چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب : ۲۱۲۸
plusresetminus
ویدئویی از برخورد پیمانکار شهرداری با یک کودک زباله گرد دوباره باعث شده پدیده کودکان زباله گرد مطرح شود.
ماجرای برخورد شهرداری با کودک زباله گرد چه بود؟
صبح‌شد: ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن یکی از ماموران شرکت پیمانکار شهرداری در حال کشیدن یک سر کیسه پر از پسماند زباله است که سر دیگر آن در دست کودکی است که تلاش می‌کند حاصل دسترنجش را از مامور پس بگیرد.

مامور مدام کلمه قانون را به کار می‌برد و بی اعتنا به التماس‌های کودک با زور بیشتر سر کیسه را می‌کشد و داخل ماشین می‌برد. همین ویدئو باعث شد امروز کمی به موضوع زباله گردی بپردازیم.

ممنوعیت زباله گردی کودکان

بیست و پنجم خرداد امسال، شهردار تهران، در ابلاغیه‌ای زباله گردی کودکان در پایتخت را ممنوع اعلام کرد. حناچی در این ابلاغیه با اشاره به زباله‌گردی کودکان و مسئولیت شهرداری تهران اعلام کرد: شهرداری تهران آمادگی دارد با تشدید نظارت خود بر پیمانکاران بازیافت، مانع به کارگیری کودکان در این بخش شود و مسئولیت قانونی خود در این بخش را ایفا کند.

او در این ابلاغیه نوشت: «راه حل نهایی از منظر شهرداری تهران، اصلاح الگوی جمع آوری پسماند است که برنامه ریزی برای آن انجام شده که با اجرای آن، پدیده موسوم به زباله گردی از میان خواهد رفت، اما تا آن زمان ضروری است برای منع به کارگیری کودکان در فرایند جمع آوری و تفکیک پسماند خشک اقدام جدی شود.» او در پایان این بیانیه از مردم خواسته در صورت دیدن کودکان زباله گرد با ۱۳۷ تماس بگیرند.

آیا ممنوعیت جواب می‌دهد!

حالا این سوال به وجود می‌آید که آیا تماس تلفنی شهروندان با ۱۳۷ و حضور ماموران شهرداری در محل، می‌تواند کودکان را از زباله گردی بازدارد؟ آیا این اقدامات بازدارنده و تنبیهی می‌تواند زندگی کودکان زباله گرد را از چرخه نگران کننده ویروس و بیماری نجات دهد؟ برخی از این زباله گرد‌ها در خدمت گروه‌های مافیایی هستند که به دنبال بهره کشی از آن‌ها هستند تا سود بیشتری از بازیافت زباله‌ها به دست بیاورند و برخی هم به امید این که بتوانند در این روزگار بیکاری کمک هزینه‌ای برای زندگی به دست بیاورند، به صورت فردی اقدام به حمل زباله‌های خشک و فروش آن‌ها به خریداران بازیافت می‌کنند.

آمار کودکان زباله گرد پایتخت

از کودکان زباله گرد کشور آمار دقیقی در دست نیست، اما تنها در پایتخت بیش از چهار هزار کودک زباله گرد وجود دارد. این آمار را معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران بیست و پنجم خرداد ارائه کرده است. پیش از آن هم مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرده بود ١۴‌هزار زباله‌گرد در تهران وجود دارد که چهار‌هزار و ٧٠٠ نفرشان کودک هستند. این آمار از کودکان زباله گرد نشان می‌دهد که باید برای این معضل فکری برداشت و ابلاغیه و تماس با ۱۳۷ نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند.

چه باید کرد؟

پیش از این بار‌ها درباره نحوه بازیافت زباله در بسیاری از کشور‌ها که با مکانیزه کردن و تفکیک از مبدا از آن سود می‌برند، نوشته ایم. همچنین از پنج میلیارد دلاری نوشته ایم که در سطل‌های زباله کشورمان ریخته می‌شود و هیچ نهادی برای بیرون کشیدن آن تلاش نمی‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا زباله گرد‌ها همچنان در بین زباله‌ها به دنبال کسب درآمد باشند. به نظر می‌رسد تا تفکیک زباله از مبدا صورت نگیرد، همچنان درگیر پدیده زباله گرد‌ها خواهیم بود.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.w8wbjh8zv9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما