سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب : ۲۱۰۶
plusresetminus
در حالی که هنوز دلیل اصلی قطعی برق مشخص نشده اما صحبت های مدیرعامل توانیر نام یکی از متهمان خاموشی ها را برملا کرد.
دلیل اصلی قطعی برق چه بود؟
صبح‌شد: خاموشی‌های چند روز پیش در کشورمان که گفته شد به دلیل مصرف بالای برق و کمبود گاز ورودی به نیروگاه‌ها اتفاق افتاده متهمانی داشت که در چند روز پیش به آن پرداختیم یکی از آن‌ها ماینر‌ها بودند که با استفاده از آن‌ها بیت کوین استخراج می‌شود.

هر چند در آن موقع سخنگوی شرکت برق آن را تکذیب کرد، اما حالا صحبت‌های مدیرعامل توانیر که گفته همین ۴۵ هزار ماینر غیر مجازی که کشف شده برای رفع خاموشی‌ها کافی است، به نظر می‌رسد ماینر‌ها نقش مهمی در خاموشی‌ها داشته اند. البته به گفته سخنگوی شرکت برق ماینر‌های مجوز دار هم تا ثبات برق از مدار خارج شده اند. امروز می‌خواهیم با توجه به صحبت‌های مسئولان و کارشناسان به همین موضوع بپردازیم.

انگشت اتهام به سمت ماینر‌ها

آمار‌های کلی حکایت از فعالیت گسترده ماینر‌های غیر مجاز دارد و این دستگاه‌ها حضوری پر رنگ در کشور دارند. به عنوان نمونه می‌توان به صحبت مدیر عامل توانیر اشاره کرد که از شناسایی و کشف ۴۵ هزار ماینر که مصرف ۱۰۰ مگا وات داشته اند خبر داده بود. البته این آمار به غیر از تعداد کشف ۱۶۲۰ ماینر در ری و ۵۰۰ ماینر در قم بوده است. اگرچه آمار‌های دقیقی در خصوص تعداد دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال منتشر نشده، ولی آمار‌های رسمی نشان می‌دهد که چیزی حدود ۱۸۰هزار ماینر وجود دارد که سهم اشخاص حقیقی حدود ۸۰ هزار است که اغلب شان بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی شرکت برق چند روز پیش در خصوص ماینر‌های مجوز دار گفته بود تاکنون ۳۱۰ مگاوات انشعاب به صورت قانونی در اختیار فعالان حوزه ارز دیجیتال قرار گرفته و نزدیک به همین میزان مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز نیز شناسایی شده است.

 مشکل مصرف بالاست

مصرف بالای ماینر‌ها همیشه مورد بحث بین بسیاری از کارشناسان بوده است، ولی برای ارزیابی بهتر میزان مصرف برق دستگاه‌های ماینینگ می‌توان یکی از مدل‌های ماینر به نام «انت» را در نظر گرفت.

این دستگاه به طور معمول چیزی حدود ۱۵ هزار کیلو وات در هفته برق مصرف می‌کند که معادل استفاده دو یخچال فریزر و یک تلویزیون مسطح روشن در یک هفته است. با توجه به مصرف بالای این دستگاه‌ها و صحبت‌های مدیر عامل توانیر که گفته بود همین ۴۵ هزار ماینری که کشف شده برای رفع خاموشی‌ها کافی است می‌توان نقش ماینر‌ها در خاموشی را دید.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.wnuk49n6i5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما