يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۱۱۷۵
plusresetminus
تصمیم روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا و مخالفت با تعطیلی دوهفته‌ای تهران، بار دیگر انتقاد‌هایی را به همراه داشت.
انتقادهای تند و تیز به روحانی/ به خاطر اقتصاد از جان مردم نگذرید!
صبح‌شد: یکی از مهم‌ترین موضوعات روز‌های اخیر، درخواست‌های متعدد برای تعطیلی دو هفته‌ای تهران بود؛ درخواستی که نه تنها شهردار و اعضای شورای شهر تهران بلکه نمایندگان مجلس و برخی اعضای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا هم خواستار آن شده بودند. با وجود این، جلسه روز گذشته ستاد ملی کرونا چنین مصوبه‌ای نداشت و به اعمال محدودیت‌های تازه، آن هم از یک هفته دیگر بسنده کرد.

انتقاد تند و تیز شهردار تهران

«پیروز حناچی» شهردار تهران از جمله منتقدان بی‌توجهی به وضعیت تهران است که دیروز هم در یادداشتی به وضعیت مدیریت این بیماری نقد‌هایی وارد کرد و نوشت: «دستگاه‌های مسئول مدیریت کووید-۱۹، برخلاف عملکرد مناسب و هماهنگ خود در موج اول بیماری در فاصله اسفند۹۸ تا اردیبهشت ۹۹، در موج جدید تاکنون عملکرد موفقی نداشته و نتوانسته‌اند سهم مناسبی در جلوگیری از شیوع بیماری ایفا کنند.... من به‌عنوان شهردار تهران امیدوارم هرچه سریع‌تر مراجع ملی تصمیم‌گیر درباره کووید-۱۹، با اتخاذ تصمیمات سریع، کارشناسی و هماهنگ از اتلاف وقت و در نتیجه آن اتلاف نفوس و فرسایش بیشتر کادر درمان جلوگیری کنند».

چاره‌ای جز تعطیلی ۲ هفته‌ای نداریم

حرف‌ها و هشدار‌های حناچی، خروجی نظرات کارشناسان و متخصصانی است که طی هفته‌های اخیر بار‌ها درباره وضعیت کرونایی تهران هشدار داده بودند. دکتر «سید عباس متولیان» معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران از جمله این کارشناسان است که روز گذشته هم به ایرنا گفت: «در شرایط موجود و افزایش بیماران کرونایی در کشور برای قطع زنجیره انتقال چاره‌ای جز تعطیلی کامل دوهفته‌ای تهران و برخی شهر‌ها نداریم».

متروی تهران، عامل مهم آلودگی
این اظهارنظر‌ها را بگذارید کنار صحبت‌های اخیر دکتر «ایرج حریرچی» معاون‌کل وزیر بهداشت که در برنامه زنده تلویزیونی به مهم‌ترین دلایل ابتلای کرونا در موج جدید اشاره کرد. به گفته حریرچی، «فعلا در اکثر کشور رفت و آمد‌ها و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه دلیل اصلی ابتلاست، اما در تهران علاوه بر این علت، مترو عامل مهمی در انتقال بیماری است»؛ که اگر به دنبال راهکاری برای حذف این کانون آلودگی باشیم، چاره‌ای جز تعطیلی مترو‌ی تهران وجود ندارد.

بیمارستان‌ها کانون آلودگی شده است

دکتر حریرچی به موضوع مهم دیگری هم اشاره کرده است: «متاسفانه در تهران و سایر نقاط کشور، بیمارستان‌ها کانون آلودگی شده است. هر چقدر به همراهان بیماران کرونایی می‌گوییم برای جلوگیری از شیوع بیشتر، نباید به ملاقات این بیماران آمد، اما بعضی‌ها حتی کنار بیمارستان‌ها چادر می‌زنند!» با این همه، آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا و احتمالا شخص رئیس‌جمهور، برای تعطیل‌کردن برخی شهر‌ها و به ویژه تهران مجاب نشده‌اند و احتمالا تا مشخص‌شدن نتایج محدودیت‌های جدید، یعنی اواسط آذرماه تصمیم تازه‌ای نخواهند گرفت. اما با توجه به نتایج ضعیف اجرای محدودیت‌های فعلی (ممنوعیت فعالیت از ساعت ۱۸) و رعایت نشدن پروتکل‌ها توسط مردم، به نظر می‌رسد اجرای محدودیت‌های تازه هم چندان موفق نباشد و ستاد ملی را مجاب به قرنطینه کامل شهر‌ها کند.
 
نمی‌شود به خاطر اقتصاد از جان مردم بگذریم

تصمیم روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا و مخالفت با تعطیلی دوهفته‌ای تهران، بار دیگر انتقاد‌هایی را به همراه داشت. از جمله منتقدان، «محمدجواد حق‌شناس» عضو شورای شهر تهران است که در گفتگو با خراسان به ابعاد سیاسی این ماجرا هم اشاره کرد: «پیشنهاد تعطیلی تهران فقط از طرف یک طیف خاص مطرح نشده بود؛ اعضای شورای شهر و نمایندگان مردم تهران که از نظر سیاسی فصل مشترکی ندارند، در این موضوع هم‌نظر بودند. استاندار، شهردار، اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی هم همگی نظرشان تعطیلی تهران بود، اما به نظر می‌رسد گرفتاری‌های دولت آن قدر زیاد است که خیلی نمی‌تواند این درخواست‌ها را مورد توجه قرار دهد».

احتمال نگرانی از تبعات اقتصادی

با حق‌شناس این موضوع را مطرح می‌کنیم که «شاید دولت نگران تبعات اقتصادی تعطیلی‌هاست، مثل مشکلاتی که ممکن است برای اجاره‌ها، وام‌ها، چک‌های برگشتی و مالیات‌ها رخ بدهد». او در این‌باره می‌گوید: ما هم شرایط اقتصادی کشور و دولت را درک می‌کنیم، اما کار سختی نیست که یک جمع ۵۰ نفره اعضای شورای شهر و نمایندگان تهران را دعوت کنند و ما را در جریان بگذارند، نه این‌که پاسخی ندهند و دلایل مخالفت‌شان را هم اعلام نکنند». حق‌شناس ادامه می‌دهد: «ممکن است تعطیل‌کردن، مشکلات اقتصادی ایجاد کند که قطعا دولت باید به این موضوع توجه کند، اما نمی‌شود بگوییم، چون امکان پاسخ به این مشکلات وجود ندارد، به راحتی از جان مردم بگذریم.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.edyiw6dytgiaw.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما