جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۶۰۲
plusresetminus
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ابراز تاسف از آنچه که در جریان بازدیدش از مناطق مختلف ‌استان خوزستان دیده بود، گفت: در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم بسیاری از صنایع بزرگ حتی خریدهای روزمره مثل نانشان را از تهران تهیه می‌کنند.
وضعیت خوزستان تاسف‌آور است
صبح‌شد: حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن درویشیان در پایان سفرش به آبادان و خرمشهر  اظهار داشت: قوه قضائیه در دوره جدید با نگاه متفاوتی نسبت به مسائل کشور و به رغم آنکه وظیفه ذاتی‌اش نیست و جزو فعالیت‌های حوزه مربوطه‌اش نیست، اما ورود کرده است.

وی افزود: سازمان بازرسی در این دوره یکی از اولویت‌ها و ماموریت‌هایش مبارزه جدی با فساد اعم از فعل‌های خسارت‌آور و هم ترک‌فعل‌هایی که چه بسا از فعل‌های خلاف خسارت بیشتری به کشور وارد می‌کنند. نگاه ما آن است که بایستی با دستگاه‌ها و مسئولانی که وظایفی را بر عهده داشتند ولو در گذشته و این وظایف را از روی بی‌توجهی (چه رسد به عمد که بحث آن جداست) انجام ندادند و سبب بروز نابه‌سامانی و مشکل در کشور شدند، بایستی برخورد جدی و قانونی شود.

وی تصریح کرد: ماموریتی که رئیس قوه قضائیه به بنده و همکارانم دادند بررسی دلایل آبگرفتگی ناشی از باران در خوزستان و مسائلی همچون فاضلاب و خسارت‌های ناشی از آبگرفتگی به این استان بود که در این باره بررسی‌ها انجام شد و در زمینه قصور‌ها و خدماتی که می‌بایست ارائه می‌شد، اما چنین نشد نیز مواردی در اهواز و ماهشهر شناسایی شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: بنا به درخواستی که مردم شهر‌های آبادان و خرمشهر برای حضور در این دو شهرستان داشتیم و صد البته علاقمندی خودمان برای آمدن به این منطقه، به همراه دیگر همکارانم به اینجا آمدیم و با مردم برخی مناطق آبادان و خرمشهر از نزدیک درباره مشکلات مبتلابه صحبت کردیم که فاضلاب، آب‌های سطحی و اشتغال مهم‌ترین مسائل مطرح شده از سوی آن‌ها بود که البته این موارد در تمام استان خوزستان نمود دارد و اگر در فضای مجازی در موردشان حرفی نشد به این معنا نیست که دیگر شهر‌های این استان مشکلی ندارند.

‌درویشیان گفت: معتقدیم مسائل بایستی به صورت اساسی حل و فصل شود که برای انجام آن هم موارد را در دو بخش تقسیم‌بندی کردیم. نخست انجام اقدامات ضروری و موردی و موقت که بایستی بر مبنای اولویت‌ها انجام شود و دوم مواردی است که بایستی در قالب برنامه‌ریزی مدون دنبال شود که سند توسعه شهرستان‌ها و استان خوزستان از آن جمله است.

منطقه آزاد اروند حق مردم آبادان و خرمشهر را ادا نکرده است

‌درویشیان بیان کرد: منطقه آزاد اروند بایستی از بابت حقوق اجتماعی که دارد به شهر‌های آبادان و خرمشهر کمک کند، در بندر امام در جریان بازدید از کمپ‌بی که محلی غیر قابل سکونت و بی‌بهره از نیاز‌های اولیه با ۶۰۰ خانوار ساکن بود قرار شد تا بررسی‌ها و برآورد‌های لازم برای ساخت آن انجام شود و منطقه ویژه اقتصادی کار ساخت را عهده‌دار شود، منطقه آزاد نیز می‌تواند با بررسی نقاط مختلف این دو شهر و اولویت‌بندی نسبت به رفع مشکلات اقدام موثر کند.

وی افزود: در بررسی‌هایی که درباره منطقه آزاد اروند داشتیم معلوم شد که این سازمان امسال هیچ کمکی به شهر‌های آبادان و خرمشهر نکرده است و کمک‌های سال‌های قبل نیز بسیار کم و اندک بوده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: در دیدار و گفتگو با مردم مناطق مختلف شهر‌های آبادان و خرمشهر خواسته اصلی آن‌ها رسیدگی جدی به رفع مشکل فاضلاب، آب‌های سطحی و به ویژه اشتغال بود که جزء حقوق اولیه و عامه به شمار می‌رود و با وجود این همه امکانات، منطقه آزاد اروند، صنایع نفتی و پتروشیمی و امثال آن، زیبنده و پذیرفتنی نیست و مایه تاسف است که مردم در اوج امکانات بیکار باشند. معتقدیم اگر اشتغال در این منطقه حل شود درآمد‌ها نیز افزوده می‌شود و از همین طریق می‌توان مسائل اجتماعی و فرهنگی را نیز حل کرد.

‌درویشیان یادآور شد: ورود ما به مسائل مردم از جنبه حقوق عامه است و بایستی بستر سالم برای کار و فعالیت مردم ایجاد شود چرا که این حق مسلم مردم است. سازمان منطقه آزاد اروند در قبال مردم مسئولیت مهمی بر‌عهده دارد که بایستی به آن‌ها عمل کند، این سازمان بایستی مشکلات شهر‌های آبادان و خرمشهر را با در نظر گرفتن اولویت‌ها رفع کند. ضمن اینکه بایستی میزان کمک‌هایی که این سازمان در طول سال‌های اخیر به شهر‌های آبادان و خرمشهر داشته بررسی شود.

وی گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند به علت پرونده‌ای که توسط سازمان بازرسی رسیدگی شده در بازداشت است، اما این نمی‌تواند دلیلی باشد برای اینکه در این ایام سازمان منطقه آزاد اروند به وظایف اجتماعی خود نسبت به شهرستان‌های آبادان و خرمشهر عمل نکند.

وی افزود: وقتی مشکل آبگرفتگی مناطق شهری شهر‌های آبادان و خرمشهر در حال حاضر با چند جنتکس بهتر حل می‌شود چرا سازمان منطقه آزاد اروند آن‌ها را خریداری و در اختیار شهرداری‌ها قرار نداده است. پیش بینی تجهیزات و امکانات برای شرایط بحرانی لازم است.

وی اظهار کرد: در مورد بیکاری نیز بایستی لیستی از نیرو‌های شاغل در صنایعی همچون پتروشیمی و منطقه آزاد اروند و دیگر صنایع تهیه شود و میزان به کارگیری نیرو‌های بومی و غیربومی مشخص شود، وقتی امکان به‌کارگیری نیروی بومی وجود دارد ورود افراد غیربومی معنایی ندارد مگر آنکه تخصص مورد نیاز در آن منطقه نباشد و گرنه آبدارچی را که نباید از خارج منطقه آورد و مشغول به کار کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: در بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم بسیاری از صنایع بزرگ حتی خرید‌های روزمره مثل نانشان را از تهران تهیه می‌کنند و این جای بسی تاسف دارد، این خرید‌ها حتما بایستی در منطقه انجام شود.

‌درویشیان یادآور شد: همکاران ما فعالند و تمام موارد را بررسی می‌کنند و پیشنهاداتی را که در رابطه با فاضلاب و آب‌های سطحی داشتیم را پس از ارائه به وزارت نیرو پیگیری می‌کنند. تمام مسئولان استان خوزستان بایستی برای حل مشکلات این استان همنوایی، هم صدایی، وحدت رویه و پیگیری مستمر داشته باشند.

وی افزود: خوزستان با داشتن ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی و همراهی استاندار و فرمانداران شهر‌های مختلفش بایستی پیگیر موضوعات مختلف به ویژه فاضلاب، آب و اشتغال در این استان باشند که البته برای حصول نتیجه به پیگیری مستمر نیاز است.

وی با بیان اینکه به گفته استاندار تاکنون ۳۷ میلیارد تومان به خرمشهر بابت حق آلایندگی و ارزش افزوده پرداخت شده است، اظهار کرد: شهرداری خرمشهر به طور ماهانه بیش از ۵ میلیارد تومان به کارکنانش حقوق می‌دهد و به طور حتم بخشی از این پرداختی‌ها از همین اعتبارات تامین و پرداخت شده است، البته هنوز میزان درآمد‌های شهرداری احصاء نشده، اما شهرداری بایستی از صرف هزینه‌های غیر ضروری پرهیز کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: پیشنهاداتی در رابطه با آب‌های سطحی و فاضلاب داریم که به وزارت نیرو ارائه می‌کنیم. ما دستگاه ناظر هستیم و بررسی می‌کنیم و اگر پیشنهادی هم می‌دهیم دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرایشان هستند. ما بر اساس بررسی کارشناسانمان پیشنهادات حل مشکلات فاضلاب و شبکه آب‌های سطحی را ارائه می‌کنیم و مواردی که از امکانات استانی قابل رفع است بایستی به طور جدی دنبال و انجام شود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.wn6k49niu5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما