شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۱۱۵۲
plusresetminus
امروز آنطور که معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرده است در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی دو هفته‌ای کشور تصمیم‌گیری می‌شود.
تهران باید برای این دو دلیل مهم تعطیل شود
صبح‌شد: امروز آنطور که معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرده است در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تعطیلی دو هفته‌ای کشور تصمیم‌گیری می‌شود.

پیشنهادی که در پی افزایش شمار جانباختگان کرونا به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه شده است و آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا هم همچنان در تهران و ۲۷ استان با وضعیت قرمز صعودی است تا جایی که در آبان ماه روزانه به‌طور متوسط ۴۰۰ نفر در کشور قربانی بیماری کووید-۱۹ می‌شوند.

در چنین وضعیتی ستاد ملی مقابله با کرونا تا اینجای کار انواع محدودیت‌های سختگیرانه و اجباری شدن برخی پروتکل‌های بهداشتی را برای کاهش آمار مبتلایان و موارد فوتی ابلاغ کرده است، اما همچنان آمار مرگ‌ومیر بیماران کرونایی در نقطه اوج قرار دارد. از رئیس شورای شهر تهران گرفته تا رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، استانداری تهران، اعضای ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران و برخی از اعضای علمی ستاد مقابله با کرونا و رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی کشور خواهان تعطیلی کامل پایتخت شده‌اند.

از طرفی معاون کل وزارت بهداشت نیز روزجمعه ۱۶ آبان ماه از تصمیم‌گیری درباره تعطیلی تهران خبر داد و گفت: تعطیلی نباید به این شکل باشد که افراد سر کار نروند، اما در عوض پاساژگردی کنند. باید همه ما متعهد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشیم و حتی‌الامکان در خانه بمانیم و اگر لازم است برای کار‌های ضروری از منزل خارج شویم در این میان عده‌ای از متخصصان و کارشناسان نظر دیگری دارند.

آن‌ها معتقدند اپیدمی طولانی شده و دولت باید محدودیت‌های سختگیرانه تری را برای کنترل بیماری اعمال کند. استدلال این گروه این است؛ به دلیل مشکلاتی که از نظر اجتماعی و بخصوص از نظر اقتصادی و افزایش بیکاری بویژه برای کارگران و افراد روزمزد با این اقدام پیش می‌آید تعطیلی کامل نباید مدنظر قرار بگیرد. حمید سوری اپیدمیولوژیست که از مخالفان طرح تعطیلی تهران است می‌گوید: «اگر مقدمات، مؤخرات و ملزومات طرح اعمال محدودیت‌ها مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای به خاطر اپیدمی کرونا فراهم نشود، مداخله‌ای بسیار پر هزینه و بدون تأثیر در کنترل اپیدمی است.»

مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت اوج‌گیری تعداد مبتلایان و افزایش پی در پی مرگ و میر‌های کرونایی را جدی عنوان می‌کند و می‌گوید راه‌حل کنترل کرونا این است که برای مدتی حداقل یک تا دو هفته تعطیلی کامل اعلام شود تا مقداری از شیوع و بروز موارد جدید کم شود. او محدودیت‌های اخیر مبنی بر تعطیلی بازار بعد از ساعت ۶ عصر را کافی نمی‌داند و می‌افزاید: «این تصمیمات خیلی کمکی به کنترل بیماری کرونا نمی‌کند.»

البته استاندار تهران هم در این باره می‌گوید: «پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت از سوی ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا درتهران مطرح شد و باید در ستاد ملی مقابله با کرونا بررسی و تصمیم‌گیری شود.»

انوشیروان محسنی بندپی می‌افزاید: باید برای چنین کاری همه جوانب اقتصادی اجتماعی را در نظر گرفت، اما به طور کلی ما از هر اقدامی که به کاهش بار بیماری و مراجعات بیمارستانی کمک کند استقبال می‌کنیم.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در گفت‌و‌گوی تلویزیونی در این باره اعلام کرد: در ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس جمهوری اگر اعضا پیشنهادی داشته باشند از طرف کمیته‌ها مطرح و بعد درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود.

البته معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران هم با بحرانی خواندن شیوع کرونا در تهران به خبرگزاری فارس گفت که موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران در آستانه تأیید نهایی است. دکتر نادر توکلی درباره جزئیات تعطیلی تهران گفته است؛ لاک‌دان یا قفل کردن کامل مدنظر است؛ یعنی فقط ارگان‌های امدادی و خدماتی ویژه اجازه فعالیت دارند؛ در نتیجه همه کارمندان و کارگران تعطیل می‌شوند و فقط مشاغل گروه یک مانند اورژانس، آتش‌نشانی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های مایحتاج و مواد غذایی مردم می‌توانند فعالیت داشته باشند.

همچنین دیروز دکتر علی‌اکبر حقدوست رئیس ستاد علمی مقابله با کرونا در گفتگو با «ایران» در این باره می‌کوید: در شرایط کنونی و با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا تنها راه حل تعطیلی دو هفته‌ای تهران است و قطعاً تعطیلی اثر خیلی زیادی روی کاهش آمار موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا می‌گذارد.

معاون کل وزارت بهداشت هم درباره پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌گوید ما پیشنهاد کردیم که تهران دو هفته تعطیل شود، ولی هنوز تصویب نشده است. در این خصوص ۶۵ نفر از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به وزیر بهداشت نامه زدند. این موضوع در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گفته دکتر حریرچی استدلال رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی بر این است که وضعیت موجود و گرفتاری بشدت رایج خوشه‌های خانوادگی و جمعیتی و ابتلای جمع زیادی از همکاران مدافع سلامت و ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی- درمانی برچالش‌های موجود خواهد افزود.

تعطیلی و قرنطینه تهران بهترین اقدام درمقابله با کرونا

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران همچنان بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران تأکید دارد. او می‌گوید: «ما پیشنهاد تعطیلی همه فعالیت‌های تهران اعم از دولتی و خصوصی را حدود یک ماه پیش مطرح کردیم و هنوز هم بر آن تأکید داریم و معتقدیم که بهترین اقدام همین است، چرا که ما عقب‌تر از کرونا حرکت می‌کنیم و فعلاً نمی‌توانیم با اقدامات مقطعی و کوتاه مدت جلوی آن را بگیریم. براین اساس اگرچه کاهش ساعت کار اصناف اقدام مثبتی محسوب می‌شود، اما در شرایط حاضر تنها قرنطینه کامل همچون ۵ روز اول نوروز جواب می‌دهد و این اقدامات جدید اگر در اردیبهشت ماه انجام می‌گرفت می‌توانست تأثیرگذار باشد، چرا که درآن زمان تعداد کل فوتی‌های کشور حدوداً ۱۰۰ نفر بود، اما اکنون به حدود ۵۰۰ نفر رسیده است، از طرفی تعداد مبتلایان هم افزایش یافته و سرعت شیوع کرونا روند صعودی داشته است، بنابراین تنها اقدام مؤثر تعطیلی کامل تهران حداقل به مدت دو هفته است.»

تجربه فروردین ماه را باید تکرار کنیم

زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران تأکید دارد که تعطیلی کامل تهران، تنها راه چاره برای کنترل این وضعیت وخیم کرونایی است. «او معتقد است که تجربه فروردین و اردیبهشت ماه که با تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های شهری و اداری و سازمانی مصادف شده بود، نشان داد که قرنطینه کامل می‌تواند آمار مرگ و میر و تلفات را تا حد زیادی کاهش دهد و از این رو تجربه مثبتی در پیشگیری از شیوع کرونا محسوب می‌شود؛ بنابراین در شرایطی که میزان فوتی‌ها به طرز تأسف‌آوری افزایش یافته است، شورای شهر اصرار دارد که تعطیلی دو هفته‌ای تهران بهتر است که هر چه سریع‌تر اجرا شود. پیشنهاد تعطیلی البته از زبان کارشناسان حوزه بهداشت و درمان و رؤسای ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی هم مورد تأکید قرار گرفته است و بر همین مبنا شورای شهر پیشنهاد تعطیلی همه فعالیت‌ها را مطرح کرده است و تصمیمی با پشتوانه کارشناسی بوده است.»

تعطیلی پایتخت به دو علت مهم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ضرورت پیشنهاد تعطیلی تهران از سوی رؤسای ۶۵ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی تهران به وزیر بهداشت می‌گوید: این پیشنهاد دو دلیل عمده دارد. علت عمده به دلیل گردش ویروس در جامعه است که باید با یک جدیت خیلی کاملی وارد شویم آنچه امروز می‌بینیم به عنوان محدودیت‌های چند ساعته یا دورکاری کمک زیادی در شوک مورد نیاز برای کاهش گردش ویروس در جامعه نمی‌کند.

رئیس جمهوری در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا:
بزودی طرحی برای مدیریت مرحله جدید کرونا تصویب می‌شود

رئیس جمهوری گفت: با توجه به ورود کشور به مرحله جدیدی از شیوع ویروس کرونا و لزوم قطع هر چه سریع‌تر زنجیره ابتلا و کاهش نرخ مرگ و میر، نیازمند اقدامات هماهنگ و نظارت دقیق بر فعالیت‌ها از سوی دستگاه‌های مختلف و همچنین ارائه طرحی جامع برای مقابله با این بیماری متناسب با وضعیت شیوع در شهر‌های مختلف کشور هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه ممکن است در این مسیر در برخی مواقع با کاستی‌ها یا ناهماهنگی‌هایی مواجه شده باشیم، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری برای مقابله با این بیماری، نیازمند بررسی طرحی جامع برای مهار بیماری در مراحل پیشگیری، پیگیری، محدودسازی و درمان جدید است.

رئیس جمهوری افزود: با توجه به مؤلفه‌های مهمی، چون تاب‌آوری اقتصادی که در اثر تحریم‌های ظالمانه ایجاد شده است، حفظ سلامت مردم به عنوان اولویت اصلی نظام همیشه مورد تأکید بوده و ستاد ملی مقابله با کرونا بزودی طرحی جامع را برای مدیریت مرحله جدید بیماری مورد بررسی قرار داده و به تصویب خواهد رساند.

روحانی با بیان اینکه طرح جامع می‌بایست با توجه به تجارب گذشته، تمامی نقاط کشور را متناسب با وضعیت شیوع بیماری تحت پوشش قرار دهد، افزود: در این طرح جامع وظایف تک تک کمیته‌های تخصصی به صورت شفاف مشخص شده است و در کمترین زمان و بدون پیچیدگی‌های بوروکراتیک و رفت و برگشت‌های اداری دستگاه‌های ذیربط در اسرع وقت به وظایف تعیین شده عمل می‌کنند.

رئیس جمهوری افزود: با توجه به مصوبات گوناگونی که تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا داشته است، باید با یکپارچه‌سازی تمامی مصوبات و تصمیمات براساس تقسیم‌بندی کشور به سه بخش زرد، قرمز و بحرانی اقدام شود تا براساس هر یک از این وضعیت‌ها سیاست‌های مقابله‌ای و اعمال محدودیت‌ها عملیاتی شود. روحانی طراحی سناریوی اقناع و هدایت افکار عمومی متناسب با طرح جامع را از الزامات اجرای دقیق این طرح عنوان کرد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.mn6k49n6u5k14.html
منبع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما