پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۱۲۳۳
plusresetminus
کمک خلبانی که 2سال پیش صحبت‌های جنجالی او درباره وضعیت هواپیماهای یکی از شرکت‌های هواپیمایی جنجال‌آفرین و باعث دستگیری وی شده بود در دادگاه تبرئه شد.
کمک خلبان جنجالی تلویزیون تبرئه شد!
 صبح‌شد: کمک خلبانی که 2سال پیش صحبت‌های جنجالی او درباره وضعیت هواپیماهای یکی از شرکت‌های هواپیمایی جنجال‌آفرین و باعث دستگیری وی شده بود در دادگاه تبرئه شد.

به گزارش همشهری، این کمک‌خلبان که امین امیرصادقی نام دارد تابستان سال 97موضوعاتی را درباره وضعیت هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی در صفحه اینستاگرامش مطرح کرد و پس از آن نیز با حضور در برنامه تلویزیونی حالا خورشید و بیان این موضوعات، جنجال زیادی در رسانه‌ها به‌وجود آورد.

جنجالی که با شکایت شرکت هواپیمایی از وی همراه و این کمک خلبان دستگیر شد و پرونده‌اش در دادگاه تحت رسیدگی قرار گرفت و او به حبس محکوم شد. حالا اما با گذشت بیش از 2سال از ماجرا و با حکم صادره از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران، مشخص شده که نه‌تنها این مرد بی‌گناه بوده که گفته‌های او درباره نقص فنی هواپیما درست بوده است.

این کمک خلبان در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: من استاد خلبان هواپیمای سبک و فوق‌سبک و کمک خلبان هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هستم و ماجرا از جایی شروع شد که در یک شرکت هواپیمایی مشغول به‌کار بودم اما اردیبهشت ۹۷ که برای پرواز تهران به کیش به فرودگاه مهرآباد رفتم، پیش از پرواز در هواپیما نقص فنی مشاهده کردم که کارخانه سازنده هواپیما(بوئینگ)برای این نقص فنی اجازه پرواز نداده بود. در این پرواز 110 نفر مسافر حضور داشتند و به خلبان یکم پرواز که ایرانی نبود، نقص را گفتم و او تأیید کرد. از او خواستم که به پارکینگ برگردیم و او عنوان کرد که معاونت عملیات شرکت گفته که با همین شرایط پرواز کنیم. با این حال از او خواستم که برگردیم و گفتم که من این پرواز را انجام نمی‌دهم و او هم قبول کرد. پس از آن از هواپیما پیاده شدم و پرواز با کمک خلبان دیگری انجام شد اما بعداز عدم‌پرواز با این هواپیما، برای من در شرکت کمیته انضباطی تشکیل دادند و به دلایل واهی مرا اخراج کردند.


او ادامه می‌دهد: پس از این ماجرا موضوع نقص فنی هواپیما را در برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» تشریح کردم اما مالکین و مدیرعامل اسبق شرکت هواپیمایی مورد نظر از من به اتهام نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، افترا و توهین شکایت کردند. من حتی بازداشت هم شدم و پس از آن شعبه ۱۰۴۰ دادگاه کیفری ۲ تهران پس از رسیدگی به پرونده و در کمال تعجب حکم به محکومیت من به 2 فقره ۳ سال حبس و جزای نقدی و 2 سال ممنوعیت خروج از کشور صادر کرد. درحالی‌که وقتی درخواست کردم به‌دلیل تخصصی بودن موضوع و برای مشخص شدن صحت ادعاهایم از سازمان هواپیمایی کشوری استعلام شود و یا کارشناس رسمی دادگستری در امور هوانوردی راجع به موضوع اظهارنظر کند، هیچ اقدامی انجام نشد.


درخواست از رئیس قوه قضاییه

پس از صدور این حکم، کمک‌خلبان جنجالی که می‌دید حرف‌هایش برای ایمنی و حفظ جان مسافرین، او را به دردسر بزرگی انداخته است، ناامید نشد و با ارسال نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی، ریاست قوه قضاییه و استعلام صحت تخلفات شرکت هواپیمایی مورد نظر از سازمان هواپیمایی کشور، خواستار رسیدگی دوباره به پرونده‌اش شد. خواسته‌ای که مورد موافقت قرار گرفت و پرونده برای رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در روند رسیدگی، به دادسرای قضات ارسال شد. همزمان با این اتفاق قضات شعبه ۶۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز با توجه به نامه سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر تأیید وجود نقص فنی در هواپیمای مورد نظر، رأی صادره از سوی دادگاه را نپذیرفتند.

کمک خلبان جنجالی می‌گوید: وقتی سازمان هواپیمایی کشوری وجود نقص فنی در هواپیما را تأیید کرد، شکات پرونده که متوجه تخلفات مدیران سابق خود شده بودند، شکایت خود مبنی بر توهین و افترا را پس گرفته و خواهان مختومه شدن پرونده شدند. با این حال، قضات دادگاه تجدید نظر همچنان اتهام نشراکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی را بررسی کردند و درنهایت مرا از این اتهام تبرئه کردند.

براساس این گزارش، در بخشی از حکم دادگاه تجدید نظر آمده است: در مورد اتهام نشر اکاذیب، صرف‌نظر از گذشت شاکی، رأی بر برائت تجدیدنظرخواه (کمک خلبان جنجالی) صادر می‌شود و این رأی قطعی است.

کمک خلبان می‌گوید: برای من همیشه امنیت و جان مردم در پرواز بیش از هر چیزی اهمیت داشت و همین باعث شد که 2 سال و نیم از شغل خلبانی کنار گذاشته شوم اما عملکرد و رویه جدید رئیس محترم قوه قضاییه، ثابت کرد که دستگاه قضایی از افشا‌کنندگان و اعلام‌کنندگان فساد و تخلف حمایت می‌کند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.en6k49nue5k14.html
منبع : همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما