پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۱۳۱
plusresetminus
شیوع دیابت به‌ویژه دیابت نوع2 که بیشتر حاصل سبک نادرست زندگی است در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بسیاری از مبتلایان برای کنترل این بیماری ترجیح می‌دهند به جای مصرف داروهای شیمیایی- که در ماه‌های اخیر با کمبود برخی از اقلام آن روبه‌رو شده بودیم- از راهکارها و درمان‌های گیاهی موثر استفاده کنند.
چند توصیه طلایی برای کنترل قندخون
 صبح‌شد: شیوع دیابت به‌ویژه دیابت نوع2 که بیشتر حاصل سبک نادرست زندگی است در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بسیاری از مبتلایان برای کنترل این بیماری ترجیح می‌دهند به جای مصرف داروهای شیمیایی- که در ماه‌های اخیر با کمبود برخی از اقلام آن روبه‌رو شده بودیم- از راهکارها و درمان‌های گیاهی موثر استفاده کنند.

از آنجا که دیابت نوعی بیماری است که به توجه و کنترل نیاز دارد و بر اثر بی‌توجهی می‌تواند سیستم‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد، با دکتر الهام پارسا، پزشک متخصص طب سنتی و عضو هیات‌علمی دانشگاه در مورد دیدگاه طب‌سنتی در مورد بیماری قندخون و روش‌های کنترل و مهار این بیماری با داروهای گیاهی گفت‌وگو کرده‌ایم که مهم‌ترین نکات مورد اشاره را در ادامه این گزارش می‌خوانید.

طب سنتی عامل ایجاد بیماری قند یا دیابت را ناشی از سوءمزاج می‌داند؛ البته این موضوعی است که در طب مدرن توجیهی ندارد. دیابت یا ذیابیطس در این مکتب به دو نوع گرم و سرد تقسیم شده است: سوءمزاج گرم کلیه و سوءمزاج سرد کلیه یا تمام بدن. وقتی کلیه یا کل‌بدن از حالت مزاج متعادل خود خارج شوند دچار سوءمزاج شده‌اند. اما چرا کلیه!؟ چون افزایش ادرار و تشنگی از علائم مشخص‌کننده دیابت است و طب سنتی کلیه را دخیل و سوءمزاج آن را نشانه دیابت می‌داند. در واقع کلیه آب‌بدن را به سمت خود کشیده و سبب بروز تشنگی می‌شود و چون قدرت نگه‌داشتن آب را ندارد به میزان زیاد از طریق ادرار دفع می‌شود.

در دیابت نوع یک باتوجه به این‌که علائم پر سروصدایی مثل پرنوشی و پرادراری و کاهش‌وزن دیده می‌شود و در دیابت نوع دو در صورتی که اختلال شدید ترشح انسولین
رخ دهد با علائم دیابت یا ذیابیطس در طب سنتی تطابق دارد. در مورد عوامل ایجادکننده این بیماری و عدم‌رعایت سبک صحیح زندگی در هر دو طب تا حدودی مشابهت وجود دارد.

 علائم افراد مبتلا به دیابت گرم و سرد

افرادی که دیابت گرم دارند دارای علائمی نظیر تشنگی شدید، ادرار زیاد با رنگ زرد پررنگ، لاغری و احساس گرمی در ناحیه کلیه‌ها هستند. اینها وقتی کلیه را از بیرون خنک می‌کنند یا مواد با مزاج‌سرد می‌خورند حال بهتری داشته و با خوردن گرمی‌جات یا گرم‌کردن کلیه از بیرون شرایط‌شان بدتر می‌شود، اما افرادی که دیابت سرد دارند این علائم در آنها تظاهر می‌کند: تشنگی کمتر از دیابت گرم، رفع عطش با آب‌گرم، ادرار سفید و بدون سوزش، احساس سردی در کلیه یا کل‌بدن، میل‌جنسی پایین و کاهش اشتها. نوع تغذیه و روش درمانی افراد مبتلا به دیابت سرد و گرم با یکدیگر متفاوت است. مسلما باتوجه به علل مختلف سوءمزاج باتوجه به شرایط هر شخصی این سوءمزاج باید درمان شود. به‌طور کلی در دیابت گرم به مصرف موادی با مزاج یا طبیعت سرد می‌شود: جو، دوغ، آش آلو و... و برعکس در دیابت سرد توصیه به مصرف مواد با مزاج گرم می‌شود. یک‌سری داروهای گیاهی هم به صورت ساده یا ترکیبی وجود دارند که برای کنترل قند خون می‌توان توصیه کرد.

 اصول شش‌گانه طب سنتی

علاوه بر تغذیه اقدامات دیگری وجود دارد که می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند. رعایت اصول شش‌گانه طب سنتی، خط اول درمان هر بیماری است. تغذیه یکی از این اصول است و بقیه موارد شامل کنترل هوای استنشاقی و زندگی در آب و هوای سالم، فعالیت بدنی مناسب و متعادل که در کنترل قند خون نقش پررنگی دارد، رعایت زمان خوابیدن برای تنطیم عملکرد بدن که از ساعت حدود ۹ تا ۱۰ شب باید آغاز شود، ضرورت توجه به تخلیه به موقع مواد دفعی بدن بخصوص عدم وجود یبوست و داشتن حالات روانی مناسب مانند کنترل خلق و خو و پیشگیری از بروز استرس و عصبانیت. آگاه باشید هر مزاج عامی می‌تواند در معرض ابتلا به این بیماری باشد. ولی کسانی که مزاج سرد دارند یا به طور جزئی‌تر دچار سوءمزاج گرم یا سرد در کلیه هستند بیشتر در معرض‌اند.

 از داروهای گیاهی تا طب سوزنی

در میان برخی مردم یک‌سری از گیاهان دارویی بیشتر موردتوجه بوده و در محافل مصرف آنها را برای کنترل قندخون به یکدیگر توصیه می‌کنند، اما آیا این خوراکی‌ها قابلیت کاهش قندخون را دارند؟ این متخصص می‌گوید: «برخی گیاهان دارویی توانایی کاهش قندخون را دارند که به‌عنوان درمان کمکی  توصیه می‌شوند؛ مثل کدو، دارچین، سیر، مغز گردو، زیره  و... .
دکتر پارسا در پاسخ به این پرسش که آیا در طب سنتی درمانی برای مداوای قطعی بیماران مبتلا به مرض‌قند وجود دارد می‌گوید: «یک‌سری درمان‌ها و تدابیر مدعی هستند که درمان‌ها قطعی است ولی این مسأله نیاز به پژوهش‌های زیاد و مطالعه روی تعداد زیادی از بیماران دارد و درحال‌حاضر نمی‌توان به‌طور قطعی نظری داد. ناگفته نماند طب‌سوزنی هم با تحریک بعضی نقاط بدن می‌تواند در کنترل دیابت نقش کمکی داشته باشد.


چند توصیه طلایی

پیشنهادی که برای افراد عادی خصوصا در معرض خطر می‌توان داشت این است که اصول حفظ سلامت را رعایت کنند و با سبک زندگی درست بروز این بیماری را به تعویق بیندازند. ورزش و فعالیت بدنی را مدنظر بگیرند و از زندگی بی‌تحرک بپرهیزند. مراقب اضافه‌وزن باشند، با رعایت رژیم اصولی وزن خود را به حد مورد قبول برسانند و موادغذایی مناسب با مزاج خود بخورند.
افرادی هم که این بیماری را دارند ورزش و فعالیت‌بدنی مناسب داشته باشند و از خوراکی‌ها و مواد مناسب برای کاهش قند‌خون استفاده کرده و در درمان سوءمزاج‌های ایجاد شده در بدن‌شان جدی باشند تا اگر به داروهای خوراکی یا انسولین نیاز داشتند میزان مصرف آنها کم باشد.

توصیه مهم این است که با شروع درمان‌های طب سنتی به هیچ وجه مصرف انسولین و داروهای خوراکی را خودسرانه قطع نکنید. باید تحت نظر پزشک این کار انجام شود و در صورت مصرف هم‌زمان داروهای گیاهی کاهنده قند خون و داروهای طب مدرن مثل انسولین و... به علائم افت شدید خون توجه کرده و در صورت بروز بی‌حالی، ضعف و... حتما با پزشک خود مشورت کنند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.xnzt23nzzftd2.html
منبع : جام جم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما