادپرستی و همجنس‌گرایی در این سال‌ها بیش از هر زمان دیگری، بر آرای اعضای آکادمی اسکار سایه انداخته است.

غیر از مورد سوم که در فیلم‌های ایرانی دیده نمی‌شود، «خورشید» دو مورد نخست را نیز ندارد و از همین رو، با چالش‌هایی برای کسب نامزدی و جایزه مواجه است. هر چند باید منتظر قضاوت اعضای آکادمی اسکار و ملاک‌های مدنظر آن‌ها ماند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.79qrak9z3pr4a.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما