سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب : ۱۵۶۳
plusresetminus
بارش‌های مستمر سیلابی در روز‌های اخیر بیشتر استان‌های جنوبی کشور را در بر گرفته است. سیلاب در استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان و فارس تاکنون ۷ کشته برجای گذاشته است.
آخرین خبرها از سیل مرگبار جنوب کشور
صبح‌شد: بارش‌های مستمر سیلابی در روز‌های اخیر بیشتر استان‌های جنوبی کشور را در بر گرفته است. سیلاب در استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان و فارس تاکنون ۷ کشته برجای گذاشته است.

سیلاب اخیرنه تنها باعث آبگرفتگی معابر، آسیب به زیرساخت‌های شهری و تخریب و مسدود شدن برخی را‌ه‌های ارتباطی شده است بلکه با ورود آب به واحد‌های مسکونی برخی شهر‌ها مانند بندر امام، ماهشهر، برازجان و وحدتیه زندگی مردم در شرایط کرونایی را مختل کرده است.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری در تماس تلفنی با استانداران بوشهر و خوزستان ضمن دلجویی و ابراز همدردی با مردم سیل زده و ساکنان منازلی که دچار آبگرفتگی و آسیب شده‌اند از استانداران این استان‌ها خواست تمام ظرفیت‌ها و امکانات را برای اقدامات عاجل و فوری جهت رفع آبگرفتگی معابر و جلوگیری از آسیب به منازل مسکونی انجام دهند.

معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید کرده که تکرار این اتفاقات مردم را آزرده خاطر کرده و لازم است برای پیشگیری از تکرار این آبگرفتگی‌ها اقدام و برای رفع نواقص و کاستی‌ها با فوریت برنامه‌ریزی شود.

از سوی دیگر حجت‌الاسلام حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور روزدوشنبه برای پیگیری موضوع آبگرفتگی اخیر برخی شهر‌های خوزستان وارد اهواز شد.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه نیز روز یکشنبه، با صدور دستوری ویژه به رئیس سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا با بررسی ابعاد موضوع آبگرفتگی شهر‌های مختلف خوزستان به این استان سفر کند واقدام‌های لازم را در این زمینه انجام دهد. رئیس دستگاه قضا در این دستور ویژه آورده است «با توجه به تکرار حوادث ناگوار ناشی از آبگرفتگی معابر در شهر‌های مختلف استان خوزستان و بروز مشکلات جدی و غیرقابل تحمل برای مردم شریف آن منطقه که حکایت از تعلل و قصور مسئولان در ساماندهی آب و فاضلاب استان دارد و با عنایت به گزارش و بررسی‌های مقدماتی انجام شده از ناحیه مقامات قضایی و بازرسی استان، بدین وسیله به جنابعالی مأموریت داده می‌شود که در اسرع وقت شخصاً به‌همراه تیمی از کارشناسان مجرب به استان خوزستان عزیمت، تمامی زمینه‌ها و ابعاد بروز این وضعیت را بررسی، قصور و تقصیر هر یک از مقامات ملی و استانی را مشخص و مراتب را جهت رسیدگی قضایی به مقامات ذی ربط منعکس و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید.»

استاندار: تکمیل یک سد نیمه تمام خسارات سیل بوشهر را کم می‌کرد

در همین حال «عبدالکریم گراوند» استاندار بوشهر در گفتگو با «ایران» تصریح کرد: سیلابی که روز یکشنبه با بارش ۱۶۰ میلیمتر باران در برخی مناطق استان و ۱۱۴ میلیمتر در برازجان و ۹۰ میلیمتر در گناوه شکل گرفت، صبح روز دوشنبه تقریباً فروکش کرد، اما متأسفانه موجب کشته شدن دونفر از مردم استان شد.

یکی از این کشته شدگان خانمی بوده که همسرش نگهبان یک سنگ شکن در مسیر یکی از رودخانه‌های برازجان بوده و دیگری از اهالی عشایری منطقه بوشکان بوده که با وقوع سیلاب، کوه ریزش کرده و موجب فوت این هموطن شده است.

وی افزود:جدا از خسارت‌هایی که به تأسیسات زیربنایی، برق منطقه، کشاورزی و دام روستاییان شده، ما بیشترین حجم ورود آب به منازل را در شهر وحدتیه داشتیم که از صبح روز گذشته سرکشی خانه به خانه در همه مناطق سیل زده با ۲۰ اکیپ در حال انجام است.

به‌گفته وی، بیش از ۷۰ واحد مسکونی در شهر وحدتیه با مشکل ورود سیلاب به منازل مسکونی مواجه شده که کارتخلیه آب از منازل و رساندن اقلام ضروری مانند پتو و وسایل گرم کننده و آذوقه به این خانوار‌ها با کمک هلال احمر انجام شده است.

در سطح استان نیز حدود ۳۰ دستگاه خودرو گرفتار سیلاب شده بودند که رهاسازی شدند.

وی با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی با اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری افزود: در این گفتگو‌ها بر رسیدگی فوری به سیل زدگان تأکید شد و با حمایت دولت بزودی وام ودیعه مسکن در اختیار خانوار‌هایی که به‌دلیل وقوع سیلاب امکان زندگی در واحدهایشان را ندارند انجام خواهد شد.

 وی همچنین گفت در صحبت با معاون اول رئیس جمهوری خواسته مردم بوشهر یعنی اتمام ساخت سد دالکی را پیگیری کرده است. وی با اشاره به اینکه این سد در حال حاضر ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، توضیح داد: این سد در صورت تکمیل می‌تواند ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب را ذخیره کند و اگر این سد به اتمام می‌رسید می‌توانست بخش بزرگی از سیلاب را کنترل کند. وی گفت: چنانچه اعتباری معادل ۱۶۰ میلیارد تومان تأمین شود، تا قبل از پایان کار دولت این سد به آبگیری می‌رسد.

به‌گفته وی، سد رئیسعلی دلواری در جریان سیلاب روز گذشته ۵۳ میلیون مترمکعب روان آب را ذخیره کرده است. وی خاطرنشان کرد: پس از رسیدگی اولیه به سیل زدگان کار برآورد خسارت شروع خواهد شد.

 آبگرفتگی منازل، مغازه‌ها و معابر شهر وحدتیه دشتستان

فرماندار دشتستان نیز در گفتگو با «ایران» گفت: بارش‌های شدید باران در استان بوشهر بویژه در دشتستان تا روز یکشنبه ظهر بوده و پس از آن دیگر مورد خاصی نداشته‌ایم.

فتح‌الله نوروزی افزود: دشتستان شهرستان گسترده‌ای است که ۶ بخش دارد، در ۲ بخش این شهرستان حدود ۶۰ میلیمتر باران آمده، اما در شهر برازجان که مرکز شهرستان دشتستان می‌شود ۱۱۴ میلیمتر باران باریده است. وی ادامه داد: فقط یکی از شهر‌ها یعنی «وحدتیه» دچار آبگرفتگی منازل، مغازه‌ها و معابر شده است که هم اکنون نیز در این شهر مستقر شده‌ایم تا مشکل آبگرفتگی در این شهر را رفع کنیم. نوروزی با بیان اینکه شهر وحدتیه رودخانه فصلی دارد و آب در بستر دره‌ای رودخانه طغیان کرده و وارد منازل و مغازه‌ها شده است، گفت: در حال حاضر ۱۵ اکیپ در خصوص میزان خسارت‌ها در حال فعالیت هستند و شهرداری و گروه‌های جهادی با مدیریت معاونت عمرانی فرمانداری دشتستان نیز در حال امدادرسانی و رفع آبگرفتگی هستند.

فوت ۵ نفر در سیل پارسیان

سیل در استان هرمزگان هر چند به شدت بوشهر و خوزستان نبود، اما وقوع حادثه‌ای تلخ که به آسانی قابل پیشگیری بود موجب مرگ ۵ نفر شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در گفتگو با «ایران» در خصوص بارش شدید باران در این استان گفت: سیل سنگینی در داخل استان هرمزگان نداشتیم، چون سطح پیش‌بینی هواشناسی برای این استان، سطح زرد بوده است، اما برای استان‌های همجوار و هم مرز هرمزگان نظیر بوشهر، کرمان و فارس سطح قرمز پیش‌بینی شده بود لذا، چون یکسری از شهرستان‌های هرمزگان نظیر شهرستان پارسیان، بندر لنگه، بستک، رودان، حاجی آباد و میناب و جاسک با این استان‌ها همجوار هستند تحت تأثیر باران‌های شدید آن‌ها قرار گرفتند.

مهرداد حسن‌زاده درباره حوادث و خسارات ناشی از این بارش‌ها افزود: یک حادثه دلخراش در حد فاصل پارسیان- لامرد فارس داشتیم که شامل یک دستگاه پژو پارس و یک دستگاه وانت پراید بود. به گفته شاهدان عینی سرنشین‌های این ۲ خودرو، با وجود ممانعت اهالی و تأکید اهالی به شرایط خاص کنونی، احتمال ریزش کوه و صعب العبور و کوهستانی بودن جاده و اینکه آب رودخانه‌ها نیز به‌خاطر بارش زیاد باران در حال بالا آمدن است و روان آب‌ها و سیلاب‌ها در حال جاری شدن هستند به هشدار‌ها توجهی نمی‌کنند و علاوه بر اینکه روان آب‌ها به سمت این خودرو‌ها می‌آیند، منجر به سقوط آن‌ها در دره نیز می‌شود. وی با اشاره به پیگیری شخصی خود از این حادثه و حضور فرماندار پارسیان در منطقه اضافه کرد: با همکاری نیرو‌های امدادی و مردم منطقه خودرو‌ها پیدا شدند، اما متأسفانه ۴ سرنشین این خودرو‌ها در دم فوت کرده بودند و یک نفر دیگر نیز که مصدوم شده بود در راه اعزام به مرکز درمانی فوت کرد. ۳ نفر از جانباختگان اهل پارسیان و ۲ نفر دیگر اهل روستای لامرد استان فارس بودند.

حسن‌زاده اظهار کرد: در حوزه خسارت‌های زیرساختی در حال جمع‌بندی هستیم. تاکنون فقط یک مورد بوده که شامل یک پل در حد فاصل بندر لنگه و پارسیان می‌شود. این پل یکشنبه شب مسدود شد که بلافاصله اکیپ‌های راهداری به آن منطقه اعزام شدند و تا زمان بازسازی آن، باند دیگری در جاده، جایگزین کردند. همچنین تابلو‌های هشدار نیز در این منطقه نصب شده است.
در همین حال «علی بختیاری» سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور هم به «ایران» گفت: روز یکشنبه برای ۳ استان خوزستان، بوشهر و فارس هشدار قرمز صادر شده بود و این استان‌ها آمادگی قبلی داشتند. بیشترین حجم سیلاب دراین روز در بوشهر اتفاق افتاده که آن هم به‌دلیل بارش شدید در وحدتیه و دشتستان با ۱۶۰ میلیمتر باران در یک بازه زمانی کوتاه بوده است. اتفاق دیگری که سیل بوشهر را تشدید کرده بارش شدید در استان‌های بالا دست بوشهر بوده که سیلاب را تجمیع کرده است.

وی تصریح کرد: سیلاب در بوشهر علاوه بر تخریب برخی راه‌های ارتباطی، تأسیسات آب و کشاورزی منطقه، موجب کشته شدن دونفر شد همچنین سیلاب در هرمزگان جان ۵ نفر را در منطقه مرزی پارسیان گرفت. وی گفت: هر چند در فصل پاییز انتظار بارش‌های پاییزی وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد تغییرات اقلیمی عاملی در تشدید بارش‌های سیل آسا است.

روز دوشنبه برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، البرز، قم، اصفهان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر شد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور همچنین گفت: امروز سه‌شنبه نیز برای استان‌های خراسان رضوی و جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان احتمال سیلاب و آبگرفتگی معابر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز به‌دلیل کاهش دما در نوار شمالی کشور و مناطق کوهستانی استان‌های سردسیر بارش برف داریم از مردم خواست ضمن رعایت احتیاط از سفر‌های غیر ضروری خودداری کنند.

سیل در فارس

مدیرکل ستاد بحران استانداری فارس در گفتگو با «ایران» گفت: وقوع سیل اخیر در شهرستان‌های مختلف استان فارس خسارت جانی در برنداشته و در حال حاضر تمامی مسیر‌ها باز و رفت و آمد در آن جریان دارد. با توجه به آمادگی نیرو‌های امدادی در تمامی شهرستان‌های استان فارس بیشتر آبگرفتگی‌ها که در برخی شهر‌ها رخ داده بود برطرف شد.

رحیم آزادی با اشاره به طغیان رودخانه‌ها در این استان افزود:بارندگی در سطح استان فارس قابل توجه بوده، اما این بارندگی‌ها تاکنون مشکلی ایجاد نکرده است. ضمن اینکه طی هماهنگی‌های انجام شده با سازمان هواشناسی استان فارس، اخطار‌ها و هشدار‌ها در خصوص وضعیت جوی بموقع در اختیار دستگاه‌های مختلف در شهرستان‌های استان فارس قرار گرفت تا آمادگی لازم را داشته باشند.

وی یادآورشد: میزان بارندگی در سطح کلانشهر شیراز نیز به گونه‌ای بود که شاهد ایجاد روان آب‌هایی در سطح شهر بودیم که با حضور بموقع نیرو‌های شهرداری موانع آبی ایجاد شده در سطح شهر برطرف شد. در حال حاضر نیز آمادگی کامل برای بارش‌های شدید روز‌های پیش رو وجود دارد.

 وی اظهار داشت: علاوه بر کلانشهر شیراز، در شهر کازرون نیز در سطح شهر به علت میزان بارندگی صورت گرفته روان آب ایجاد شده بود که شهرداری‌های این مناطق نیز با حضور در محل اقدام به رفع مشکلات ایجاد شده در معابر کردند. در حال حاضر تنها در برخی مسیر‌های روستایی و مزارع به علت شرایط موجود مشکلاتی وجود دارد که نیرو‌های راهداری در حال رفع آن هستند.

سیل در حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان

سیل روزیکشنبه شیراز همچنین به حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد نفوذ کرد و سبب شکسته شدن فنس‌های اطراف این مجموعه شد. با وجود این، مسئول میراث فرهنگی شهرستان فیروزآباد معتقد است: با یک وجب کاهگل از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌کنیم.

 کاخ اردشیر بابکان (پاپکان) بازمانده پادشاهان ساسانی است که به‌دست اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی در قرن سوم میلادی ساخته شد. کاخ اردشیر در سه کیلومتری شهرستان فیروزآباد استان فارس قرار دارد. با‌وجود آنکه این کاخ مهم‌ترین اثر تاریخی فیروزآباد است، اما انتشار فیلمی در فضای مجازی از آبگرفتگی این مجموعه این شائبه را ایجاد کرده است که نبودپایش و پاکسازی مسیر طبیعی دفع آب و سوءمدیریت‌ها سبب شده تا سیل روز گذشته (۱۶ آذر) شیراز به حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان نفوذ کند.

درنا شهبازی مسئول میراث فرهنگی شهرستان فیروزآباد در این خصوص به ایلنا گفت: این آبگرفتگی ارتباطی به کاخ اردشیر بابکان ندارد و در کنار پل ساختمان پایگاه اتفاق افتاده چراکه پلی که در کنار ساختمان پایگاه کاخ اردشیر بابکان قرار دارد باید توسط دهیاری و شورای شهر عریض‌تر می‌شد که این اتفاق در سال‌های گذشته نیفتاده است و از آنجا که سیل روز گذشته گسترده بود، این پل پاسخگو نبود و سبب شد تا آب به حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان برسد. او با اشاره به اینکه سیل سبب شکسته شدن فنس‌های اطراف کاخ اردشیر بابکان شده است، گفت: هر چند سیل به حریم درجه یک کاخ اردشیر بابکان نفوذ کرده و سبب شکسته شدن فنس‌ها شده، اما به خود کاخ و دیواره‌های آن آسیبی نرسیده است. یک بلای طبیعی است و کار خود را می‌کند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.39qrak9nwpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما