دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۱۵۴۹
plusresetminus
نظر نمایندگان برآیندی از خواست و اراده مردم خواهد بود. باتوجه به حساسیت بسیار بالای این مساله، هر اقدامی درباره آن باید با کار کارشناسی بسیار دقیق صورت گیرد. قابل‌انکار نیست که استان سیستان‌وبلوچستان، استانی بسیار پهناور است؛ از این رو بسیاری معتقدند که در چنین شرایطی نظارت بر این استان دشوار خواهد بود و به همین دلیل اقدام به تدوین طرحی برای تفکیک سیستان‌وبلوچستان به ۴ استان کردند.
طرح تفكيك سيستان‌وبلوچستان کارشناسی نیست
صبح‌شد: معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا طرحی در مجلس برای تفکیک استان سیستان‌وبلوچستان و تبدیل آن به ۴ استان اعلام وصول شده است. سوال اولم آن است که شما با این طرح موافقید یا مخالف؟، گفت:  نظر نمایندگان برآیندی از خواست و اراده مردم خواهد بود. باتوجه به حساسیت بسیار بالای این مساله، هر اقدامی درباره آن باید با کار کارشناسی بسیار دقیق صورت گیرد. قابل‌انکار نیست که استان سیستان‌وبلوچستان، استانی بسیار پهناور است؛ از این رو بسیاری معتقدند که در چنین شرایطی نظارت بر این استان دشوار خواهد بود و به همین دلیل اقدام به تدوین طرحی برای تفکیک سیستان‌وبلوچستان به ۴ استان کردند. آنان معتقدند که در صورت کوچک شدن این استان، نظارت بر آن به مراتب ساده‌تر خواهد بود. اما همزمان بخش قابل‌توجهی از مردم، نگاه مثبتی به طرح نداشته، بلکه آن را موجب تضعیف پیوند‌های تاریخی بین مردم می‌دانند.

وی افزود: طرح تقسیم استان موضوع بسیار حساسی است، اما جامعه استان برآوردی از منافع و مضرات آن ندارد. این طرح به عقیده من نیازمند کار کارشناسی بسیار دقیقی است و برای موفق بودن چاره‌ای ندارد، جز در نظر گرفتن بحث‌های هویتی و فرهنگی موجود در استان سیستان‌وبلوچستان. این طرح در درجه اول نیازمند اجماع قاطبه مردم، نخبگان، دانشگاهیان، علما و چهره‌های دارای نفوذ در استان سیستان‌وبلوچستان است، اما واقعیت آن است که تا این لحظه چنین اقدام کارشناسی درباره این طرح صورت نگرفته است. در درجه دوم نیز باید به نوع نگاه دولت به این طرح دقت شود. اخیرا و در جلسه‌ای که با مسوولان وزارت کشور داشتم، آنان به صراحت اعلام کردند که طرح تفکیک استان سیستان‌وبلوچستان دارای بار مالی و مشمول ماده ۷۵ فانون اساسی است؛ لذا دولت نیز با اجرای آن در شرایط فعلی کشور مخالف است.

سعیدی در پاسخ به این سوال که طراحان طرح از امکان توسعه بیشتر سیستان‌وبلوچستان در صورت تصویب این طرح گفته‌اند، نظر شما در این زمینه چیست؟، افزود: تجربه تقسیم استان در خراسان تجربه موفقی بود، اما سناریوی استان سیستان‌وبلوچستان اساسا متفاوت است. متغیر‌های تاثیرگذار در موفقیت یا عدم موفقیت طرح، متفاوت و پیچیده است. چنین طرحی صرفا زمانی می‌تواند موفق باشد که ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و هویتی را مورد توجه قرار دهد. درباره این طرح نیز نیازمند کار و اقدامات کارشناسی بسیار دقیقی هستیم تا هزینه و فایده این اقدام مشخص شود ولی واقعیت آن است که برای توسعه در درجه اول نیازمند تغییر نگاه‌ها به استان سیستان‌وبلوچستان هستیم. طول ۴۰ سال گذشته باوجود آنکه خدمات درخشانی به مردم این استان ارایه شده، ولی به تعبیر رهبر انقلاب راه‌های نرفته به‌مراتب بیشتر از راه‌های رفته است. نباید در بحث جهت‌گیری‌های بودجه سنواتی و قانون هفتم توسعه شاهد تبعیض مثبت در قبال سیستان‌وبلوچستان باشیم تا این استان بیشتر در مسیر توسعه حرکت کند.

وی در مورد راهکارهایی برای بهبود وضعیت نظارتی بر استان گفت: برای بهبود وضعیت نظارتی نیز می‌توانیم اقدام به استقرار ادارات کل در جنوب استان کنیم. امروز در سیستان‌وبلوچستان بیشترین سد‌ها در حوزه انتخابیه بنده مستقر است و همین مساله از لزوم استقرار ادارات کل مرتبط با آن در این منطقه حکایت می‌کند. با استقرار ادارات کل در جنوب استان، کشاورز اهل زرآباد دیگر نیاز به طی مسافتی ۱۰۰۰ کیلومتری تا مرکز استان نخواهد داشت. به عقیده من به‌جای طرح موضوعی، چون تفکیک که هنوز کار کارشناسی در مورد آن صورت نگرفته، باید در این مسیر اقدام کنیم. ناگفته نماند که ما نماینده مردم هستیم و نظرات‌مان، برآیند نظرات و مطالبات آنان خواهد بود.

سعیدی در خصوص واکنش نخبگان و چهره‌های دارای نفوذ استان سیستان‌وبلوچستان، به این طرح، عنوان کرد: واکنش‌ها متفاوت بوده است. بعضی معتقدند امکان توسعه باتوجه به وسعت و پراکندگی استان، بسیار کم است. بسیاری مخالف این نگاه بوده و معتقدند تقسیم استان، مشکلی را حل نکرده، بلکه موجب فاصله گرفتن مردم از یکدیگر می‌شود. اما تا این لحظه کار کارشناسی مبتنی بر پارامتر‌های تقسیمات کشوری و با در نظر گرفتن جوانب فرهنگی و اجتماعی صورت نگرفته است. جالب است بدانید طرح تفکیک استان حتی در مجمع نمایندگان استان هم طرح نشده و دوستان از جزییات آن بی‌اطلاع هستند. واقعیت آن است که ما در استان سیستان‌وبلوچستان قرن‌ها بدون هیچ تنشی - چه به لحاظ قومی و چه مذهبی- زندگی کرده‌ایم و مرزبانان شایسته‌ای برای نظام اسلامی بوده‌ایم. طرح‌های اینچنینی برای آنکه موفق باشند، باید تمام حساسیت‌ها و مولفه‌های فرهنگی و قومی و مذهبی را درنظر بگیرند؛ بنابراین تا زمانی که این اتفاق رخ نداده باشد، چنین طرحی در اولویت مجلس قرار نخواهد گرفت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.yn6k49nmo5k14.html
منبع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما