دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۱۴۳۹
plusresetminus
موعد تحویل خودروهای فروخته شده در پیش فروش ها رسیده اما برخی از آن ها هنوز تولید هم نشده اند.
عجیب اما واقعی/ فروش خودروهایی که تولید نشده اند!
صبح‌شد: به نظر می‌رسد داستان خودروساز‌ها و عمل نکردن به تعهدات شان دیگر برای هیچ کس عجیب و غریب نیست و هیچ سازمانی هم به تخلفات آن‌ها ورود نمی‌کند تا شاید بتوان ضرر و زیانی که به خریداران آن‌ها وارد شده جبران کرد.

هرچند می‌دانیم برایتان دیگر عجیب نیست اگر متوجه شوید سایپا در پیش فروش هایش خودرویی را فروخته و حالا که موعد تحویل آن رسیده هنوز آن را تولید هم نکرده است! اقدامی که اگر در هر شرکت خودروسازی غیر از خودروساز‌های داخلی می‌افتاد با یک بی آبرویی برای آن خودروساز همراه بود و خودروساز ملزم به گرفتن رضایت از مشتریانش می‌شد.

کوییک اس تولید نشده

شرکت سایپا در چند ماه اول امسال زمانی که اختلاف قیمت کارخانه و بازار بسیار بالا بود اقدام به ثبت نام از متقاضیان برای کوییک اس کرد و در فراخوان خود خودرو‌های مذکور را با وعده تحویل آذرماه به مشتریان خود فروخت.

کسانی که در قرعه کشی سایپا نام شان درآمده بود باید در کمتر از چند روز ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را به حساب سایپا واریز می‌کردند، اما حالا که موعد تحویل رسیده مشخص شده که هنوز این خودرو حتی تولید هم نشده است. مسئولان نمایندگی‌ها در پاسخ مشتریان می‌گویند که «به دلیل تحریم‌ها هنوز تولید این خودرو راه اندازی نشده است!» نکته قابل تامل این جاست که سایپا نه تنها برای آذرماه امسال، بلکه این خودرو‌ها را برای تحویل در بهمن و اسفند امسال و شهریور سال ۱۴۰۰ نیز پیش فروش کرده است.

جایگزین تحمیلی

یکی از کسانی که کوییک اس ثبت نام کرده و برای تحویل خودرو با پاسخ‌های عجیب نمایندگی‌ها مواجه شده بود به خبرنگار ما می‌گوید: «به ما گفته اند باید خودروی جایگزین پیشنهادی این شرکت را تحویل بگیرند یا قرارداد خود را فسخ کنند.» نکته قابل توجه این است که نمایندگی‌ها در حالی می‌خواهند کوییک معمولی را به عنوان خودروی جایگزین به مشتریانشان بدهند که این خودرو با توجه به افزایش قیمت خودروساز‌ها کمترین تفاوت قیمت با بازار را دارد. همچنین گفته شده در صورت فسخ قرارداد هیچ خسارتی به مشتری داده نمی‌شود و تحویل پول بعد از چهار ماه صورت می‌گیرد.

منتظر واکنش مسئولان

یکی از دلایلی که سایپا برای تولید نشدن کوییک اس اعلام کرده تحریم هاست در حالی که زمان پیش فروش محصول هم تحریم‌ها وجود داشته و پیش بینی‌ها هم بر ادامه دار بودن تحریم‌ها بوده است.

با این حال اقدام این چنینی و دریافت پول از شهروندان برای خودرویی که وجود ندارد می‌تواند برای هر خودروسازی در هرجای دنیا یک بحران تلقی شود، اما سایپا نه تنها واهمه‌ای ندارد بلکه مشتریان خود را تهدید می‌کند که یا خودروی تحمیلی جایگزین را تحویل بگیرید یا بدون دریافت خسارت قرارداد خود را فسخ کنید. حالا باید دید نهاد‌های نظارتی با این تخلف که اعتماد مردم را نشانه گرفته چگونه برخورد خواهند کرد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.pazct1a53bc2t.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما