يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب : ۲۴۴۵
plusresetminus
میانگین سن گیمر‌های ایرانی و سهم بازی ساز‌های ایرانی از بازار ۱۵۰۰ میلیاردی بازی‌ها در پلتفرم‌های مختلف چقدر است؟
میانگین سن گیمرهای ایرانی چقدر است؟
صبح‌شد: کرونا یکی از ویروس‌هایی بود که توانست سبک زندگی بسیاری از مردم جهان را عوض کند و باعث شد بسیاری از مردم در خانه‌ها بمانند و از حضور در اجتماعات خودداری کنند. شاید همین اتفاق باعث شده که تعداد گیمر‌ها روز به روز افزایش پیدا کند و حالا به نزدیک ۳۶.۴ میلیون نفر برسد که یعنی حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشورمان به سمت بازی‌های دیجیتال گرایش پیدا کرده اند. البته رشد آمار گیمر‌ها تنها مختص کشورمان نیست به‌طوری که آمار‌ها از رشد قابل توجه دانلود بازی‌های موبایلی، خرید کنسول‌های بازی و رشد ترافیک VOD‌ها در جهان حکایت دارد. در این گزارش درباره آمار‌های حیرت انگیز از گیمر‌های ایرانی، گردش مالی بازار بازی‌های رایانه‌ای، کنسولی و... نوشته ایم.
 
رشد ۷۰ درصدی دانلود بازی‌های موبایلی

گزارش یکی از فروشگاه‌های ایرانی دانلود اپلیکیشن حاکی از آن است که طی ۶‌ماه اول امسال بازی‌های موبایلی با رشدی معادل حدود ۷۰ درصد در صدر علایق مردم به بازی‌های دیجیتال قرار گرفته است. همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که تنها از اول اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین بازی‌های موبایلی ۱۰۷ میلیون بار دانلود یا به‌روزرسانی شده‌اند.

در این میان ۳ نوع بازی‌های استراتژی با ۵۳درصد رشد، بازی‌های خانوادگی با ۴۱درصد و بازی‌های ماجرایی با ۳۷درصد، بیشترین رشد دانلود یا به‌روزرسانی را داشته‌اند. دلیل آمار بالای بازی‌های موبایلی در مقایسه با بازی‌های کنسولی و کامپیوتری این است که کنسول‌های بازی نیاز به صرف هزینه برای خرید دارند و همچنین سرگرم شدن با بازی‌های موبایلی تقریبا در همه مکان‌ها (خانه، خودرو و...) امکان‌پذیر است.
این در حالی است که کل دنیا در سال ۲۰۲۰ با افزایش دانلود بازی‌های موبایلی همراه بوده است.

گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای

گردش مالی بازی‌ها در پلتفرم‌های کنسول بازی، رایانه و موبایل در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار در جهان بوده که ۷۲ میلیارد آن تنها به بازی‌های موبایلی اختصاص داشته است و گفته می‌شود بنا بر پیش بینی‌ها این رقم در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. این رقم در کشور ما برای بازی در پلتفرم‌های مختلف به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال خواهد رسید که نسبت به سال ۱۳۹۷ که وزیر ارشاد گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای را در کشور ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود رشد چشم گیری داشته است.

گروه سنی، تعداد و جنسیت گیمر‌ها

چندی پیش سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با مدیران بنیاد بازی‌های رایانه‌ای گفته بود: «مطالعات آماری نشان می‌دهد که گروه سنی۱۸ تا ۲۵سال به‌طور میانگین، ۲۰ساعت در هفته از بازی‌های کامپیوتری و موبایلی استفاده می‌کنند. البته گروه سنی بازی‌ها شامل دوره سنی بزرگ سال حتی ۶۰سال به بالا هم می‌شود.»

سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم به خبرنگار ما گفت: «به‌صورت تخمینی می‌توان گفت هزینه کرد بازیکنان ایرانی برای بازی به‌طور متوسط تا پایان سال۱۳۹۹ به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان و یک سال بعد به ۱۹۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. این در حالی است که این عدد در سال۱۴۰۱ به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.» پژمان تعداد گیمر‌های بازی‌های موبایلی را ۳۱ میلیون نفر اعلام کرد که با اضافه کردن گیمر‌های پلتفرم‌های دیگر مثل کنسول‌های بازی و بازی‌های رایانه‌ای این رقم به ۳۶.۴ میلیون نفر می‌رسد که پیش بینی می‌شود تا پایان سال۱۴۰۱، به ۶/۴۱ میلیون نفر هم برسد.

به‌گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، متوسط سن گیمر‌های ایرانی ۲۲ سال است و ترکیب جنسیتی بازیکنان هم نشان می‌دهد همچنان بازیکنان مرد، سهم بیشتری در بازی‌های رایانه‌ای دارند و سهم بازیکنان مرد در سال۱۳۹۹ و سال‌های آینده همچنان بیشتر خواهد بود. براساس تخمین‌ها، ۶۷ درصد بازیکنان در سال۱۳۹۹ مردان و ۳۳ درصد زنان خواهند بود. این رقم برای سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به نسبت ۶۸درصد مرد در مقابل ۳۲درصد زن پیش‌بینی شده است.

سهم کم بازی سازان ایرانی از بازار بازی‌ها

بر اساس برآورد‌های پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۳۹۸ بازیکنان بازی‌های موبایلی ۲۹۰ میلیارد تومان در این حوزه هزینه کرده اند که شامل خرید بازی ها، انواع پرداخت‌های درون برنامه‌ای و هزینه نصب بازی می‌شود که از این مبلغ تنها ۸۰ میلیارد تومان سهم بازی‌های موبایلی بومی بوده و مابقی آن در اختیار بازی سازان خارجی قرار گرفته است.

این آمار نشان می‌دهد کمتر از ۲۸ درصد از درآمد بازی‌های موبایلی در اختیار بازی سازان ایرانی قرار گرفته و همچنان بازار در اختیار بازی‌های خارجی است. البته در حوزه بازی‌های کنسولی و رایانه‌ای سهم ایران از بازار اندک است که برخی کارشناسان دلیل آن را وجود بازی‌های ارزان قیمت خارجی که به دلیل رعایت نشدن قانون کپی رایت به قیمت‌های ارزان عرضه می‌شوند مرتبط دانسته اند.

با این حال معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد: «با توجه به تلاش‌هایی که استودیو‌های بازی‌سازی در این حوزه کرده‌اند، با فراهم شدن شرایط برای ساخت این بازی‌ها، با آینده روشنی برای بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی ایرانی مواجه خواهیم شد.» با این حال نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد از بازار ۱۵۰۰ میلیاردی بازی‌ها در کشورمان سهم سازندگان ایرانی در بازی‌های موبایلی ۸۰ میلیارد تومان، بازی‌های رایانه‌ای ۲۱ میلیارد تومان و در بازی‌های کنسولی ۹ میلیارد تومان بوده است که نسبت به میزان گردش مالی بازی ها‌ی یارانه‌ای سهم اندکی است. البته معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید که هرچند سهم بازی ساز‌های ایرانی از این بازار کم است، ولی رشد قابل توجهی دارد و تقریبا سالانه ۴۰ تا ۵۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.t9xrak9tnpr4a.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما