يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۱۵۲۵
plusresetminus
به تازگی کاشت نوعی زعفران با کمک ایران در قطر آغاز شده است، این اقدام و کشت زعفران در دیگر کشورها چه تبعاتی برای کشاورزان ایرانی دارد؟
تصمیم عجیب/ ایران در قطر زعفران می‌کارد!
صبح‌شد: مدتی است کشت زعفران به صورت گلخانه‌ای در دنیا مطرح و به تازگی خبر‌هایی مبنی بر تولید این نوع زعفران در قطر منتشر شده که نگرانی‌هایی را برای کشاورزان کشورمان به همراه داشته است. این اتفاق قابل تامل‌تر می‌شود وقتی متوجه شوید قرار است ایران برای کاشت این محصول استراتژیک به قطر کمک کند.

حمید رضا دهقانی سفیر ایران در دوحه خبر داده فناوری‌های کشاورزی و مستلزمات تولید زعفران قطری از مشهد وارد قطر شده و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان پس از کشت وسیع زعفران در افغانستان هشدار داده بودند فراهم کردن شرایط کشت زعفران در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، زمینه را برای بازار صادراتی ایران محدود می‌کند.

کوچک شدن سهم ایران از صادرات

سودآوری زعفران بر کسی پوشیده نیست و با مدیریت صحیح در مراحل مختلف تولید و صادرات این محصول، می‌توان درآمد حاصل از آن را به چندین برابر رساند، همزمان با آغاز آذر، شمارش معکوس برای پایان یافتن فصل برداشت زعفران آغاز می‌شود و با ارزش‌ترین و گران قیمت‌ترین ادویه جهان به بازار‌های داخلی و خارجی راه پیدا می‌کند

. در این میان، اما تهدیداتی غیر از شرایط آب و هوایی وضعیت صادرات و نیز بازار‌های فروش این محصول را نشانه گرفته است و متاسفانه در حالی که قرار بود سفارتخانه‌های ما در کشور‌های دیگر بازاری برای محصولات ایرانی دست و پا کنند حالا سفیر کشورمان در حال تخریب بازار زعفران ما در کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. با توجه به توجیه اقتصادی محصول زعفران این روز‌ها به جز قطر، کشور‌های چین، افغانستان و حتی مراکش نیز وارد این عرصه شده و به دلیل هزینه‌های ارزان کارگر در این کشورها، به رقیبی جدی برای ایران در تولید زعفران تبدیل شده اند.

تهدیدی برای خراسان

مصرف فعلی زعفران جهانی حدود ۳۰۰ تن است که ۲۸۰ تن آن در خراسان تولید می‌شود و اگر کشور‌هایی که به تازگی تولید زعفران را شروع کرده اند، زعفران ارزان‌تری عرضه کنند در آینده نقش ایران در بازار‌های جهانی زعفران بسیار کم رنگ‌تر خواهد شد، چون نمی‌توانیم با محصول ارزان قیمت آن‌ها رقابت کنیم و این خطر بزرگی است و خراسانی را که رو به خشکسالی می‌رود تهدید می‌کند.

خطاب به آقای سفیر

در حالی آقای سفیر در دوحه با خوشحالی در مزرعه زعفران گلخانه‌ای با تجار قطری عکس یادگاری می‌گیرد که امروز ۱۸۰ هزار کشاورز در خراسان‌های رضوی و جنوبی به کشت زعفران اشتغال دارند که با اعضای خانواده‌شان جمعیتی۸۰۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند و اگر نتوانند برای زعفران شان مشتری پیدا کنند، بیکار می‌شوند و به مهاجرت و حاشیه‌نشینی رو می‌آورند و این فاجعه‌ای را به دنبال خواهد داشت. پس جناب سفیر اگر به فکر ایجاد بازاری برای محصولات ایرانی نیستید، لطفا بازار‌های محصولات ایرانی را در کشور‌های دیگر خراب نکنید.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.w8zbjh8nn9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما