سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۱۲۰۰
plusresetminus
شمارش معکوس برای تعطیلی حداقل ۲ هفته‌ای اغلب کسب‌وکار‌ها به‌جز مشاغل ضروری در حالی آغاز شده که اعلام فهرست جدید مشاغل مشمول تعطیلی به پایان نشست چهارشنبه هفته جاری دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا موکول شد.
کدام مشاغل از شنبه تعطیل هستند؟
صبح‌شد: شمارش معکوس برای تعطیلی حداقل ۲ هفته‌ای اغلب کسب‌وکار‌ها به‌جز مشاغل ضروری در حالی آغاز شده که اعلام فهرست جدید مشاغل مشمول تعطیلی به پایان نشست چهارشنبه هفته جاری دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا موکول شد.

 با دستور رئیس‌جمهوری برای اعمال محدودیت‌های شدید ناشی از شیوع کرونا از شنبه هفته آینده، برخی مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیلی اغلب مشاغل و کسب‌وکار‌ها به‌مدت حداقل ۲ هفته و احتمال تمدید آن درصورت تداوم موج فراگیری این ویروس خبر می‌دهند.

به‌نحوی که دیروز عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید و اعلام کرد، بانک‌ها هم حتما باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، چطور اجازه داریم مغازه بقالی را پلمب کنیم، اما نمی‌توانیم بانک‌ها را پلمب کنیم، اما اختیارات داریم و حتما این کار را می‌کنیم.

بانک‌ها نیز باید دستورالعمل‌ها را رعایت کنند، ساعات کار خود را افزایش داده یا خدمات خود را در منازل به مردم ارائه کنند. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرد که در دور جدید اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی از شنبه هفته آینده به جز کسب‌وکار‌های ضروری مردم مانند سوپرمارکت‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، داروخانه‌ها، مراکز آتش‌نشانی و امدادی و امنیتی بقیه کسب‌وکار‌ها تعطیل خواهد شد. این خبر‌ها در حالی منتشر می‌شود که پیش از این قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در گفتگو با همشهری با ارائه پیشنهاد اصناف برای تعطیلی همه مشاغل و کسب‌وکار‌ها به‌مدت ۲ هفته از احتمال اعلام فهرست اسامی مشاغل و کسب‌وکار‌های مشمول تعطیلی تا دیروز خبر داده بود، اما دیروز سخنگوی اتاق اصناف کشور  از ابلاغ نشدن رسمی این فهرست و احتمال تعیین و ابلاغ آن در پایان نشست روز چهارشنبه هفته جاری هیأت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

فهرست مشاغل رسما اعلام نشد

سخنگوی اتاق اصناف ایران با بیان اینکه هنوز (تا دیروز) به‌طور رسمی هیچ فهرست جدیدی از مشاغل مشمول تعطیلی توسط مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا یا وزارت کشور به اتاق اصناف اعلام نشده است، گفت: به‌دلیل حساسیت‌های تعطیلی مشاغل در سراسر کشور، احتمالا در نشست روز چهارشنبه هفته جاری هیأت دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا این فهرست نهایی و به اتاق اصناف ایران ابلاغ می‌شود، اما شنیده‌ها حاکی از تعطیلی حداقل ۲ هفته‌ای اغلب واحد‌های صنفی به جز برخی کسب‌وکار‌های ضروری، درمانی و خدماتی است.

مجتبی صفایی، با اظهار بی‌اطلاعی از سرنوشت مشاغل مشمول تعطیلی، افزود: متأسفانه دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا پشت در‌های بسته در مورد سرنوشت اصناف تصمیم‌گیری می‌کنند، اتاق اصناف نماینده‌ای در این جلسات نداشته و تنها نظرات اصناف را در جلسات کمیته کارشناسی دریافت کرده و در ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد سرنوشت تعطیلی مشاغل تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گفته او تصمیم‌گیری‌های قبلی تعطیلی مشاغل از بهمن‌ماه سال گذشته تا‌کنون کسب‌وکار حدود یک میلیون نفر را تعطیل کرده است، هنوز هیچ فهرستی به‌صورت رسمی به اتاق اصناف اعلام نشده، اما قبلا مباحثی در زمینه اعلام این فهرست تا روز دوشنبه هفته جاری (دیروز) مطرح کرده بودند که اجرایی نشد. اصناف منتظر هستند تا ببینند این بار قرار است چه اتفاقی برای کسب‌وکارشان با تصمیمات این ستاد بیفتد.

صفایی تأکید کرد: متأسفانه مشاغل و کسب‌وکار‌ها از دور نخست تعطیلی با بدعهدی‌های دولت مواجه شدند و با این شیوه تصمیم‌گیری برای دور جدید تعطیلی، برخی صنوف و مشاغل برای همیشه تعطیل خواهند شد.

سخنگوی اتاق اصناف ایران با بیان اینکه به‌دلیل تعطیلی دور نخست برخی مشاغل، اکنون تالار‌های پذیرایی در سراسر کشور یا تغییر کاربری داده و یا تعطیل شده‌اند، افزود: همچنین وضعیت کسب‌وکار برخی مشاغل مانند هتل‌ها به‌شدت نامساعد است و اغلب هتل‌ها کارگران خود را اخراج کرده و به‌دلیل افت شدید درآمد حتی توانایی پرداخت هزینه‌های جاری مانند قبض آب، برق، گاز، تلفن و... را نداشته و با وساطت برخی دستگاه‌های اجرایی مانند استانداران پرداخت این قبوض را به تعویق انداخته‌اند.

سرنوشت نامعلوم کسب‌وکار‌ها

سخنگوی اتاق اصناف کشور از نحوه حمایت‌های قبلی از مشاغل انتقاد کرد و گفت: مشخص نیست که یک فعال صنفی که خرج زن و بچه خود را از طریق محل کسب تامین کرده و مثلا پوشاک را با چک و اعتبار خود نزد عمده فروشان تامین کرده با موج تازه تعطیلی و برگشت خوردن چک خرید این کالا باید چه اقدامی انجام دهد.

در چنین شرایطی مسئولان دولتی تعویق ۳ ماهه اظهارنامه مالیاتی یا پرداخت اندک تسهیلات بانکی تسهیلات با بهره را راهکار رفع مشکلات اینگونه صنوف می‌دانند.

صفایی افزود: تداوم روند قبلی تعطیلی مشاغل و کسب‌وکار‌ها در دور تازه تعطیلی فراگیر واحد‌های صنفی، منجر به بیکاری حداقل یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار نفر شاغل در صنوف خدماتی، تولیدی و توزیعی در سراسر کشور خواهد شد. او با بیان اینکه متأسفانه دولت به بسته‌های پیشنهادی قبلی اتاق اصناف برای حمایت از مشاغل عمل نکرده است، گفت: در دور نخست تعطیلی مشاغل ۶۰ درصد واحد‌های صنفی اعلام کردند که میزان تسهیلات پرداختی متناسب با خسارت‌های وارد شده به آن‌ها نیست.

وقتی دولت به ازای هر کارگر پرداخت ۱۵ میلیون تومان تسهیلات با بهره ۱۲ درصد را تصویب کرده مسلم است که با استقبال اصناف مواجه نخواهد شد. اما براساس آنچه تا‌کنون اعلام شده درنظر است تا در دور جدید تعطیلی مشاغل و بدون هیچ سازوکار حمایتی مشخصی، تعطیلی شامل حال همه صنوف تولیدی، توزیعی و خدماتی شود.

 بسته پیشنهادی حمایت از واحد‌های صنفی به دولت رفت

رئیس اتاق اصناف ایران نیز در نشست اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوار هستیم مسائل و مشکلات اقتصادی که امروز اصناف گرفتار آن هستند، با همراهی دولت و نمایندگان مجلس مرتفع شود.

سعید ممبینی، افزود: امروز اصناف با توجه به شیوع کرونا و شرایط اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که امیدواریم با حمایت مجلس بخشی از خسارت‌هایی که به اصناف وارد شده است را جبران کنیم. او همچنین از ارائه بسته پیشنهادی اتاق اصناف ایران به دولت برای حمایت از واحد‌های صنفی به‌دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی خبر داد و افزود: برخی از صنوف بیش از ۹‌ماه است که تعطیل هستند و دیگر صنوف نیز در شرایط رکود اقتصادی قرار دارند.

بر این اساس بسته حمایتی پیشنهادی اتاق اصناف برای حمایت از مشاغل و کسب‌وکار‌ها که بار مالی نیز ندارد، به دولت ارائه شده و باید مشکلات جدی اقتصادی اصناف دیده شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.78zbjh8w79bij.html
منبع : همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما