يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۱۶۲۳
plusresetminus
دادگاه عالی درخواست ایالت تگزاس و ستاد ترامپ برای ابطال نتایج انتخابات در 4ایالت دیگررا رد کرد .
در انتخابات آمریکا تقلب شده بود؟
صبح‌شد: سرانجام دیوان عالی فدرال آمریکا در یکی از سرنوشت سازترین احکام خود طی دهه‌های اخیر، شکایت انتخاباتی ایالت تگزاس علیه چهار ایالت پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین و جورجیا را رد کرد.

دادستان کل تگزاس در این شکایت مدعی شده بود که تغییر قوانین انتخاباتی در چهار ایالت فوق به بهانه مواجهه با همه گیری ویروس کرونا، حقوق دیگر ایالت‌ها را در زمینه شیوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نقض کرده است و نتایج آن باید باطل شود.

این دادخواست از حمایت حدود ۲۰ ایالت و نزدیک به ۱۳۰ عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا نیز برخوردار شده بود. با این حال، دیوان عالی فدرال با وجود برتری قضات محافظه کار بر قضات لیبرال، در نهایت دادخواست ایالت تگزاس را رد کرد. در حکم کوتاه دیوان عالی فدرال آمده است که ایالت تگزاس از صلاحیت اعلام نظر درباره شیوه برگزاری انتخابات در دیگر ایالت‌ها برخوردار نیست و بدین ترتیب، اصلی‌ترین چالش حقوقی انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به ضرر دونالد ترامپ، پایان یافت؛ آن هم رئیس جمهوری که طی چهار سال توانسته بود سه عضو از ۹ عضو دیوان عالی فدرال را منصوب کند. اکنون با اعلام نظر نهایی و قطعی عالی‌ترین مرجع حقوقی آمریکا، راه برای اعلام پیروزی نهایی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری هموار شد.

روز دوشنبه اعضای مجمع انتخاب کنندگان، آرای خود را درباره رئیس جمهوری بعدی اعلام خواهند کرد که به احتمال قریب به یقین، بیش از ۳۰۰ رای از ۵۳۸ رای مجمع انتخاب کنندگان به بایدن تعلق خواهد گرفت.

با این حال در توئیت‌هایی که ترامپ بلافاصله بعد از رای تاریخی دیوان عالی منتشر کرده، مشخص است که رئیس جمهوری کنونی آمریکا همچنان بر متقلبانه بودن انتخابات ۲۰۲۰ تاکید دارد و به هوادارانش وعده داده است که به مبارزه ادامه خواهد داد. انتظار می‌رود حتی با آغاز به کار دولت بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، ترامپ همچنان از مشروعیت نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ سرباز زند. اما از موضع ترامپ مهم تر، موضع سران حزب جمهوری خواه است که مشخص کنند آیا همچنان از دیدگاه ترامپ مبنی بر بروز تقلب گسترده در انتخابات حمایت می‌کنند، یا در نهایت به رای دیوان عالی فدرال و مجمع انتخاب کنندگان احترام خواهند گذاشت.

تردیدی نیست که آینده سیاسی حزب جمهوری خواه به عنوان یکی از دو حزب اصلی ایالات متحده به این انتخاب بستگی دارد. هر چند که هر انتخابی از سوی حزب جمهوری خواه، نتایج منفی بر آینده آن به جا خواهد گذاشت.

اگر حزب جمهوری خواه، برخلاف خواست ترامپ، نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را بپذیرد، اگرچه رفتاری در جهت حفظ ساختار موجود انجام داده است، با این حال با خشم هواداران متعصب ترامپ که احتمالا چندین میلیون رای دهنده هستند، مواجه خواهد شد. اگر هم این حزب با ترامپ همراهی کند، برای سال‌ها با "ننگ" نادیده گرفتن مکانیسم‌های دموکراتیک در آمریکا روبه رو خواهد شد. البته تردیدی نیست که جدال انتخاباتی ۲۰۲۰ با حکم دیوان عالی یا حتی آغاز به کار دولت بایدن پایان نمی‌پذیرد.

اگر سیاستمداران آمریکایی نتوانند زخم عمیق انتخابات ۲۰۲۰ را درمان کنند، چه بسا ایالات متحده به دوقسمت، تقسیم شود؛ قسمتی که ساختار سیاسی – انتخاباتی را مشروع و سالم قلمداد می‌کند و قسمتی که همچنان به این انتخابات به عنوان بزرگ‌ترین تقلب سیاسی تاریخ نگاه خواهد کرد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.x0f2yt09sa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما