شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۱۵۱۰
plusresetminus
اتحادیه اروپا ۲۰۰میلیون دوز، انگلیس ۴۰میلیون دوز، ژاپن ۱۲۰میلیون دوز و آمریکا ۱۰۰میلیون دوز از این واکسن را خریداری کرده‌اند.
کدام کشور بیشترین واکسن کرونا را خریداری کرده است؟
صبح‌شد: از زمانی که نام شرکت بیو‌ان‌تک به‌عنوان یکی از پیشرو‌های تولید واکسن کرونا مبتنی بر mRNA مطرح شد، روزنامه همشهری نامه‌نگاری‌های متعددی با مسئولان این شرکت ازجمله شخص اوگور شاهین، پزشک ایمنی شناس مسلمان اهل ترکیه به‌عنوان هم بنیانگذار این شرکت زیست فناوری آلمانی جهت مصاحبه‌ای اختصاصی داشت. این ارتباط و ای‌میل‌های رد و بدل شده با این برنده جایزه مصطفی (ص) در سال۲۰۱۹ باعث شد تا از سوی دیسا ترسمدن، مسئول ارتباط با رسانه‌های بیوان‌تک، روزنامه همشهری به‌عنوان تنها رسانه ایرانی برای شرکت در نخستین نشست خبری تحولات یکی از مهم‌ترین واکسن‌های نجات‌دهنده بشر دعوت شود.

در این نشست خبری مسئولان بیوان‌تک از ۲ سؤال روزنامه همشهری به یک سؤال درباره اولویت‌بندی توزیع واکسن BNT۱۶۲b۲ میان کشور‌های مختلف پاسخ دادند. این نشست خبری با حضور اوگور شاهین و اوزلم تورچی، همسر وی به‌عنوان بنیانگذاران بیوان‌تک و رهبران تحقیقات ۱۰ماهه برای کشف واکسن به‌همراه شاون مارتون، مدیر توزیع این شرکت برگزار شد. در ابتدای نشست، اوگور شاهین و اوزلم تورچی مسیر محققان بیو‌ان‌تک طی ۱۰‌ماه برای رسیدن به واکسن با اثر‌گذاری میانگین ۹۰درصد را شرح دادند.

به گفته این محققان، فاز۳ آزمایش بالینی واکسن BNT۱۶۲b۲ در چند کشور ازجمله آمریکا، آرژانتین، برزیل، آلمان، آفریقای جنوبی و ترکیه صورت گرفته است. اوزلم تورچی اعلام کرده، علاوه بر اروپا این شرکت، تحقیقات خود را برای دریافت مجوز از سازمان‌های غذا و داروی کشور‌های دیگر ازجمله کانادا و استرالیا ثبت کرده است. او با اعلام ثبت درخواست مجوز استفاده اضطراری در آمریکا اعلام کرد، احتمالا تا نیمه‌ماه جاری میلادی FDA آمریکا مجوز لازم را در این رابطه صادر می‌کند.

شاون ماراتون، مسئول توزیع بیوان‌تک هم در این نشست اعلام کرد که شراکت بیو‌ان‌تک برای توزیع دارو در کشور‌های جهان به غیر از چین به صورت ۵۰ به ۵۰ با شرکت فایزر است که در ۱۲۰کشور جهان فعال به‌حساب می‌آید. در چین، اما شریک تجاری بیو‌ان‌تک شرکت FosunPharma است که می‌تواند مسئولیت کار‌های مارکتینگ، تحقیق و توسعه و توزیع در استان‌های این کشور را با ۲۸هزار پرسنل انجام دهد. به گفته او، تزریق واکسن BNT۱۶۲b۲ از انگلیس به‌عنوان اولیه نقطه شروع می‌شود و پس از آن انتظار می‌رود در آمریکا و سپس کشور‌های دیگر اتحادیه اروپا و کانادا ادامه پیدا کند.

درخواست‌های جهانی برای واکسن

در بخش پرسش و پاسخ پس از سؤال رسانه‌هایی مانند آی تی‌وی، اسکای‌نیوز، وال‌استریت‌ژورنال و پولیتکو، سؤال روزنامه همشهری درباره توزیع جهانی و اولویت‌بندی کشور‌ها در این رابطه مطرح شد.

مسئول توزیع بیو‌ان‌تک در پاسخ به این سؤال گفت: ما حدود ۱۰قرارداد فروش هم‌اکنون با کشور‌های مختلف داریم. تعداد بسیار زیادی از کشور‌های دیگر در فاز نهایی مذاکرات برای عقد قرارداد هستند. ما آمادگی خود را برای رشد سریع تولید اعلام کرده‌ایم و تعهدمان این است که توزیع واکسن به همه کشور‌ها به‌صورت عادلانه صورت بگیرد. او اعلام کرد که بیوان‌تک و فایزر تعهد تولید ۵۷۰میلیون دوز واکسن را در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای توزیع در ۱۳کشور و اتحادیه اروپا تاکنون پذیرفته‌اند.

این مسئول بیوان‌تک اعلام کرد، اتحادیه اروپا ۲۰۰میلیون دوز، انگلیس ۴۰میلیون دوز، ژاپن ۱۲۰میلیون دوز و آمریکا ۱۰۰میلیون دوز از این واکسن را خریداری کرده‌اند.

او همچنین از قرارداد تحویل واکسن به کانادا، ژاپن و سنگاپور خبر داد.

او در پاسخ به همشهری درباره وضعیت کشور‌های دیگر گفت: در روز‌ها و هفته‌های آینده انتظار داریم که قرارداد‌های جدیدی با کشور‌های بسیار دیگری داشته باشیم. ما خود را برای تولید ۱.۳میلیارد دوز واکسن تا پایان سال۲۰۲۱ آماده کرده‌ایم. سؤال متعاقب همشهری درباره امکان خرید واکسن از سوی کشور‌هایی مثل ایران که تحت تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا هستند، اما از سوی برگزار‌کنندگان نشست مطرح نشد و بی‌پاسخ باقی ماند.

اوگور شاهین در ادامه و در پاسخ به سؤال اسکای‌نیوز درباره تأثیر‌گذاری این واکسن اعلام کرد: طی چند روز آینده مستندات علمی تأثیرگذاری دوز‌های واکسن منتشر می‌شود. وی همچنین درباره چشم‌انداز پایان پاندمی کرونا در جهان گفت: واقعیت این است که برای پایان این کابوس واکسن باید در میزان قابل‌توجهی به مردم جهان تزریق شود. به گفته او، مدل‌های علمی نشان می‌دهد که در صورت واکسیناسیون تأثیر‌گذاری روی پاندمی و کاهش شیوع حداقل ۳۰درصد جمعیت جهان آثار خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.zazct1awubc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما