سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۱۵۵۳
plusresetminus
انتشار ویدئوی دردناک از وضعیت مردمی در جنوب سیستان و بلوچستان باعث شد کمک های مردمی به آن منطقه ارسال شود.
درباره ویدئوی دردناکی از وضعیت مردم جنوب سیستان و بلوچستان
صبح‌شد: بعید است بعد از دیدن ویدئویی که در یکی، دو روز گذشته منتشرشد نه تنها مسئولان که من و شما هم خواب راحتی داشته باشیم در حالی که در بخشی از این کشور، مردم نه تنها آب شرب مناسب ندارند که حتی به دلیل نبود بهداشت متاسفانه به راحتی می‌میرند! در «فنوج» مردم اگر از کرونا نمیرند، از یک بیماری ساده یا یک مار یا عقرب گزیدگی که در شرایط عادی به مرگ منجر نمی‌شود هم می‌میرند! در چند روز گذشته ویدئویی تکان دهنده از فنوج مورد توجه قرار گرفته که امروز درباره محرومیت‌های آن منطقه و واکنش‌ها به این ویدئو که مرهمی بر درد‌های کهنه این منطقه است بیشتر نوشتیم.

فنوج با هزاران درد

شهرستان فنوج جایی در جنوب استان سیستان و بلوچستان و هم مرز استان کرمان و هرمزگان است که با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت یک بیمارستان دارد که امکانات ندارد. حتی امکانات کافی برای جلو‌گیری از مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را ندارد. اغلب مریض‌ها به اجبار به ایرانشهر فرستاده می‌شوند که به دلیل مسافت در آمبولانس می‌میرند. بیشتر مردم از بیماری‌های فشار خون و دیابت رنج می‌برند و امکانی برای درمان و مداوا ندارند. در بخشی از ویدئویی که از این منطقه منتشر شده می‌بینیم که کودکی مضطرب و نگران باید برای تهیه آب شرب آن هم آب گل آلود داخل چاه قناتی شود و سطل‌های آب را پر کند و به مادر تحویل دهد. گفته می‌شود در روستا‌های اطراف فنوج سرویس بهداشتی و حمام پیدا نمی‌شود و مردم برای بهداشت فردی شان هم با مشکل روبه رو هستند.

خیرین پای کار برای حل مشکلات

برای این که ببینیم وضعیت کنونی مردم این منطقه چگونه است و انتشار این ویدئو چقدر توانسته کمک‌های مردمی را به همراه داشته باشد با «عبدالرحمن هوتی» یکی از مسئولان بهداشتی فنوج تماس گرفتیم. او به خبرنگار ما گفت: «این ویدئو‌ها باعث شد که خیرین زیادی از همه جای ایران تماس گرفتند و مقادیر زیادی تجهیزات بهداشتی و درمانی ارسال کردند که مقداری به دست مان رسیده و مقداری هم به زودی می‌رسد. با تعداد زیادی از این عزیزان هم برای امضای تفاهم نامه احداث چند مرکز جامع بهداشت و خانه بهداشت و دیگر مکان‌های بهداشتی در این منطقه مذاکراتی صورت گرفته که با یاری دوستان در همین چند روز اخیر تعدادی از این تفاهم نامه‌ها امضا شد.» او همچنین گفت که برای حل مشکل بهداشت فردی در روستایی که در ویدئو می‌بینیم یکی از خیرین برای احداث سرویس بهداشتی در این روستا و روستا‌های اطراف اعلام آمادگی کرده است.

گوشه‌ای از واکنش‌ها

این ویدئو واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. کاربری نوشت: «کاش به جای این که منتظر کمک مسئولان باشیم خودمون دست به دست هم بدیم و به کمک هموطنان خونگرم سیستانی مون توی فنوج بریم.» کاربر دیگری نوشت: «به نظرم بهتره آموزش‌های مردم رو در منطقه بالا ببرن که متوجه اهمیت بهداشت فردی بشن و الا ساخت سرویس بهداشتی که از ساخت خونه راحت تره.» کاربری هم نوشت: «هر چند بعد از این ویدئو کمک‌های فراوون خیرین رو خواهیم داشت، ولی کاش مسئولان منطقه هم لااقل خجالت بکشن کمی!»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.tdyiw6dtmgiaw.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما