همزمان با خیز پیک چهارم کرونا

محدودیت‌های شدید به کشور بر می گردد؟

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب : ۲۴۸۱
plusresetminus
خیز پیک چهارم کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها رسید.
محدودیت‌های شدید به کشور بر می گردد؟
صبح‌شد: خیز پیک چهارم کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها رسید. با اینکه پیش از این بار‌ها نسبت به خطرات پیک چهارم ویروس کرونا در کشور هشدار داده شده بود، اما متخصصان می‌گویند نه‌تنها پیک جدید شروع شده که اثرات آن در بخش مراقب‌های ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها هم دیده شده است.

ماجرای آغاز روند پر شدن بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها را حسین کرمانپور، مدیر روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد. او در توییتی نوشت که افزایش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها شروع شده و آی‌سی‌یو‌ها در حال پر شدن است. علت اصلی هم رعایت نکردن اصول بهداشتی است.

نگرانی‌ها از تکرار وضعیت پاییز بالا رفته است، خبر‌هایی که از بیمارستان‌ها به گوش می‌رسد حکایت از روند صعودی مراجعه‌های سرپایی و در ادامه آن موارد بستری است. افزایش موارد ابتلا هم در نهایت تأثیر مستقیمی بر آمار مرگ‌ومیر دارد. نادر توکلی که معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران است هم نسبت به شرایطی که در روز‌های آینده انتظارمان را می‌کشد هشدار داده است.

او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفته که میزان مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌های استان تهران از ۱۶۰۰ نفر به دو هزار نفر رسیده و روند مراجعه‌کنندگان در دو هفته گذشته نگران‌کننده است.

به‌گفته او، آمار بستری‌ها در برخی بیمارستان‌ها دو برابر شده. همچنین ۱۵ تا ۱۷ درصد ابتلا به کرونا در استان تهران به زیر ۲۵ سال رفته است. براساس اعلام توکلی، میزان بستری‌های روزانه در تهران به حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ مورد رسیده است: «در روز‌های پایانی سال، میزان حضور مردم در بازار‌های رسمی و غیررسمی بالا رفته که این مسئله تعداد مبتلایان را بیشتر می‌کند.»

پیش از عید، تهران را تعطیل کنید

افزایش آمار ابتلا، بار دیگر ماجرای تعطیلی تهران و اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه را مطرح کرد. شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان این موضوع را مطرح می‌کند و به همشهری می‌گوید دورهمی‌ها و تجمعات مردم شروع شده، افراد زیادی در شهر تردد می‌کنند، با این وضعیت، انتظار ما هم همین است که آمار‌ها بالا برود. شاید نتوان آمار دقیقی داد، اما تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها به‌طور وحشتناکی بالا رفته است، وضعیت آی‌سی یو هم همین است و نسبت به یک‌ماه پیش دو تا سه برابر میزان مراجعه‌ها بالا رفته است. شاید بتوان گفت بیماران تا حدود ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده‌اند. به‌گفته شکوهی، پیک چهارم کرونا، آغاز شده و ممکن است شدیدتر از پیک‌های قبلی باشد. باید محدودیت‌های ویژه‌ای پیش از تعطیلات نوروز اعمال شود: «همدلی مردم کم شده است، در ماه‌های گذشته، حتی همان میزان از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی منجر شده بود تا میزان انتقال ویروس کاهش پیدا کند، ما بار‌ها گوشزد کردیم که اگر این پروتکل‌ها رها شود، باز هم با اوج بیماری مواجه می‌شویم، حالا شاهد هستیم که دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و حتی عروسی‌ها راه افتاده، تالار‌ها و سینما‌ها فعالیت‌هایشان را آغاز کرده‌اند. همه این‌ها به ضرر مردم است، جان مردم برای ما ارزشمند است، با اینکه خیلی درباره رعایت پروتکل‌ها حرف زدیم، اما حالا می‌بینیم که همه جا باز شده و کسی رعایت نمی‌کند. همه این‌ها در شرایطی است که تهران وضعیت خوبی نسبت به مناطق دیگر دارد.»

شکوهی می‌گوید باید اطلاع‌رسانی قوی در ارتباط با پیک چهارم کرونا به مردم داده شود، مسئولان تصمیم‌گیرنده باید همین حالا که هنوز وضعیت خیلی تشدید نشده، اقدامات سختگیرانه را اعمال کنند و نگذارند اوضاع بحرانی شود. اگر همین حالا تهران را دو هفته تعطیل کنند، برای تعطیلات نوروز وضعیت بهتری خواهیم داشت: «نیوزلند چند مورد ابتلا را شناسایی کرد، ۳ روز کشور را تعطیل کرد، در کشور ما، اما صبر می‌کنند تا بیشترین آسیب وارد شود، بعد اقدام کنند. حالا باید محدودیت‌ها را بیشتر کرد نه زمانی که ماجرا به اوج خود رسید.»

این شرایط تنها برای بیمارستان لقمان نیست، خسرو صادق‌نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) هم به همشهری می‌گوید که موارد مراجعه کرونا در این بیمارستان، افزایش پیدا کرده، اما هنوز شدت آن با گذشته تفاوتی نکرده است. به‌گفته او، هنوز تغییر محسوسی در ارتباط با تعداد بیماران بخش آی‌سی‌یو دیده نشده و روال همانند گذشته است. صادق‌نیت تأکید می‌کند که شرایط بیمارستان امام خمینی (ره) را نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد و در عین حال هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده چه شرایطی پیش می‌آید. این کار نیاز به اظهارنظر‌های تخصصی دارد.

وضعیت نگران‌کننده استان‌ها

این تنها تهران نیست که چنین شرایطی را تجربه می‌کند. استان‌هایی که در ابتدای شیوع ویروس، شرایط سختی را گذرانده بودند، حالا بار دیگر در سراشیبی شیوع قرار گرفته‌اند، مثل استان خوزستان که زودتر از سایر مناطق، اعلام وضعیت قرمز کرد.

براساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، ۱۰ شهرستان این استان، حالا در وضعیت قرمز به سر می‌برد. ۲ روز پیش بود که رئیس بیمارستان گلستان اهواز از تکمیل ظرفیت بخش آی‌سی‌یو کرونای این بیمارستان خبر داد و گفت که بیمارستان رازی این شهر هم چنین وضعیتی دارد. به‌گفته میثم معزی، از ۱۴۰ تخت آی‌سی‌یو این بیمارستان، ۳۰ تخت برای بیماران کرونایی است.

وی با اعلام نگرانی از این وضعیت، به ایرنا گفت که روند ابتلا به کرونا در این استان به‌شدت در حال افزایش است. همه این‌ها در حالی است که مردم همچنان تردد درون شهری، دورهمی خانوادگی و تجمعاتشان را دارند.

ماجرا، اما تنها به خوزستان محدود نمی‌شود، روز گذشته استاندار زنجان هم خبر از افزایش ۱۸ درصدی بستری‌ها و ۲۱ درصدی مراجعات سرپایی این استان داد. به‌گفته فتح‌الله حقیقی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر به‌شدت کاهش پیدا کرده است، همه این‌ها در شرایطی است که ویروس جهش یافته کرونا به استان‌های همجوار رسیده و میزان ابتلای خانوادگی و مرگ‌ومیر آن بالاست. آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای شیوع ویروس تاکنون یک هزار و ۱۵۱ نفر در این استان جانشان را از دست داده‌اند. به گزارش ایرنا، هم‌اکنون، ۱۳۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این استان بستری‌اند.

نمودار‌ها از شیوع بیماری تا ۲۶ بهمن‌ماه هم حکایت از بالا رفتن موارد بستری بیماران کرونایی در جنوب کشور دارد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، به فارس گفته که در استان خوزستان روند بستری بیماران شدیدا افزایشی است. در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، فارس و سمنان افزایش ملایمی از شمار موارد بستری دیده می‌شود، اما در سایر استان‌ها روند بستری پایدار است. براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در هفته اخیر سرعت انتشار کرونا در استان خوزستان به حدی زیاد بوده که تعداد افزایش بیماران کرونایی در این استان ۷۵ درصد و موارد بستری ۶۵ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.79xrak9tqpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما