چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۲۲۱۵
plusresetminus
آمار رسمی پلیس، از سهم ۹۲.۳ درصدی سرقت‌ها در کل جرایم کشور حکایت دارد؛ تلنگری که از واقعیت‌های تلخی از جمله بیشتر شدن سرقت‌های خرد ناشی از افزایش مشکلات اقتصادی نیز حکایت دارد.
افزایش سرقت ها بعد از خاموشی معابر/ چه کسی پاسخگوست؟
صبح‌شد: آمار رسمی پلیس، از سهم ۹۲.۳ درصدی سرقت‌ها در کل جرایم کشور حکایت دارد؛ تلنگری که از واقعیت‌های تلخی از جمله بیشتر شدن سرقت‌های خرد ناشی از افزایش مشکلات اقتصادی نیز حکایت دارد.

سردار «محمد قنبری» رئیس پلیس آگاهی ناجا، روز گذشته در ارائه گزارش عملکرد
 ۱۰ ماهه، آمار و اطلاعات مهمی را منتشر کرد که خبرگزاری پلیس مشروح آن را منتشر کرد:

سرقت، کلاهبرداری و جرایم جنایی

* سهم سرقت‌ها از کل جرایم، ۹۲.۳ درصد است. جعل و کلاهبرداری سهم ۷.۳ درصدی دارد (۵ درصد کلاهبرداری و ۲.۳ درصد جعل). جرایم جنایی نیز شامل سرقت‌های مسلحانه، قتل عمد، آدم‌ربایی، تجاوز به عنف و... در میان کل جرایم سهم ۴ دهم درصدی دارند.

سهم ۴۸ درصدی سرقت‌های خرد

* در این سرقت‌ها نیز، ۹۸ درصد سرقت عادی محسوب می‌شود و از این ۹۸ درصد، سهم سرقت‌های خرد ۴۸ درصد و سهم سرقت‌های مهم اعم از سرقت منزل، خودرو و مغازه و ... ۴۲ درصد است.

رشد ۱۲ درصدی کیف قاپی

آمار رئیس پلیس آگاهی همچنین از افزایش ۱۲ درصدی کیف‌قاپی‌ها در ۱۰ ماه امسال حکایت دارد و البته به گفته او، میزان کشفیات این سرقت‌ها هم ۱۸ درصد افزایش یافته است. سردار قنبری گفته است: در موضوع کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی نیازمند این هستیم که مردم «خودکنترلی» را افزایش دهند.

بلایی که کرونا به جان‌مان انداخت

نکته مهم درباره افزایش سرقت، بالا رفتن عجیب و غریب آمار سرقت‌های خرد در دوره کروناست؛ اتفاقی که کارشناسان دلیل اصلی آن را بیکاری و افزایش مشکلات اقتصادی می‌دانند. «سردار علیرضا لطفی» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این‌باره گفته بود: «یقینا مشکلات مختلف به ویژه مشکلات اقتصادی در حوزه جرایم تاثیرگذار بوده و یک‌سری سرقت‌های خرد مانند سرقت قطعات و لوازم خودرو و موبایل‌قاپی افزایش داشته است». سردار لطفی این نکته را هم گفت که «بیش از ۵۰ درصد سارقان دستگیرشده در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر در تهران، برای بار اول مرتکب جرم شده بودند و این نشان می‌دهد که این اتفاقات بی‌تاثیر از شرایط روز نیست».

کشفیات پلیس هم افزایش یافته است

* البته به گفته سردار قنبری، آمار کشفیات این سرقت‌ها توسط پلیس هم رشد قابل‌توجهی داشته است: در حوزه سرقت‌ها حدود ۷۱.۱ درصد کشفیات داشته‌ایم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان کشفیات در حوزه سرقت ۱۶.۲ درصد افزایش داشته و سهم کشفیات سرقت خرد بیش از ۷۳.۵ درصد است.

* در ۱۰ ماهه امسال میزان کشفیات قتل‌ها نیز ۹۷.۴ درصد و کشف آدم‌ربایی ۱۰۰ درصد بوده و در مجموع جرایم جنایی ۹۶.۹ درصد کشف جرم داشته است.

تکمیل بانک اطلاعاتی مجرمان

* سردار قنبری این را هم گفته است که: مبنای عمل در پلیس آگاهی ناجا افزایش سرعت کشف (کاهش زمانی فاصله وقوع جرم تا کشف) است؛ یعنی درصددیم ضمن کاهش زمان کشف، کشفیات به صورت کامل اتفاق بیفتد؛ یعنی اموال مکشوفه به مال‌باختگان مسترد شود. وی به این نکته هم اشاره کرده است که: «۶۷ درصد کشفیات پلیس آگاهی ناجا از طریق اشراف اطلاعاتی و بهره‌مندی از سامانه‌های این پلیس اتفاق می‌افتد و بانک اطلاعاتی مجرمان را نیز تکمیل کرده‌ایم». این خبر سردار قنبری، خوشایند است چرا که مطالبه چندساله را محقق و بانک اطلاعات مجرمان را تکمیل کرده است. این همان موضوع موردتاکید ناجا و دستگاه قضایی بوده که حالا می‌تواند علاوه بر ایجاد بازدارندگی برای تکرار جرم، سرعت شناسایی و دستگیری مجرمان را هم افزایش دهد و به ارتقای امنیت در سطح جامعه کمک کند.

افزایش ۱۸ درصدی سرقت‌ها با خاموشی‌ها

نکته مهم دیگر در صحبت‌های رئیس پلیس آگاهی، افزایش میزان سرقت‌ها به دلیل اعمال خاموشی‌های اخیر در کشور است؛ موضوعی که مخالفان زیادی دارد، اما همچنان در حال اجراست. سردار قنبری در این‌باره گفته است: در دی‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سرقت‌ها ۱۸ درصد افزایش یافت، در حالی که افزایش سرقت‌ها در کل ۱۰ ماهه امسال، ۹ درصد بود. خاموشی معابر و بزرگراه‌ها در افزایش سرقت‌ها به ویژه سرقت‌های خرد تاثیر دارد با این حال به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی، با دستور فرمانده نیروی انتظامی تردد اکیپ‌های گشت آگاهی و انتظامی در سطح شهر‌ها به ویژه از ساعت ۲۱ به بعد افزایش داشته است تا با این افزایش مقابله کند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.8b5urhb5siupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما