دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۲۶۷۹
plusresetminus
نوسانات نرخ ارز از ابتدای سال تاکنون باعث شده تا بسیاری از صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری این بازار را انتخاب کنند.
آیا دولت می‌تواند با افزایش نرخ ارز برای خود درآمدزایی کند؟
صبح‌شد: نوسانات نرخ ارز از ابتدای سال تاکنون باعث شده تا بسیاری از صاحبان سرمایه برای سرمایه گذاری این بازار را انتخاب کنند. طبق برآورد‌های صورت گرفته قیمت دلار از ابتدای سال بیش از ۱۰۰ درصد سود داشته است، هرچند برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که سرمایه گذاری در حوزه ارز و کسب سود از این حوزه را نمی‌توان سود دانست، به دلیل این‌که ایران کشوری واردات محور است و هرچه ارزش پول ملی در برابر ارز‌های خارجی تضعیف شود معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چندی پیش رئیس دفتر رئیس جمهوری مطرح کرد که دولت ارز را گران کرده که بتواند کشور را اداره کرد، اما محمود واعظی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی توضیح داد «دولت به دنبال گران کردن نرخ ارز نبوده و سیاست دولت همواره کنترل نرخ تورم و ارز است».

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید «دولت از محل افزایش نرخ ارز و فروش در بازار آزاد کسری بودجه خود را جبران نمی‌کند و همان‌طور که در نیمه ابتدایی امسال از طریق اوراق بدهی، کسری خود را جبران کرد، می‌تواند با اخذ مجوز‌های قانونی این کار را در نیمه دوم سال نیز انجام دهد».

هرچند اظهارنظر‌هایی درباره این‌که دولت با افزایش نرخ ارز این امکان را دارد که ارز حاصل از صادرات نفت خود را در بازار با قیمت نزدیک به بازار آزاد بفروشد، اما برخی دیگر می‌گویند هیچ دولتی حاضر نیست وضعیت اقتصادی در دوران تصدی‌گری اش نوسانی و هیجانی باشد. این‌که دولت آیا از محل فروش ارز درآمد کسب می‌کند یا خیر در گزارش امروز آمده است.

ارزش پول ملی در طول سال‌های گذشته افت زیادی داشته و این افت در کشور‌هایی مانند ایران که به واردات وابستگی زیادی دارد به‌خوبی در اقتصاد لمس می‌شود. کشور چین یکی از کشور‌هایی است که به‌عمد پول ملی خود را در برابر ارز‌های خارجی پایین نگه می‌دارد تا صادرکنندگان بتوانند محصولات بیشتری را در سبد صادرات قرار دهند.

فروردین ماه امسال، دلار کار خود را بر پایه حدود ۱۴هزار تومان آغاز کرد و در همان زمان بود که مقامات دولت مدام بیان می‌کردند کسانی که وارد بازار می‌شوند زیان خواهند دید و از سرمایه‌گذاری در این بازار خودداری کنند. طولی نکشید که در شهریور ماه قیمت دلار از مرز ۳۲هزار تومان گذشت و پس از آن این بازار را سرما زد و قیمت‌ها روند کاهشی را طی کرد. شهریور ماه زمانی بود که ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هنوز در کاخ‌سفید قرار داشت و سیگنال‌هایی را مبنی بر توافق با ایران می‌داد تا بتواند به عنوان یک اقدام مثبت در مناظره‌های انتخاباتی خود از آن نام ببرد.

این در حالی بود که بیش از هزاران تحریم از سال ۹۷تا شهریور ۹۹ بر ایران اعمال کرد تا ایران را دوباره پای مذاکره بازگرداند. در آبان ماه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شد و از شهریور تا زمان برگزاری انتخابات قیمت دلار در ایران کاهش یافت.

اما برخی قصد داشتند انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری را عاملی در راستای کاهش قیمت دلار تلقی کنند. امید به مذاکرات در زمان ریاست‌جمهوری جو بایدن به حدی بود که برخی افراد قیمت واقعی دلار را زیر ۲۰هزار تومان بیان می‌کردند. حتی حسن روحانی هم اعلام کرد قیمت دلار باید به ۱۵هزار تومان کاهش یابد؛ در حالی که برخی صادرکنندگان از این اظهارنظر رئیس دولت گلایه کردند.

به طوری که بیان کردند اعلام نرخ پایین‌تر از قیمت واقعی صادرکنندگان و واردکنندگان را در برزخ نگه می‌دارد تا قیمت‌ها ثابت شود، در حالی که بازار باید تعیین‌کننده اصلی نرخ باشد. اکنون دلار بر پایه ۲۵هزار تومان قرار دارد و کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند قیمت دلار بر همین پایه تعریف شده و تجارت با این نرخ انجام می‌شود. از‌سوی دیگر دولت می‌گوید نرخ باید پایین‌تر بیاید و این امکان‌پذیر است. این در حالی است که برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت، مالک اصلی ارز در کشور است و از گرانی آن می‌تواند سود کسب کند.



انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcf.ed0iw6dv1giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما