چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۷۵۳
plusresetminus
شیوع کرونا آسیب‌های زیادی را به جسم و روان بسیاری از مردم جدا از خود بیماری وارد کرد. به‌ویژه قرنطینه خانگی در دوران عالمگیری کرونا برای بسیاری از خانواده‌ها به بهای افزایش مشکلات متابولیکی مثل بالارفتن قند، چربی و فشارخون و از آن مهم‌تر چاقی و اضافه‌وزن تمام شده است.
چرا مرگ‌و‌میر در بیماران کرونایی چاق، بیشتر است؟
صبح‌شد: شیوع کرونا آسیب‌های زیادی را به جسم و روان بسیاری از مردم جدا از خود بیماری وارد کرد. به‌ویژه قرنطینه خانگی در دوران عالمگیری کرونا برای بسیاری از خانواده‌ها به بهای افزایش مشکلات متابولیکی مثل بالارفتن قند، چربی و فشارخون و از آن مهم‌تر چاقی و اضافه‌وزن تمام شده است.

این محدودیت‌های کرونایی نه‌تن‌ها می‌تواند به افزایش شیوع چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن مثل فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی منجر شود، بلکه خود این بیماری‌ها هم می‌توانند باعث افزایش عوارض و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شوند. طی ماه‌هایی که از همه‌گیری کووید-۱۹ گذشته است، بررسی‌ها نشان داده که چاقی، فشارخون و دیابت باعث‌شده عوارض ناشی از کرونا افزایش پیدا کند و بیماران کرونایی مبتلا به این مشکلات متابولیکی به مراقبت بیشتری در آی‌سی‌یو نیاز داشته باشند. متاسفانه در بسیاری از موارد هم این مبتلایان نتوانسته از آی‌سی‌یو به سلامت خارج شوند و جان‌شان را از دست داده‌اند.

با توجه به شیوع چاقی در دوران محدودیت‌های کرونایی در میان درصد زیادی از مردم جامعه درخصوص موضوع خطر چاقی و کرونا با دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات‌علمی پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفتگو کرده‌ایم.

 آیا چاقی می‌تواند سیستم ایمنی را ضعیف کند؟

بین ابتلا به ویروس کرونا و چاقی رابطه مستقیمی وجود دارد. یعنی چاقی به‌شدت باعث افزایش آسیب‌پذیری افراد به این ویروس می‌شود، زیرا چاقی خودش یک شرایط التهابی کاملا مزمن در بدن است و روی عملکرد سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. سیستم ایمنی افراد چاق نسبت به دیگر افراد در معرض آسیب‌پذیری بیشتری قرار دارد. شاید توجه به چاقی همیشه با بیماری‌های دیگری مثل مشکلات قلبی-عروقی، دیابت و فشارخون مطرح بوده، اما از آنجا که سیستم ایمنی تحت‌تاثیر چاقی قرار می‌گیرد حملات ویروسی حاد و بیماری‌های ویروسی هم در مواجهه با چاقی وضعیت بدتری پیدا می‌کنند. بین چاقی و اختلال عملکرد سیستم ایمنی ارتباط مستقیم وجود دارد.

 این مسأله را که افراد چاق بیشتر در خطر کرونا با اختلالات تنفسی هستند از نظر علم تغذیه تایید می‌کنید؟

ظرفیت تنفسی یک فرد چاق به‌دنبال درگیری با کووید-۱۹ کاهش می‌یابد، دچار پیشرفتگی مشکلات کرونا در ریه می‌شود، نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا می‌کند و به‌سختی از زیر دستگاه خارج می‌شود. متاسفانه مرگ‌ومیر در بیماران چاقی که کارشان بر اثر ابتلا به کرونا به آی‌سی‌یو می‌افتد نیز غالبا بیشتر است. همان طور که گفته می‌شود کسانی که دیابت و فشارخون بالا دارند بیشتر در معرض عوارض شدید کرونا قرار می‌گیرند، زیرا این‌ها بیماری‌های زمینه‌ای هستند که با چاقی ارتباط دارند.

 افراد چاق در دوران قرنطینه و کم‌تحرکی در خانه چه اصولی را برای کاهش وزن باید به‌کار ببندند؟

کار بسیار مهمی که باید کرد این است که اگر چاق هستید، نگذارید میزان چاقی شما افزایش یابد. توجه داشته باشید شیوه زندگی، شرایط قرنطینه، در خانه ماندن، دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن و این که تا گرسنه می‌شویم چیزی بخوریم می‌تواند آسیب‌پذیری ما را نسبت به بیماری تشدید کند. پس نباید اجازه دهید نظم زندگی شما از نظر خواب و بیداری و دریافت مواد غذایی به‌هم بخورد.

 آیا استفاده از رژیم‌های غذایی سخت‌تر را به افراد چاق برای سرعت‌بخشیدن به روند کاهش وزن‌شان توصیه می‌کنید؟

اگر فرد چاقی هستید حتما در مسیر کاهش وزن قرار بگیرید، اما یادتان باشد هر رژیم غذایی مناسب شما نیست. رژیم‌های کتوژنیک و رژیم‌های غذایی بسیار کم‌کالری که دریافت سبزیجات و میوه‌ها در آن‌ها محدود است بدن را در معرض آسیب قرار می‌دهد و سیستم ایمنی را بسیار ضعیف می‌کند.

توجه داشته باشید رژیم غذایی مناسب رژیمی است که شما را در معرض گرسنگی سلولی قرار ندهد. انرژی دریافتی باید با سرعت معقول در طول روز کم شود، اما میوه و سبزیجات باید روزانه و به اندازه کافی دریافت شود. رژیم‌های غذایی باید به‌صورت شخصی برای افراد دچار چاقی ارائه شود و استفاده از رژیم‌های اینترنتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 آیا استفاده از مکمل‌های غذایی را طی دوران رژیم غذایی توصیه می‌کنید؟

اگر دانش تغذیه خود را افزایش دهید، به‌آسانی با دریافت یک برنامه غذایی متعادل می‌توانید نیازتان را به همه ویتامین‌ها و مواد معدنی رفع کنید. تنها ویتامینی که باید به‌صورت مکمل استفاده شود ویتامین D است. حتی ویتامین C نیز از طریق منابع غذایی به‌خوبی تامین می‌شود.

فراموش نکنید که تغییر رفتار‌های غذایی و بی‌نظمی دریافت غذایی به سمت و سویی رفته که چاقی را افزایش داده و عملکرد سیستم ایمنی را به هم ریخته است. پس آنچه ما برای کنترل افزایش وزن به آن نیاز داریم نظم در تامین مواد غذایی روزانه در وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها و داشتن الگوی منظم خواب است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.mnzt23nqxftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما