دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : ۱۱۹۴
plusresetminus
یک بار دیگر بحث استفاده از فنون طب سنتی، گیاهی، اسلامی یا هر اسمی که بر آن می‌گذارید، در درمان کرونا در ایران جدی شده است.
مروری بر حواشی طب سنتی در دوران کرونا
صبح‌شد: یک بار دیگر بحث استفاده از فنون طب سنتی، گیاهی، اسلامی یا هر اسمی که بر آن می‌گذارید، در درمان کرونا در ایران جدی شده است.

 این بار دیگر پای یک روحانی و یک خطیب جنجالی در میان نیست و این مجلس یازدهم است که به مدد رئیس کمیسیون بهداشت و درمانش، این هفته یکی از مسئولان وزارت بهداشت را به مجلس می‌کشانند تا این بار از او سؤال کنند.

طبق دستور کار این هفته مجلس، یکی از میهمان‌های مجلس شورای اسلامی در این هفته، رئیس کمیته طب سنتی است تا درباره استفاده از این طب در درمان کرونا پاسخ بدهد. اما مسئله به اینجا ختم نمی‌شود؛ به نظر می‌رسد ایده استفاده از طب سنتی و گیاهی در درمان کرونا در میان اعضای کمیسیون بهداشت مجلس یازدهم طرفداران زیادی دارد.

 ابتدا این زهرا شیخی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود که هفته گذشته از افتتاح اولین مرکز تخصصی طب ایرانی ویژه کرونا در کشور خبر داد.

شیخی راه‌اندازی این مرکز را کاملا خودجوش و «آتش به اختیار» توصیف کرد و گفت: این مرکز به صورت کاملا جهادی و آتش به اختیار در راستای دستورات مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی سلامت و به‌منظور افزایش سطح ایمنی و کاهش اضطراب و نگرانی بر اساس آموزه‌های طب سنتی راه‌اندازی شده است».

خانم شیخی همچنین با انتقاد از وزارت بهداشت برای بی‌توجهی به این مسئله گفت: «تعلل در به‌کارگیری از طب سنتی ایرانی در درمان بیماران مبتلا به کرونا و بی‌توجهی به دستاورد‌ها و ظرفیت عظیم این حوزه، موجب می‌شود روزانه شاهد فوت بیش از ۴۰۰ نفر از عزیزانمان باشیم؛ نباید اجازه دهیم چشمانمان به این آمار‌های بالا عادت کند.

از این‌رو انتظار داریم وزارت بهداشت و درمان هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل کارگروه طب سنتی ایرانی اقدام و از این ظرفیت بالقوه کنار دیگر ظرفیت‌های موجود برای حفظ سلامت مردم
 استفاده کند».

بعد از زهرا شیخی، فاطمه محمدبیگی، دبیر کمیسیون بهداشت و سلامت مجلس شورای اسلامی، در یکی، دو روز گذشته از لزوم استفاده از طب سنتی و گیاهی در درمان کرونا صحبت کرده بود.

خانم محمدبیگی همچنین خواستار افزایش ساعت کاری عطاری‌ها برای مبارزه با کرونا شد و گفت: «در کشور‌های چین، تایوان و اروپا برخورد‌های مقتدرانه در اجرای شیوه نامه‌های بهداشتی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و طب سنتی سه عامل مهم در کنترل همه‌گیری کرونا بوده است.

این روز‌ها ساعات کاری عطاری‌ها باید افزایش یابد و مطالعات ثابت کرده شیرین‌بیان ضد کووید‌۱۹ است. عطاری‌ها باید مانند داروخانه‌ها با ارائه دارو‌های گیاهی به مردم خدمت کنند و این موضوع باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد».


جدی‌شدن این مسئله موجب شد تا حتی سازمان غذا و دارو هم در اطلاعیه‌ای به مسئله صدور مجوز برای چند داروی گیاهی درمان کرونا بپردازد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: بر این اساس طبق بررسی‌های صورت‌گرفته تاکنون چهار فراورده طبیعی با اجزای گیاهی موفق به اخذ مجوز از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو برای بهبود علائم بیماری کووید‌١٩ شده‌اند و برای دو مورد آن مجوز موقت تولید به مدت شش ماه صادر شده است.

این برای دومین‌بار در ۹ ماه اخیر است که بحث استفاده از این شیوه طب و درمان برای مبارزه با کرونا در ایران جدی می‌شود. اولین‌بار در همان روز‌های اول شیوع این بیماری در ایران بود که یک روحانی به اسم تبریزیان و یک خطیب به اسم روازاده که پیش از این هم با حرکات جنجالی‌شان معروف بودند، با ادعای درمان گیاهی یا اسلامی کرونا به میان آمده بودند.

در آن روز‌ها «روغن بنفشه» کلید‌واژه‌ای بود که کاربران زیادی درباره آن حرف می‌زدند؛ اما در نهایت چند روز بعد از مطرح‌شدن این ادعاها، تصمیم بر این شد که همه به سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و پروتکل‌های آن پایبند باشند.

همین مسئله موجب شد با قاطعیت با این مسائل در روز‌های نخست مبارزه با کرونا برخورد شود. اگرچه در این مدت هرازگاهی حضور برخی چهره‌های ناشناخته در رسانه ملی و صحبت از درمان سنتی این بیماری جنجالی می‌شد، اما تا‌کنون هیچ‌گاه نبوده که یک مقام رسمی پیگیر این ماجرا بوده باشد.

حالا، اما دو چهره شناخته‌شده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به طور جد پیگیر این ماجرا هستند و از حرف‌ها و اقداماتشان برمی‌آید که به مؤثر‌بودن این طب ایمان دارند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.y9qrak9qtpr4a.html
منبع : شرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما