سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۲۰۰۶
plusresetminus
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به معاون رئیس جمهور این کشور از بامداد دوشنبه ۲۴ ساعت مهلت داد تا با استفاده از اختیاراتی که در قانون اساسی تعریف شده، دونالد ترامپ را فاقد صلاحیت اعلام و او را از سمت ریاست جمهوری برکنار کند.
پشت پرده استیضاح ترامپ
صبح‌شد: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به معاون رئیس جمهور این کشور از بامداد دوشنبه ۲۴ ساعت مهلت داد تا با استفاده از اختیاراتی که در قانون اساسی تعریف شده، دونالد ترامپ را فاقد صلاحیت اعلام و او را از سمت ریاست جمهوری برکنار کند.

نانسی پلوسی در نامه‌ای که یک‌شنبه شب ارسال کرده بود، آورده است که اگر مایک پنس به این قطعنامه و درخواست، در محدودیت زمانی ۲۴ ساعته پاسخ ندهد و کابینه را برای اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی «بسیج نکند»، روز بعد لایحه استیضاح رئیس‌جمهور توسط مجلس نمایندگان آمریکا بررسی خواهد شد.

متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا به معاون رئیس جمهوری اختیار می‌دهد در صورتی که رئیس جمهور فاقد توانایی اجرای وظایفش باشد، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند. حدود ۱۱ ماه پیش نیز ترامپ استیضاح، اما در دادگاه مهم سنا تبرئه شد.

تاکنون هیچ رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا به اتهام ارتکاب جرایم بزرگ دو بار استیضاح نشده است. برخی از منتقدان ترامپ بر لزوم برگزاری دادگاه استیضاح، حتی اگر دوره ترامپ تمام شده باشد، تاکید دارند تا بدین وسیله از حضور دوباره او به عنوان نامزد کاخ سفید جلوگیری و از همه مهم تر، حکمی را صادر کنند که اقدامات او را محکوم کند و در تاریخ بماند.

مایکل جی. گرهارت، استاد قانون اساسی در دانشگاه کارولینای شمالی که در استیضاح اول ترامپ شهادت داده و از استیضاح دوم استقبال کرده است، می‌گوید: ما هرگز پیش بینی نمی‌کردیم که یک رئیس جمهور دو بار استیضاح شود یا این اتفاق در آخرین روز‌های ریاست جمهوری او رخ دهد.

اما ما قبلا چنین رئیس جمهوری نداشتیم که تفرقه را ترغیب کند؛ درست همان کاری که ترامپ در آخرین روز‌های حضور در کاخ سفید انجام داد. با این حال، برخی از منتقدان سرسخت ترامپ نگران هستند که استیضاح دقیقه نودی به او در جلب حامیانش کمک کند و خود را قربانی یک شرارت به تصویر بکشد و از آن طریق توجهات را روی اقدامات مخالفانش معطوف کند نه اقدامات خودش.

در این میان جیمز کلایبرن، از نمایندگان ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان گفت، این مجلس در هفته پیش رو لایحه استیضاح دونالد ترامپ را به رای خواهد گذاشت و پس از تصویب، ارسال آن را به سنا به ۱۰۰ روز پس از آغاز ریاست جمهوری آقای بایدن موکول خواهد کرد. دموکرات‌های مجلس نمایندگان، در لایحه استیضاح خود آقای ترامپ را به «تحریک به شورش» متهم کردند.

در صورت استیضاح ترامپ پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش، او از دریافت حقوق ماهانه، کمک هزینه سفر و مسکن و همین طور امکان شرکت دوباره در انتخابات محروم خواهد شد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.ye8fuqeymsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما