سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۲۶۸۳
plusresetminus
برخی از تولید کنندگان محتوا از تقسیم ناعادلانه آپارات از سود حاصل از تولید محتوا گلایه دارند و گفته می شود قصد مهاجرت به یوتیوب را دارند.
تقسیم ناعادلانه سود در آپارات
صبح‌شد: در روز‌های گذشته بحث تولید محتوا بسیار داغ بوده و درباره آن مطالبی مطرح شده که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها مصوبه جدید مجلس بود که در آن از تولید کننده‌های محتوا حمایت شده بود.

در این میان، اما برخی از تولید کننده‌های محتوا که با اشتراک گذاشتن ویدئو‌های تولیدی شان در آپارات کسب درآمد می‌کنند از ناعادلانه بودن سهم شان گلایه داشتند و خواستار بهبود آن بودند البته برخی هم تهدید کرده بودند که آپارات را رها و به یوتیوب مهاجرت می‌کنند.

امروز خیلی کوتاه نحوه درآمدزایی این دو پلتفرم را با هم بررسی می‌کنیم. البته این نکته را هم بگوییم که در بیشتر کشور‌ها تولید کننده‌های محتوا سهم قابل توجهی از درآمد پلتفرم‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

نحوه درآمدزایی از سرویس دهنده‌های محتوای دیجیتالی

در همه سرویس دهنده‌های دیجیتالی اعم از یوتیوب و آپارات این تولید کنندگان محتوا هستند که باعث درآمد سرویس دهنده می‌شوند و به همین دلیل بیشتر این پلتفرم‌ها بخش عمده‌ای از درآمدشان را به تولید کننده‌ها اختصاص می‌دهند.

نحوه درآمد پلتفرم‌ها به این شکل است که بازدید کننده‌ها برای دیدن ویدئو‌های بارگذاری شده ابتدا باید اقدام به خرید اینترنت کنند که بخشی از هزینه بسته‌های اینترنتی که به اپراتور‌ها پرداخت می‌کنید به این پلتفرم‌ها اختصاص پیدا می‌کند. جدا از آن پلتفرم اشتراک دهنده ویدئو از طریق پول تبلیغات که در ابتدا، وسط یا انتهای ویدئو‌های بارگذاری شده به نمایش می‌گذارد کسب درآمد می‌کند و برای این که تولید کننده‌ها را ترغیب به ساخت ویدئو‌هایی با محتوای بهتر کند بخش عمده‌ای از درآمدش را در اختیار تولید کننده‌های محتوا قرار می‌دهد.

مشکلات یوتیوب

به گفته تولید کننده‌های محتوا درآمد حاصل از اشتراک ویدئو‌های تولیدی در یوتیوب با آپارات قابل مقایسه نیست. آن‌ها معتقدند آپارات در این زمینه سود حاصل از تبلیغات و بسته‌های اینترنت را به طور عادلانه تقسیم نکردند و سهم تولید کنندگان محتوا به شدت پایین است.

البته این نکته را هم باید یادآور شد که انتشار محتوا در یوتیوب مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان محتوا به همراه دارد که می‌توان به فیلتر بودن یوتیوب، مشکلات ارزی، قانون کپی رایت و خدمات ندادن به تبعه ایرانی اشاره کرد.

پلتفرم‌های جهانی با تولید کنندگان محتوا چه می‌کنند؟

با توجه به این که حیات سرویس‌های اشتراک دهنده به تولیدکننده‌های محتوا وابسته است می‌توان پی به اهمیت تولید محتوا برد به همین دلیل شرکت‌های بزرگ اشتراک دهنده برای ترغیب کاربرانشان به تولید محتوا سهم زیادی از سودشان را به آن‌ها اختصاص می‌دهند.

همین چند وقت پیش بود که دولت استرالیا فیس بوک را مجبور به پرداخت وجه به رسانه‌های محلی این کشور کرد که برای بازدید در این پلتفرم، محتوا تولید می‌کنند. پس به نظر می‌رسد آپارات هم باید برای تولید کنندگان محتوا جایگاه ویژه‌ای در نظر بگیرد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.anuk49nie5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما