پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۱۷۶۶
plusresetminus
نوامبر سال ۲۰۲۰ دنیا خبر شورانگیزی را دریافت کرد که نخستین واکسن‌های کووید ۱۹ آماده عرضه هستند. تا این لحظه ۷.۲۵ میلیارد دوز توسط کشور‌ها و سازمان‌ها در سراسر دنیا پیش‌خرید شده است.
هرکشور چقدر واکسن کرونا خرید؟+جدول
صبح‌شد: «نوامبر سال ۲۰۲۰ دنیا خبر شورانگیزی را دریافت کرد که نخستین واکسن‌های کووید ۱۹ آماده عرضه هستند. تا این لحظه ۷.۲۵ میلیارد دوز توسط کشور‌ها و سازمان‌ها در سراسر دنیا پیش‌خرید شده است.» وب‌سایت ویژوال کاپیتالیست که کارش ترسیم حوزه‌های مختلف در دنیای سرمایه و سرمایه‌گذاری است، چندی پیش به سراغ رسم جدول و نمودار مربوط به کشور‌های خریدار واکسن کرونا رفت نتیجه تصویرسازی این سایت، با اتکا به آمار و ارقام وضعیت حاکم بر بازار واکسن کرونا را به خوبی به تصویر می‌کشد و سهم هر کشور از این خرید و فروش تاریخی را به روشنی نشان می‌دهد.



داده‌های مورد استفاده این گزارش از آمار Launch and Scale Speedometer وابسته به مرکز بین‌المللی نوآوری سلامت دوک و با حمایت بنیاد بیل و ملیندا گیتس تهیه شده.

دسته‌بندی واکسن کرونا بر اساس کشور‌ها

هرچند کشور‌های ثروتمند اخیرا سهم‌های عمده‌ای از دوز‌های واکسن را خریده‌اند، اما این گزارش می‌گوید که هند با سفارش ۱.۵ میلیارد دوز، بزرگ‌ترین سهم مربوط به سفارش یک کشور را ثبت کرده است. در مقایسه با آن، امریکا ۱.۰۱ میلیارد دوز پیش‌خرید کرده است و هرچند رقمش کمتر از سفارش هند است، اما باید در نظر داشت که جمعیت امریکا ۳۳۰ میلیون نفر است و جمعیت هند ۱.۳ میلیارد نفر.

آن آماری که پایه این جدول‌سازی شده است البته آمار ثبت شده تا روز ۱۱ دسامبر (۲۱ آذر) است.

کوواکس، اتحاد بین‌المللی برای اطمینان از دسترسی عادلانه کشور‌ها به واکسن کووید ۱۹ است. ایران هم یکی از کشور‌های عضو این برنامه است.

 

منطق خرید‌ها چیست؟

در گزارش تهیه‌شده توسط ویژوال کاپیتالیست آمده است، کشور‌های با درآمد متوسط و کم که قدرت خرید کشور‌های ثروتمند را ندارند، برای دریافت واکسن کووید ۱۹ باید به روش‌های دیگری متوسل شوند، روش‌هایی مانند داوطلب شدن برای میزبانی آزمایش‌های بالینی واکسن در ازای دریافت مقدار معینی از دوزها. توانایی هند برای خرید این میزان از دوز‌های واکسن هم ناشی از امضای قرارداد‌های تولید با سازندگان واکسن است.

در مجموع نگاهی به وضعیت درآمدی کشور‌ها و میزان پیش‌خرید واکسن نشان می‌دهد که بر اساس داده‌ها، کشور‌های ثروتمند حدود ۵۴ درصد برابر با ۴ میلیارد دوز از واکسنی که قرار است به بازار عرضه شود را خریده‌اند و کشور‌های با درآمد متوسط و پایین، سهمی بیشتر از ۲۳% را.

مقایسه این عدد‌ها با توجه به جمعیت هر کشور هم نشان می‌دهد که کانادا به صورت ملموسی از بقیه جلوتر است و در مقایسه با سایر کشور‌های دنیا، به نسبت جمعیتش دوز بیشتری را خریده است؛ سفارش «۳۵۰ میلیون دور واکسن برای جمعیتی کمی بیشتر از ۳۸ میلیون نفر که یعنی به ازای هر نفر ۹ دوز».


کسب و کار واکسن

در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ واکسن به سرعت در حال طی مراحل تولید و آزمایش هستند. با این حال یکی از نکات مهم این است که تمامی این نامزد‌هایی که در حال پیش‌فروش هم هستند قرار نیست از مرحله آزمایش فراتر بروند. تا اینجای کار آمار نشان می‌دهد که واکسن آکسفورد با بیش از ۲.۵ میلیارد دوز پیش‌فروش، پرهوادارترین واکسن است. این موسسه دانشگاهی با همکاری شرکت آسترازنکا قرار است به هند و امریکا از قرار هر کشور ۵۰۰ میلیون دوز واکسن بدهد و ۴۰۰ میلیون دوز هم به اتحادیه اروپا.

نوواوکس، دومین شرکت با بیشترین فروش واکسن کووید ۱۹ تاکنون ۱.۳ میلیارد دوز را پیش‌فروش کرده. دو شرکت پیشگام تولید این واکسن یعنی فایزر- بیوان‌تک و مدرنا هم تاکنون به ترتیب ۱۰ درصد و ۶ درصد کل واکسن‌های تولیدشده‌شان را پیش‌فروش کرده‌اند.

فایز- بیوان‌تک در زمینه قیمت‌گذاری، محصولش را به قیمت ۱۹.۵ دلار بابت هر دوز می‌فروشد. «با ارقام اخیر دوز‌های فروخته‌شده توسط فایزر- بیوان‌تک، فروش این شرکت تاکنون ۱۳ میلیارد دلار بوده است».


انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.0b8urhbz0iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما