پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۲۱۴۶
plusresetminus
وزارت ورزش و جوانان در حالی مجوز رسمی فعالیت زنان را در رشته پاورلیفتینگ صادر کرده که به نظر می‌رسد خیلی از تصمیمی که در این زمینه گرفته، راضی و مطمئن نیست.
حواشی لباس پاورلیفتینگ زنان ادامه دارد!
صبح‌شد: وزارت ورزش و جوانان در حالی مجوز رسمی فعالیت زنان را در رشته پاورلیفتینگ صادر کرده که به نظر می‌رسد خیلی از تصمیمی که در این زمینه گرفته، راضی و مطمئن نیست. این بلاتکلیفی را می‌توان در مراسمی که دو روز پیش، به بهانه رونمایی از لباس بانوان پاورلیفتینگ‌کار برگزار شد، کامل حس کرد. از یک هفته قبل بود که فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام با انتشار خبری اعلام کرد می‌خواهد طی مراسمی از پوشش مصوب زنان این رشته رونمایی کند. به‌همین‌دلیل از اصحاب رسانه دعوت کرد تا با شرکت در این جمع، نگاه ویژه‌ای به تشکیلات نوپای پاورلیفتینگ زنان ایرانی داشته باشند؛ اما این مراسم دو روز پیش در حالی با حضور رسانه‌های مختلف برگزار شد که هیچ خبری از رونمایی لباس نبود!

برخلاف آنچه از قبل در دعوت‌نامه ارسالی به خبرنگاران اعلام شده بود که قرار است هم از لباس رونمایی و هم آکادمی پاورلیفتینگ زنان افتتاح شود، اما رونمایی از لباس، فقط به یک کلیپ خلاصه شد. کلیپی که تعدادی از بانوان در آن مشغول به ورزش بودند و برای دقایقی هم درباره نوع ورزش خود صحبت می‌کردند.

این اقدام فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام به‌عنوان میزبان مراسم، واکنش رسانه‌ها را به‌دنبال داشت، طوری که همان لحظه در خبرگزاری‌های این‌گونه عنوان شد که اصلا از لباسی برای پاورلیفتینگ بانوان رونمایی نشده است.

عبدالمهدی نصیرزاده، رئیس این فدراسیون، در واکنش به اینکه چرا از لباس رونمایی نکردند، توجیه قانع‌کننده‌ای نداشت. او در اظهارنظری گفت: «کلیپی از فعالیت زنان در این رشته پخش شد؛ ولی برخی از رسانه‌ها در آن هنگام در سالن نبودند و متوجه این موضوع نشدند». سؤال اینجاست اگر نصیرزاده می‌خواست رونمایی از پوشش پاورلیفتینگ زنان را معرفی کند، پس چرا چنین مراسمی را ترتیب داد. بهتر نبود همین کلیپ را در سایت فدارسیون منتشر می‌کرد؟

اما واکنش جالب‌تر مربوط به عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزیر ورزش و جوانان بود که به‌عنوان نماینده وزارتخانه در این مراسم حاضر بود. او دراین‌باره گفت: «من برای شرکت در مراسم کمک‌های مؤمنانه فدراسیون بدن‌سازی در این مراسم شرکت کردم، نه مراسم رونمایی از لباس پاورلیفتینگ بانوان!».

احمدی در شرایطی این سؤال خبرنگاران را بدون پاسخ گذاشت که پیش از این فدراسیون نگفته بود می‌خواهد در حاشیه این مراسم، پویش مؤمنانه را برگزار کند. با همه اینها، اما شایعه شد وزارت ورزش و جوانان مانع از رونمایی لباس پاورلیفتینگ زنان شده و برای همین اجازه معرفی این پوشش را با حضور ورزشکاران این رشته نداده است. زهره مرزوقی، نایب‌رئیس فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام در امور بانوان، این موضوع را رد می‌کند و به «شرق» می‌گوید: «به‌خاطر اینکه ما مراسم عزاداری حضرت زهرا را داشتیم نشد که این لباس را رونمایی کنیم. برای همین در کلیپی آن را به حاضران معرفی کردیم. البته که علاوه بر مراسم عزاداری، حجم برنامه‌هایمان زیاد بود. پوشش مؤمنانه و افتتاح آکادمی پاورلیفتینگ زنان را هم داشتیم. کرونا هم بود و نمی‌شد که مراسم را طولانی کنیم. ان‌شاءالله ظرف هفته آینده ما عکسی از لباس را در سایت فدراسیون منتشر می‌کنیم و این موضوع را به اطلاع عموم می‌رسانیم».

فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام، از سه سال پیش به‌دنبال راه‌اندازی رشته پاورلیفتینگ برای زنان است. درست همان سالی که فعالیت بانوان بدن‌ساز در ایران به شبکه‌های مجازی کشید و انتشار عکس‌های آن‌ها باعث واکنش مسئولان فدراسیون شد. بعد از این اتفاق افرادی که در شبکه‌های مجازی اقدام به انتشار عکس‌های بدون حجاب خود در سالن‌های بدن‌سازی کرده بودند، دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شدند.

در پی این اتفاق، ناصر پورعلی‌فرد، رئیس وقت این فدراسیون، در نامه‌ای به فدراسیون جهانی بدن‌سازی و پرورش اندام خواستار این شد که از حضور هر زن ایرانی در مسابقات آسیایی و جهانی جلوگیری کنند. با توجه به این موضوع در کنگره جهانی مصوب شد، هر زنی که پاسپورت ایرانی داشته باشد، حق حضور در هیچ رویدادی از قبیل مسابقات فیزیک، پرورش اندام، بادی‌کلاسیک و سایر رشته‎ها را نخواهد داشت. با توجه به جنجال‌های به‌وجودآمده، پورعلی‌فرد آن زمان برخورد سخت‌گیرانه‌ای به خرج داد و فعالیت زنان را در این رشته ممنوع اعلام کرد.

مرور زمان و فروکش‌کردن هجمه‌های علیه فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام باعث شد مسئولان این فدراسیون دوباره تلاش‌هایشان را برای گرفتن مجوز راه‌اندازی پاورلیفتینگ بانوان از سر بگیرند.

حالا در شرایطی بعد از کشمکش‌های فراوان رشته پاورلیفتینگ برای زنان راه‌اندازی شده که مسئولان برخورد سرد و قهری با بانوان این رشته از خود نشان داده‌اند و بعید به نظر می‌رسد این زنان بتوانند به این زودی‌ها حضور پررنگی در میادین داشته باشند.

فدراسیون بدن‌سازی و پرورش اندام درحال‌حاضر تنها فعالیت بانوان را در رشته‌های مچ‌اندازی و پاورلیفتینگ مجاز می‌داند و تا به الان تنها سه دوره مجوز مسابقات کشوری مچ‌اندازی را برگزار کرده است. البته که به گفته مرزوقی تلاش‌ها برای راه‌اندازی فیتنس بانوان نیز در برنامه کار این فدراسیون است. در رشته بدن‌سازی هم بانوان تنها می‌توانند از خدمات آموزشی مربیگری و داوری بهره ببرند. در پرورش اندام نیز همچنان مواضع بر ممنوعیت حضور زنان ایرانی در میادین است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.e8wbjh8zp9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما