يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۶
کد مطلب : ۲۲۶۷
plusresetminus
با تأیید مورد جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان، درگیری استان‌های کشور با این بیماری به ۹ استان رسید.
آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۹ استان مهار شد
صبح‌شد: با تأیید مورد جدید آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در خوزستان، درگیری استان‌های کشور با این بیماری به ۹ استان رسید. حالا این بیماری در جریان ایرانگردی خود به هر چهار گوشه کشور سفر کرده تا کانون‌های درگیر با این بیماری را به ۳۶ کانون برساند.

با شروع موج جدید این بیماری در کشور که از ۲۸ آبانماه سال‌جاری آغاز شد ۹ استان مازندران، اردبیل، آذربایجان غربی، کرمانشاه، مرکزی، تهران، خراسان جنوبی، البرز و خوزستان با مواردی از ابتلا به این بیماری مواجه شدند و اکنون این نگرانی وجود دارد که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دیگر استان‌ها را نیز درگیر کند.

۹۰۰ هزار پرنده آلوده را معدوم کردیم

«سید بهمن نقیبی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به «ایران» گفت: از ۹ استان درگیر با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در موج ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ با توجه به گذشت سه هفته از آخرین گزارش بیماری در آن‌ها در حال حاضر ۵ استان پاک محسوب می‌شوند و عملیات مهار و مختومه‌سازی رخداد‌های بیماری در استان‌های البرز، خوزستان، خراسان جنوبی و خوزستان انجام شده یا در حال انجام است.

به‌گفته وی با گذشت ۲۱ روز از وقوع آخرین کانون بیماری و عدم گزارش رخداد جدید در یک استان می‌توان گفت استان مذکور از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک شده است.

وی همچنین با تأیید وجود این بیماری در خوزستان گفت: این بیماری درمیان تعدادی غاز، مرغ، خروس و اردک در حاشیه شهر سوسنگرد از شهرستان دشت آزادگان خوزستان دیده شده که صاحب طیور بومی خوشبختانه سریعاً دامپزشکی را از تلفات غیر عادی مطلع می‌کند و دامپزشکی استان نیز متعاقب تأیید بیماری آنفلوانزا ۱۵۶ قطعه پرنده این کانون را معدوم کرد.

وی تأکید کرد: خوشبختانه بجز خراسان جنوبی در هیچ یک از استان‌هایی که با این بیماری درگیر بوده‌اند بیماری در واحد‌های پرورشی صنعتی دیده نشده است. در کرمانشاه نیز بیماری در یک منزل که اقدام به نگهداری تعدادی بوقلمون کرده بود شناسایی و تأیید شده است.

وی از همه پرورش دهندگان واحد‌های طیور صنعتی در کشور خواست علاوه بر تلفات غیر عادی در مزارع خود، هرگونه کاهش تولید یا تغییر در مصرف آب و دان روزانه را نیز به دامپزشکی اطلاع دهند.

وی با اشاره به موج سنگین بیماری در جهان در سال‌جاری و گزارش تعداد زیادی از کانون‌های بیماری در اکثریت قریب به اتفاق کشور‌های اروپایی و نیز شرق آسیا و همچنین همسایگان ما که تلفات سنگین و معدوم سازی‌های زیادی را در پی داشته است اعلام کرد در حال حاضر در زمره کشور‌هایی هستیم که امکانات خوبی برای تشخیص سریع این بیماری و مهار کانون‌های آن داریم، ولی باید به کمک مردم و تولید کنندگان، اطلاعات نقاط درگیر سریع به دست ما برسد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ که بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور شیوع یافته بود مجبور به معدوم سازی ۲۷ میلیون قطعه انواع پرنده در واحد‌های پرورشی صنعتی شدیم و این در حالی است که در موج جدید این بیماری تاکنون حدود ۹۰۰ هزار پرنده معدوم شده است.

وی یادآور شد: به‌دنبال معدوم سازی‌های سال ۹۶ و به‌دلیل کاهش تولید تخم مرغ کشور که تا پیش از آن در حد نیاز نسبت به تولید تخم مرغ اقدام و حتی مازاد آن نیز عمدتاً به کشور‌های همسایه صادر می‌شد، ناگزیر به واردات تخم مرغ شدیم.

وی همچنین در خصوص گلایه مرغداران مبنی بر خسارت سنگین و تأثیر این بیماری بر قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ گفت: در کشور ما بیمه پایه برای تولید کنندگان صنعتی طیور اجباری است و کسانی که در این مورد کوتاهی می‌کنند خودشان مقصر هستند. از سوی دیگر حتی قیمت واکسن آنفلوانزا در برآورد قیمت تمام شده تخم مرغ تولیدی دیده شده پس این صحبت قابل قبول نیست که آن‌هایی که اقدام به زدن واکسن برای گله‌های تولیدی خود می‌کنند هزینه سرباری را متحمل خواهند شد.

به گفته وی در حال حاضر بسته به نوع واکسن‌های موجود در بازار قیمت هر دوز واکسن آنفلوانزای طیور بین یکهزار تا یکهزار و ۶۰۰ تومان است که معمولاً هر قطعه مرغ در طول دوره پرورش و تولید دو بار واکسینه می‌شود. نقیبی تصریح کرد: طیور گوشتی در برنامه کشوری موجود واکسینه نمی‌شوند، ولی تولید کنندگان مرغ مادر و تخمگذار تجاری و نیز پرورش دهندگان بوقلمون در پاره‌ای از استان‌ها که دارای شرایط خاص بوده و پیشتر اعلام شده است به‌صورت اجباری و در بعضی استان‌ها در صورت تمایل می‌توانند نسبت به واکسینه کردن گله خود علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اقدام کنند. وی به مدیران واحد‌های ذکر شده در استان‌هایی که هنوز واکسیناسیون اجباری نیست ولیکن واحدهایشان در مجاورت برکه‌ها، آب بندها، سد‌های ذخیره آب، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و... قرار گرفته‌اند توصیه کرد از انجام واکسیناسیون غافل نشوند.

وی همچنین اشاره کرد استراتژی استفاده از واکسن علیه بیماری از تیرماه ۹۷ در کشور عملیاتی شده و نتایج بررسی‌های میدانی بیانگر مؤثر بودن این برنامه در کشور در مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده است. وی در پایان با اعلام اینکه سویه غالب شناسایی شده بیماری در کشور در سال‌های اخیر H۵N۸ بوده است اعلام کرد خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در کشور در انسان گزارش نشده است. بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در خراسان جنوبی در حال فروکش کردن است. استان خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که در چند هفته گذشته به‌دلیل غفلت یک تولید کننده مرغ صنعتی از اعلام درگیری واحدش با این بیماری به حالت انفجاری در بیماری فوق حاد تنفسی روبه‌رو شده بود.

مهار آنفلوانزا در خراسان جنوبی

 اما «محمد اصغر‌زاده» مدیر دامپزشکی خراسان جنوبی به «ایران» گفت: با تلاش‌های صورت گرفته بیماری فوق حاد آنفلوانزای طیور در این استان در حال فروکش کردن است.

به گفته وی در حال حاضر یک هفته است که کانون جدیدی در استان خراسان جنوبی مشاهده نشده است. وی افزود: پس از درگیری استان با این بیماری ۲۰ کانون آنفلوانزای فوق حاد طیور شناسایی شده بود که آخرین پایش‌ها نشان می‌دهد وضعیت این بیماری روبه کنترل پیش می‌رود. وی با اشاره به اینکه کانون‌های این بیماری در اطراف شهر‌های بیرجند و خوسف هستند، تأکید کرد: از همه فعالان صنعت طیور در شهر‌های دیگر استان انتظار داریم با وسواس به رصد موارد احتمالی بیماری همت کنند.

نیم نگاه

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور: بیمه پایه برای تولید کنندگان صنعتی طیور اجباری است و کسانی که در این مورد کوتاهی می‌کنند خودشان مقصر هستند. این صحبت قابل قبول نیست که آن‌هایی که اقدام به زدن واکسن برای گله‌های تولیدی خود می‌کنند هزینه سرباری را متحمل خواهند شد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.qarct1arybc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما