اگر ماسک زدن ناراحت‌تان می‌کند، بخوانید

*علی ملائکه - | پزشک و روزنامه‌نگار |
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب : ۱۶۴۵
plusresetminus
ماسک زدن مداوم همگانی می‌تواند باعث کاهش انتقال ویروس کرونا و جلوگیری از چرخه انتشار آن شود.
اگر ماسک زدن ناراحت‌تان می‌کند، بخوانید
صبح‌شد: ماسک زدن مداوم همگانی می‌تواند باعث کاهش انتقال ویروس کرونا و جلوگیری از چرخه انتشار آن شود.

اما ماسک زدن برای همه افراد راحت نیست. ماسک زدن به‌خصوص هنگام ورزش گاهی باعث می‌شود افراد احساس مشکل در تنفس داشته باشند.

عبور دادن هوا از میان جدار ماسک که مقداری مقاومت نسبت به جریان هوا دارد و وارد کردن آن به ریه‌ها باعث می‌شود اندکی تلاش تنفسی شما بیشتر شود و درنتیجه متوجه سختی نفس کشیدنتان شوید و احساس ناراحتی کنید.

بهترین شیوه برای حل این مشکل این است که با سرعت آهسته‌تری نفس بکشید تا مقاومت ماسک در برابر هوا کمتر شود.

 تلاش کنید هوای بازدم را با لب‌های غنچه‌شده بیرون دهید یا اگر در حال راه رفتن هستید، سرعت حرکت‌تان را کاهش دهید تا فشار بر ریه‌های‌تان کمتر شود.

سؤالی که پیش می‌آید این است که بهتر نیست برای حل این مشکل به کلی ماسک زدن را کنار گذاشت و به جای آن از طلق‌ها و شیلد‌های محافظ صورت استفاده کرد؟ پاسخ این است که طلق محافظ نمی‌تواند جایگزین ماسک تنفسی شود.

اگر شما دچار عفونت کروناویروس باشید، ماسک زدن عمدتا مانع انتشار ویروس می‌شود.

همچنین ماسک‌ها ممکن است تا حدی باعث محافظت خود فردی هم که ماسک می‌زند، از ویروس‌های موجود در ترشحات تنفسی دیگران شود؛ هر چند بررسی‌های بیشتری در این‌باره لازم است.

اگر واقعا زدن ماسک برایتان ناممکن است، پیش از آنکه به طلق محافظ روی بیاورید با پزشکتان مشورت کنید. اگر تنها گزینه باقیمانده برای شما استفاده از طلق محافظ است، از طلقی استفاده کنید که کاملا تا دوطرف صورت و پایین چانه‌تان کشیده شود و فاصله جسمی‌تان را هم با دیگران حفظ کنید.

ماسک زدن همچنین ممکن است باعث اضطراب در برخی افراد شود و حتی «کلاستروفوبی» (ترس از بودن در فضا‌های محصور) ایجاد کند.

هنگامی که ما دچار اضطراب می‌شویم، سریع‌تر نفس می‌کشیم تا اکسیژن بیشتری به خون برسانیم و ضربان قلبمان هم سریع‌تر می‌شود.

برای اینکه بتوانید بر این اضطراب غلبه کنید، اول باید بدانید که ماسک زدن برای شما خطری ایجاد نمی‌کند. شواهدی وجود ندارد که پوشاندن صورت با ماسک‌های معمول، تغییری در میزان اکسیژن یا دی‌اکسیدکربن خون ایجاد کند یا به ریه‌های شما آسیبی بزند.

در قدم بعد، بر نفس‌کشیدنتان متمرکز شوید. نفس‌های آهسته و عمیق بکشید که به برطرف شدن اضطراب شما کمک می‌کند.

در اغلب موارد، اضطراب شما به‌طور قابل‌توجهی با روبه‌رو شدن با ترس‌تان و تحمل ناراحتی ابتدایی و عادت کردن به آن برطرف می‌شود.

فراموش نکنید که بسیاری از افراد و برای مثال کارکنان مراقبت‌های بهداشتی مجبور شده‌اند برای نخستین‌بار در عمرشان در محل کارشان همیشه ماسک بر چهره داشته باشند، اما به این وضعیت عادت کرده‌اند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.knzt23n-mftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما