يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۱۵۳۱
plusresetminus
مقام‌های وزارت دفاع آمریکا به تیم انتقالی بایدن اجازه ملاقات با مسئولان اطلاعاتی این وزارتخانه را ندادند.
به تیم بایدن اجازه ملاقات با مسئولان اطلاعاتی داده نشد!
صبح‌شد: رهبران ارشد وزارت دفاع آمریکا، به تیم انتقالی جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اجازه نداده‌اند با مقامات سازمان‌های امنیتی پنتاگون ملاقات کند و عملا جلوی پروسه انتقال قدرت در این نهاد مهم نظامی را گرفته‌اند.

به‌گزارش سی‌ان‌ان، تیم انتقالی بایدن بعد از هفته‌ها تأخیر توانسته است با مقامات برخی نهاد‌های زیرنظر وزارت دفاع آمریکا ملاقات کند، اما نهاد‌های اطلاعاتی وزارت دفاع، و به‌صورت مشخص آژانس اطلاعاتی دفاعی و آژانس امنیت ملی، از این دایره بیرون مانده‌اند.

واشنگتن پست که نخستین بار در این‌باره گزارش داده گفته است اداره انتقال قدرت در پنتاگون، توسط یکی از دوستان وفادار ترامپ اداره می‌شود. این فرد با تلاش‌ها برای انتشار تئوری‌های توطئه علیه بایدن مرتبط است. تأخیر در انتقال قدرت در پنتاگون در حالی روی داده که اداره خدمات عمومی ۲۳ نوامبر (حدود ۲ هفته پیش) به ادارات فدرال آمریکا چراغ سبز نشان داد تا با همتایان خود در تیم انتقالی جو بایدن ملاقات کنند. هدف از این کار، انتقال آرام قدرت است.

مقامات ارشد سابق پنتاگون به سی‌ان‌ان گفته‌اند، تیم بایدن و پنتاگون هفته پیش قرار ملاقات در ادارات اطلاعاتی وزارت دفاع را نهایی کردند، اما بعدا پنتاگون اعلام کرد تیم انتقالی تنها زمانی می‌تواند با ادارات اطلاعاتی وزارت دفاع ملاقات کند که سؤالات خود را از پیش ارائه و لیست افرادی که می‌خواهد با آن‌ها تعامل داشته را به مقامات تحویل دهد.

این پایان کار نیست و تازه در این مرحله، مشاور کل وزارت دفاع و کش پتل، یار وفادار ترامپ که‌ماه گذشته درپی تغییرات بنیادین از سوی ترامپ در مدیریت وزارت دفاع در این وزارتخانه مشغول به‌کار شد باید این درخواست را بررسی کنند و تشخیص بدهند که با آن موافقت شود یا نه.

یک مقام پیشین پنتاگون به سی‌ان‌ان گفته است: «این کار توهین وزارت دفاع به تیم انتقالی به شمار می‌رود.» وزارت دفاع گزارش‌ها درباره اینکه تیم انتقالی به مقامات اطلاعاتی این وزارتخانه دسترسی ندارند را رد کرده است. سخنگوی تیم انتقالی بایدن هم از پاسخ در این‌باره طفره رفته است. با این حال، افشای لغو جلسات بین مقامات اطلاعاتی پنتاگون و تیم انتقالی بایدن، فشار زیادی را به پنتاگون وارد کرد تا حدی که سخنگوی این وزارتخانه دیروز مجبور شد بگوید چنین اخباری نادرست است و از برنامه‌ریزی برای انجام این ملاقات‌ها در این هفته خبر داد.

به‌گزارش هیل، سوگو، ضمن رد این گزارش‌ها گفته است: «این ملاقات‌ها برای ابتدای هفته (دوشنبه یا سه‌شنبه) برنامه‌ریزی شده‌اند، اما ممکن است این برنامه‌ریزی تغییراتی داشته باشد.»
پنتاگون در حالی از ملاقات نهاد‌های اطلاعاتی زیر مجموعه خود با تیم انتقالی بایدن جلوگیری کرده که پیش از این مقامات تیم بایدن با همتایان خود در دفتر رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا و همینطور سیا ملاقات کرده‌اند. هر دوی این ساز‌مان‌های اطلاعاتی، مستقل از وزارت دفاع هستند.

رویکرد متفاوت وزارت خارجه با پنتاگون

پنتاگون، بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دستخوش تغییرات بسیار کلانی شده است؛ ترامپ بعد از اخراج مایک اسپر وزیر دفاع پیشین، کریستوفر میلر را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه انتخاب کرده است. تحلیلگران معتقدند میلر روابط بسیار نزدیکی با ترامپ دارد و می‌خواهد در فرصت باقی‌مانده، برخی دستور‌های جدی ترامپ در حوزه دفاعی، ازجمله خروج نیرو‌ها از خاورمیانه را عملی کند. اسپر در این زمینه با ترامپ اختلاف‌نظر داشت.

برخلاف پنتاگون، وزارت خارجه آمریکا همکاری بسیار خوبی با تیم انتقالی بایدن دارد و مایک پمپئو ابراز علاقه کرده تا با تیم انتقالی رئیس‌جمهور منتخب در وزارت خارجه ملاقات کند. پمپئو هنوز به‌صورت عمومی پیروزی بایدن را به رسمیت نشناخته و قبول چنین کاری از سوی او غافلگیرکننده است. علاوه بر این، او یکی از نزدیک‌ترین یاران ترامپ به‌شمار می‌رود و اینکه قبول کرده با بایدن ملاقات کند برخلاف روح حاکم در میان نزدیکان ترامپ است. به گزارش سی ان‌ان، مقامات وزارت خارجه که با پمپئو کار می‌کنند تمایل او برای ملاقات با تیم انتقالی را تأیید کرده‌اند.

وزرای خارجه مستقر به‌صورت سنتی با تیم انتقالی رئیس‌جمهور منتخب و جانشین خود ملاقات می‌کنند تا نشان دهند که فارغ از تعلق‌های سیاسی، به امنیت ملی آمریکا متعهد هستند. با این حال این مسئله که دونالد ترامپ هنوز شکست خود در انتخابات را قبول نکرده، شرایط را پیچیده کرده است. درمورد قبلی، کاندولیزا رایس وزیر خارجه جورج بوش، هیلاری کلینتون گزینه باراک اوباما برای وزارت خارجه را به شام دعوت کرد و بعد از این مراسم گفت که کلینتون وزیر خارجه معرکه‌ای برای آمریکا خواهد بود.

خود پمپئو در ابتدای فعالیت خود به‌عنوان وزیر خارجه، رویکردی فراجناحی داشت و تقریبا با تمام وزرای خارجه پیشین آمریکا که زنده بودند تماس گرفت تا نصیحت‌هایشان را بشنود. یکی از دستیاران پمپئو در زمانی که او رئیس سیا بوده گفته اینکه پمپئو می‌خواهد با تیم انتقالی بایدن ملاقات کند به شخصیت او برمی‌گردد. خود پمپئو به‌صورت عمومی نگفته است که می‌خواهد با تیم انتقالی بایدن ملاقات کند.

 شکست‌های بیشتر برای ترامپ؛ پیروزی قطعی بایدن

 همزمان با تأیید رسمی پیروزی جو بایدن در ایالت کالیفرنیا، تیم دونالد ترامپ در یک پرونده حقوقی دیگر، این بار در جورجیا شکست خورد تا سراب برگرداندن نتیجه انتخابات در ستاد او، کمرنگ‌تر از گذشته شود. به گزارش رویترز، تیم ترامپ در حالی به تقلب گسترده در این ایالت اصرار دارد و به‌صورت حقوقی آن را دنبال می‌کند که مقامات جمهوریخواه در این ایالت گفته‌اند در سلامت نتیجه انتخابات تردیدی وجود ندارد.

تیم ترامپ، که تا حالا نزدیک به ۹ میلیون دلار برای شکایات متعدد حقوقی هزینه کرده است، پیش از این هم در پرونده‌های متعددی که همگی صحت انتخابات را در ایالات مختلف زیر سؤال برده بود شکست خورده است. با این حال ستاد ترامپ گفته است که شکایات جدید دیگری را ثبت و همچنان مسئله تقلب را پیگیری خواهد کرد. تیم ترامپ در حالی سراب بازگرداندن نتیجه انتخابات را دنبال می‌کند که به گزارش آسوشیتد پرس، ایالت کالیفرنیا رسما بایدن را پیروز انتخابات در این ایالت خواند و حالا تمامی ۵۵ رأی الکترال به بایدن تعلق می‌گیرد.

با این حساب، تعداد آرای الکترال قطعی بایدن به ۲۷۹ رأی رسیده که بالاتر از ۲۷۰ رأی الکترال مورد نیاز یک نامزد برای پیروزی است. تأیید رسمی پیروزی یک نامزد بعد از اعلام نتیجه شمارش آرا، معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اما امسال به‌خاطر اتهام‌زنی‌های ترامپ درباره تقلب گسترده، این پروسه‌های اداری معمولا نادیده هم در آمریکا مهم شده‌اند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.fb8urhbs8iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما