يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۲۴۵۵
plusresetminus
در حالی که پیش از این نپذیرفتن پروتکل‌های مقرر شده در روسیه از سوی رئیس مجلس کشورمان دلیل لغو دیدار پوتین و محمدباقر قالیباف اعلام شده بود، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس وزارت خارجه را متهم به کم کاری در این باره کرده است.
حواشی سفر قالیباف به روسیه تمامی ندارد
صبح‌شد: در حالی که پیش از این نپذیرفتن پروتکل‌های مقرر شده در روسیه از سوی رئیس مجلس کشورمان دلیل لغو دیدار پوتین و محمدباقر قالیباف اعلام شده بود، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس وزارت خارجه را متهم به کم کاری در این باره کرده است.

 محمدحسین فرهنگی در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه «شبهات و ابهاماتی درباره سفر رئیس مجلس مطرح بود که لازم است توضیحاتی داده شود»، گفت: دعوت برای انجام این سفر، از همان روز‌های اول مجلس بود و زمان‌بندی و برنامه‌اش همانی بود که انجام شد و موضوعات مهمی مورد بحث قرار گرفت. به گفته فرهنگی، آنچه در این سفر جدید بود و قبلاً پیش‌بینی نشده بود، رساندن نامه مقام معظم رهبری بود؛ این نامه در شرایط خاصی ارسال شده؛ به لحاظ شرایطی که در ارتباط با برجام و ارتباط با شرق مسائل خاصی داریم و موضوعاتی که به مصالح و منافع ملی ما مربوط می‌شود.

نماینده تبریز در مجلس با بیان اینکه صلاح دانسته نشد که سفر با تأخیر انجام شود و بر اساس پروتکل دیپلماتیکی که از قبل بود سفر انجام شد، گفت:، چون وزارت خارجه نتوانست هماهنگی مناسبی به عمل بیاورد، آنچه اتفاق افتاد، نامه به رئیس محترم دوما تحویل داده شد که با هماهنگی قبلی انجام شد.
فرهنگی ادامه داد: لذا اتفاق جدیدی بود و حواشی که در فضای مجازی و رسانه‌های مکتوب مطرح کردند ناصحیح بود و درست نبود.
 پاسخ وزارت خارجه به ادعای کم‌کاری
ادعای کم کاری وزارت خارجه در حالی است که پیش از این توسط شخص وزیر امور خارجه و سخنگوی این وزارتخانه تکذیب شده بود. شامگاه ۱۹ بهمن ماه، محمدجواد ظریف در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری صدا و سیما در همین رابطه گفت که این وزارتخانه از سفر آقای قالیباف به مسکو اطلاع داشته و افزود: «البته هم پروتکل‌های کرونایی و هم پروتکل ملاقات رؤسای مجالس، در واقع امکان ملاقات با آقای پوتین را فراهم نمی‌کرد و این را هم ما از ابتدا به دوستان‌مان در مجلس گفته بودیم. وزارت خارجه تلاشش را هم کرد، سفیر ما هم تلاشش را کرد.»

روز بعد هم سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ادعای کم‌کاری این وزارتخانه را رد کرد و گفت: «در این سفر حداکثر همراهی و همکاری بین ظریف و قالیباف و مجلس و وزارت امور خارجه وجود داشت.»

او گفت که از ابتدا هم قرار نبوده است دیداری با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و آقای قالیباف انجام بگیرد و آقای قالیباف از این موضوع مطلع بوده است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان هم پیش از این برخلاف ادعای سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که از همان ابتدا قراری بر دیدار قالیباف و پوتین نبوده؛ «موضوع سفر آقای قالیباف انتقال پیام نبود که ملاقات ایشان با پوتین ضروری باشد و مقایسه این سفر با سفر آقای دکتر ولایتی و ملاقات وی با پوتین متفاوت است و کسانی که این دو را باهم مقایسه می‌کنند، در اشتباهند.»
شریعتمداری البته روز بعد از این سخنان در روزنامه کیهان نیز نوشت: «آقای قالیباف رسماً از سوی رئیس پارلمان روسیه (دوما) به این کشور دعوت شده بود و انتقال پیام به سفر اضافه شده بود و از این روی مانند سفر آقای ولایتی، ملاقات با پوتین برای ابلاغ پیام در برنامه سفر ایشان دیده نشده بود.»

مدیرمسئول روزنامه کیهان در همین مطلب با انتقاد از «برخی اطرافیان آقای قالیباف»، تأکید کرد: «این دوستان که ظاهراً از روابط بین‌الملل و پروتکل‌های تعریف شده آن شناخت کافی ندارند.»

شریعتمداری همچنین به این افراد توصیه کرد: «امید است این‌گونه ناپختگی‌ها تکرارپذیر نباشد و دوستان قبل از اظهار نظر در این‌گونه موارد خود را از مشاوره با افراد کارشناس و مؤمن و مورد وثوق بی‌نیاز ندانند.»

چگونگی بررسی لایحه بودجه در مجلس

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هچنین درباره اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: ما از جزئیات اصلاحات انجام گرفته در سازمان برنامه و بودجه کل کشور اطلاعی نداریم و بر‌اساس اظهارنظرها، لایحه در دولت هنوز نهایی نشده است و این لایحه فردا (امروز) در جلسه هیأت دولت مورد بحث قرار می‌گیرد.

فرهنگی با بیان اینکه لایحه بودجه اصلاح شده به عنوان لایحه جدید وارد مجلس می‌شود، درباره نحوه رسیدگی به این لایحه توضیح داد: دو راهکار برای این مهم وجود دارد؛ نخست آن که بر‌اساس ماده (۱۸۴) آیین‌نامه داخلی، برداشت هیأت رئیسه مشخص و بر اساس آن عمل شود و دوم آن که جمعی از همکاران طرحی دو فوریتی تدوین کردند که در صورت تصویب، ابهام ماده ۱۸۴ درباره شرایطی که کمیسیون تلفیق، لایحه بودجه را تأیید و صحن آن را رد کرده و اینکه باید نحوه رسیدگی به لایحه اصلاح شده از سوی دولت چگونه باشد، برطرف شود.

نماینده تبریز با بیان اینکه نمی‌توان زمان طولانی ۴۵ روز را برای بررسی مجدد لایحه بودجه اعمال کرد، ادامه داد: دلایل رد لایحه بودجه را باید در صحبت مخالفان جست‌و‌جو کرد و مجلس موضع مشخص و منظمی مبنی بر دلایل رد لایحه بودجه ندارد، چرا که اساساً هر نماینده‌ای بر اساس دیدگاه خود عمل می‌کند. وی اضافه کرد: اگر با نظر هیأت رئیسه، کمیسیون تلفیق همان کمیسیون قبلی باشد طبیعتاً آن‌ها دیدگاه خود را در گزارش قبلی داشتند و ممکن است تغییراتی در آن ایجاد کنند، در هر حال ما ناگزیر هستیم از اینکه برخی رسیدگی‌ها را در کمیسیون تلفیق داشته باشیم.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: رسیدگی به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق را خواهیم داشت چه لایحه بودجه به کمیسیون ارجاع شود، چه درباره کلیات ابتدا در صحن تصمیم‌گیری شود، سپس به کمیسیون تلفیق ارجاع شود. وی با بیان اینکه توافقاتی با کمیسیون‌ها به عمل می‌آید که اعضای کمیسیون تلفیق همان اعضای سابق باشند، افزود: کمیسیون تلفیق نظرات خود را درباره رسیدگی به جزئیات و کلیات لایحه بودجه مطرح می‌کند، اما به دلیل محدودیت باید زمان بررسی کوتاه‌تر شود.

فرهنگی تصریح کرد: در صورت تصویب کلیات بودجه در صحن علنی، مجلس حتماً بررسی جزئیات را در سال‌جاری به اتمام می‌رساند، اما در صورتی که کلیات به تصویب نرسد فرصت برای ارائه لایحه بودجه سوم نیست و چاره‌ای جز بودجه چند دوازدهم باقی نمی‌ماند.

طرح شفافیت دوباره در دستور کار قرار می‌گیرد

فرهنگی همچنین درباره طرح شفافیت آرا هم که کلیات آن در مجلس رد شد، گفت: اکثریت مجلس رأی موافق داد، اما چون اصلاح آیین‌نامه بود بر اساس آیین‌نامه و قانون اساسی لازم بود دوسوم رأی داشته باشیم. سه نفر رأی کم داشتیم که علل مختلفی داشت و اشکالات را بنا شد رفع کنیم.

به گفته فرهنگی ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که اگر کلیات طرحی رأی نیاورد تا ۶ ماه قابل طرح نیست مگر آنکه ۵۰ نماینده طی نامه‌ای درخواست بدهند و صحن رأی موافق دهد؛ نامه داده شده و سعی می‌شود این هفته در دستور کار قرار بگیرد و قطعاً مجلس موافقت خواهد کرد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس افزود: یکی دو اصلاح جزئی را که مدنظر برخی نمایندگان بود هم اعمال کردیم، معتقدم که در مجلس به نتیجه خواهد رسید و رأی قاطع را خواهد داشت.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdch.mnit23nkmftd2.html
منبع : شرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما