چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۱۴۶۴
plusresetminus
وزارت اطلاعات چند روز قبل از حادثه به‌صورت دقیق، با جزئیات و ذکر مکان‌های احتمالی و اهداف عملیات، اطلاعاتی در اختیار سازمان‌ها و نهادهای حفاظتی مربوطه قرار داده بود
وزارت اطلاعات: به‌صورت دقیق و با جزئیات ترور فخری زاده پیش‌بینی شده بود
صبح‌شد: سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران از عملکرد وزارت اطلاعات نسبت به ارائه هشدار‌ها و پیش‌بینی‌های لازم درخصوص ترور شهید محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای کشور دفاع کرد.

اظهارات علی ربیعی پاسخی به منتقدان عملکرد اطلاعاتی ضعیف دولت در پیشگیری از حادثه ترور هفتم آذرماه معاون وزیر دفاع بود. براساس گزارش ایرنا، علی ربیعی در توضیحات خود گفت: برخلاف آنچه گاهی در رسانه‌های بیگانه شنیده می‌شود، در این مورد خاص، سازمان‌های جاسوسی و تروریستی به‌رغم همه ادعا‌های زیاد خود، زیر پوشش ما قرار داشتند و محل وقوع و هدف ترور پیش‌بینی شده بود و با کمی دقت و رعایت پروتکل‌های حفاظتی می‌توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم. در همین حال، دستگاه‌های امنیتی مثل همیشه، برای بهبود هرچه بیشتر رویه‌های امنیتی و اطمینان از عدم‌تکرار این اتفاق‌های ناگوار تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت.


محسن فخری‌زاده عصر جمعه گذشته در آبسرد دماوند در یک عملیات پیچیده به شهادت رسید. سخنگوی دولت در پاسخ خبرنگاری درباره اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی که گفته است سیستم اطلاعاتی ترور فخری‌زاده را پیش‌بینی کرده بود، گفت: مطالب مربوط به اظهارات آقای شمخانی را از دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی پیگیری کنید. بنابر گزارش مطرح شده در دولت، در جریان حادثه شهادت شهید گرانقدر فخری زاده، وزارت اطلاعات با اشرافی که داشته از چند‌ماه قبل و حتی چند روز قبل از حادثه، اطلاعات لازم را در قالب هشدار انجام عملیات تروریستی به‌صورت دقیق، با جزئیات و ذکر مکان‌های احتمالی و اهداف عملیات در اختیار سازمان‌ها و نهاد‌های حفاظتی مربوطه قرار داده بود. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم اشاره کردند که، چون در ۲۰سال اخیر به‌صورت دائمی خبر ترور ایشان آمده بود شاید علت عادی گرفته شدن خبر همین باشد. رئیس‌جمهور محترم نیز دستور بررسی و پیگیری این موضوع را داده‌اند و با دلسوزی و دقت همه نهاد‌های اطلاعاتی در کشور این موضوع آسیب شناسی خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه حادثه ترور با همه ابعاد و جزئیات آن توسط دبیرخانه شعام در حال بررسی است، تصریح کرد: ما همه را دعوت می‌کنیم که از قضاوت‌های شتابزده به‌ویژه درباره عملکرد نهاد‌های امنیتی مسئول خودداری کنند. متأسفانه برخی انتقاد‌ها از عملکرد این دستگاه‌ها به‌خصوص در روز‌های اول از وزارت اطلاعات و دولت بدون دانش و آگاهی از جزئیات بوده و درست نبودند. آنچه مسلم است و نیز مسئولان ارشد در جریان قرار گرفته‌اند وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی وظیفه خود را در زمینه اشراف در اصل قضیه ترور و اطلاع‌رسانی و هشدار قبل از حادثه انجام داده است، ولی این احتمال وجود دارد که برخی جوانب و پروتکل‌های حفاظتی با دقتی که انتظار می‌رود رعایت نشده باشد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در مراسم روز دوشنبه تشییع شهید فخری‌زاده به خبرنگاران گفته بود: پیش از این عملیات فراوانی علیه شهید فخری‌زاده انجام شده که ناکام مانده بود. دستگاه‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیدند که ایشان هدف بوده و قرار است در همین نقطه‌ای که به شهادت رسید، اقدامی علیه ایشان صورت بگیرد و تقویت لازم هم در ارتباط با حفاظت انجام شد، ولی دشمن در این ترور از سبک و شیوه کاملا جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد و بعد از ۲۰سال متأسفانه موفق شد. شمخانی همچنین افزود: متأسفانه عملیات بسیار پیچیده بود و با به‌کارگیری تجهیزات الکترونیکی رخ داد.

هیچ فردی در صحنه حضور نداشت، اما سرنخ‌هایی وجود دارد. کسی که این طراحی را کرده برای ما مکشوف است کیست و سابقه‌اش چیست. حتما منافقان نقش داشتند و عنصر جنایتکار این امر هم، رژیم صهیونیستی و موساد است. شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد یکی از شهدای هسته‌ای هم در یک برنامه تلویزیونی روایتی از دیدار خود با همسر شهید فخری‌زاده و جزئیات عملیات ترور را بیان کرد و گفت: «همسر شهید فخری‌زاده صدای برخورد همراه با لرزه از لاستیک‌ها و رادیاتور خودرو می‌شنوند و وقتی آقای فخری‌زاده درب خودرو را باز می‌کند ابتدا متوجه نمی‌شود. درب خودرو را که باز می‌کنند متوجه می‌شوند احتمالاً باید حمله تروریستی صورت گرفته باشد. نکته دیگر اینکه همزمان با صدا‌ها ۲گلوله نیز به سمت سر آقای فخری‌زاده شلیک می‌شود و ایشان که پشت فرمان بوده‌اند سرشان را پایین می‌آورند و گلوله‌ها رد می‌شود.

آقای فخری‌زاده از ماشین پیاده می‌شود تا به ماشین محافظان برسد. آقای فخری‌زاده خودش رانندگی می‌کرده است. گلوله اول (بعد از پیاده شدن) به کتف ایشان اصابت می‌کند و وقتی سرتیم محافظان سرمی‌رسد، خودش را روی آقای فخری‌زاده می‌اندازد. آنقدر به سرتیم حفاظت تیر شلیک می‌شود که وی کنار می‌رود. پای سرتیم حفاظت را نشانه گرفته بودند. ایشان کنار می‌رود. ۴گلوله به سرتیم اصابت می‌کند. آنطور که عروس آقای فخری‌زاده می‌گوید از ۴گلوله ۲گلوله از بدن سرتیم حفاظت رد می‌شود و به بدن آقای فخری‌زاده اصابت می‌کند. بعد آنکه سرتیم حفاظت کنار می‌رود، بقیه گلوله‌ها به سمت ایشان شلیک می‌شود که منجر به شهادت ایشان می‌شود. بعد از اینکه شلیک گلوله‌ها تمام می‌شود، ماشین نیسانی که پر الوار بوده منفجر می‌شود.» تاکنون نهاد‌های امنیتی کشور گزارش دقیقی از نحوه این ترور منتشر نکرده‌اند و ابعاد این حادثه در حد کلیات باقی مانده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.39qrak9ttpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما