سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۲۳۹۰
plusresetminus
قالیباف گفت پیام مقام معظم رهبری فصل جدیدی در روابط ایران و روسیه و نقشه‌راه ‫نگاه به شرق‬ در دیپلماسی کشورمان خواهد بود.
پیام وی‍ژه قالیباف برای پوتین چه بود؟
صبح‌شد: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که به مسکو سفر کرده، پیام مقام معظم رهبری خطاب به ولادیمیر پوتین را تحویل رئیس دومای روسیه داده است.

انتقال پیام کتبی رهبرمعظم انقلاب به رئیس‌جمهوری روسیه یکی از اهداف اصلی سفر رئیس مجلس به مسکو است که بر دیگر برنامه‌های سفر او سایه افکنده آنچنان که قالیباف در بدو ورود به مسکو، فضا‌سازی‌های صورت‌گرفته علیه چندوچون سفرش را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در این سفر حامل پیام رهبرانقلاب در خصوص ادامه‌دار بودن طرح‌های راهبردی میان ایران و روسیه برای رئیس‌جمهور روسیه هستم، گفت: با وجود این شاهدیم همان جریان‌ها، طی ۲۴ساعت چه غوغایی علیه این سفر به راه انداختند که بیانگر یک طراحی مشخص است.

به گزارش خانه ملت، قالیباف افزود: وقتی می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیندازم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این سفر را به تأخیر نیندازید و تأکیدشان بر این بود نکاتی را به‌صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا به روسیه ببرید. او گفت: غرب‌گرا‌ها در کشورمان در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین سنگ‌اندازی‌هایی می‌کنند، مانند بحث برنامه راهبردی ۲۵ساله ایران و چین که ظرف ۴۸ساعت هجمه‌ای را علیه چین به راه انداختند که موجب تعجب این کشور شد. همچنین شاهد بودیم از روزی که سفر من به روسیه قطعی شد، هجمه‌های زیادی را به‌وجود آوردند.

پیام وی‍ژه قالیباف چه بود؟

اگرچه قالیباف بر اهمیت انتقال این پیام تأکید کرده، اما هنوز جزئیاتی از آن منتشر نشده است. آنطور که از سخنان دیروز قالیباف در دیدار با همتای روسی‌اش برمی‌آید، می‌توان حدس زد که این پیام حاوی نکاتی در مورد بازتعریف روابط درازمدت و پایدار میان تهران و مسکو است؛ چنان که رئیس مجلس هنگام تقدیم این پیام به رئیس دومای روسیه با ابلاغ سلام رهبر انقلاب به این کشور، تأکید کرد: همانگونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است.

قالیباف با تأکید بر بازتعریف روابط پایدار، درازمدت و راهبردی میان دو کشور گفت: تغییر و جابه‌جایی در کاخ سفید در نگاه راهبردی ما به مناسبات تهران-مسکو اثری ندارد. وی با اشاره به مداخلات آمریکا در منطقه ازجمله در تحولات عراق، سوریه و... تأکید کرد: نقشه‌های بلندمدت آمریکا به‌جز ضرر و زیان برای منطقه و به‌ویژه برای ایران و روسیه اثری ندارد. قالیباف همچنین بعد از تقدیم این پیام به نماینده وی‍ژه پوتین در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب که تحویل نماینده ویژه رئیس‌جمهور و رئیس دومای روسیه شد، فصل جدیدی در روابط راهبردی ایران و روسیه و نقشه راه ‫نگاه به شرق‬ در دیپلماسی کشورمان خواهد بود. همانگونه که وجود ‫ایران قوی‬ به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر نیز به نفع ایران است.»

حمایت وزارت خارجه از سفر قالیباف

در لابه‌لای واکنش‌های صورت‌گرفته به سفر قالیباف و حاشیه‌هایی که در مورد عدم‌دیدار او و پوتین -که بعضا در جهت تضعیف جایگاه او به‌عنوان نماینده ایران در روسیه بوده- منتشر شده است، دستگاه دیپلماسی به‌عنوان مدافع او ظاهر شد و از حضور او در مسکو دفاع کرد؛ چنان‌که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در مورد سفر رئیس مجلس به روسیه و اینکه وی حامل چه پیامی است و آیا وزارت خارجه در جریان این سفر بوده است یا نه، گفت: بله ما از انجام این سفر اطلاع داشتیم. البته پروتکل‌های کرونایی و پروتکل‌های ملاقات روسای مجلس، امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمی‌کرد و ما این را از همان ابتدا به دوستان در مجلس گفتیم. وی با بیان اینکه در وزارت خارجه و همچنین سفارت ایران در روسیه تلاش شد که سفر بسیار خوبی برای آقای قالیباف تدارک دیده شود، افزود: امیدواریم این سفر، سفر موفقی در راستای تقویت روابط دو کشور باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به سؤال دیگری در مورد سفر اخیر رئیس مجلس به روسیه و برخی از اظهارنظر‌ها مبنی بر اینکه علت عدم‌دیدار پوتین با قالیباف به کم‌کاری‌های وزارت خارجه در این حوزه برمی‌گردد، گفت: حیف است که یک سفر به این مهمی را برخی از افرادی که از امور اطلاع ندارند می‌خواهند از این موضوع برای برخورد‌های جناحی استفاده کنند. او با بیان اینکه ما اکنون در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم و نفع انجام این سفر در این شرایط بسیار مهم است خاطرنشان کرد: متأسفانه می‌بینیم برخی از افرادی که در جریان امور نیستند اظهارات غیرسازنده‌ای مطرح می‌کنند. اینگونه اظهارات، سازنده نیست و پیغام غلط است. ما از این دوستان می‌خواهیم که در مورد مسائل حاکمیتی، شأن حاکمیتی داشته باشند و اجازه بدهند که قوا در تعامل نزدیک با یکدیگر امور را به پیش ببرند.

رویکرد دیپلماسی باید اقتصادی-سیاسی می‌شد

به‌رغم حمایت‌های وزارت خارجه از جایگاه قالیباف و اهمیت سفر او به مسکو، رئیس مجلس در سخنرانی‌اش در جمع دیپلمات‌ها و روسای نهاد‌های ایران در روسیه، با اشاره به تأکیدات قبلی خود درباره لزوم تمرکز وزارت خارجه بر حوزه اقتصادی، تأکید کرد که وقتی در حوزه علمی و دفاعی عمق استراتژیک ما ۲۰۰۰کیلومتر است، ولی در حوزه اقتصادی به اندازه یک خمپاره۶۰ هم نیست، یعنی وزارت امورخارجه باید از ۲۰سال پیش رویکرد خود را از نگاه سیاسی-امنیتی تغییر داده و کاملا اقتصادی-سیاسی می‌کرد، تا می‌توانستیم از ظرفیت‌های کشور برای ارتقای توان اقتصادی به‌خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.1d0iw6dmxgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما