پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۲۷۱۹
plusresetminus
ماجرای اختلاف‌نظر دولت و مجلس بر سر اپراتور‌ها در بودجه ۱۴۰۰، ادامه دارد و هنوز مشخص نیست مصوبه مجلس باعث گرانی اینترنت خواهد شد یا نه.
جدال وزیر و نماینده بر سر گران شدن اینترنت
صبح‌شد: ماجرای اختلاف‌نظر دولت و مجلس بر سر اپراتور‌ها در بودجه ۱۴۰۰، ادامه دارد و هنوز مشخص نیست مصوبه مجلس باعث گرانی اینترنت خواهد شد یا نه. این اختلاف‌نظر، دیروز به برنامه زنده تلویزیونی هم کشیده شد و «احسان قاضی‌زاده‌هاشمی» و «محمدجواد آذری‌جهرمی»، حسابی از خجالت هم درآمدند.

در این مناظره قاضی زاده هاشمی گفت: مصوبه‌ای در خصوص اینترنت داشتیم که حق‌السهم دولت را از ۲۸ درصد به ۳۸ درصد افزایش می‌داد و از سوی دیگر دولت حق گران‌کردن اینترنت را نداشت.

آذری جهرمی هم گفت: این قدر شجاعت داشته باشید که متن مصوبه تان را عینا برای مردم بخوانید تا مردم بدانند ۳هزار میلیارد از جیب آن‌ها به چه کسانی داده می‌شد. چگونه ممکن است با این طرح شما اینترنت گران نشود؟ خبرگزاری دانشجو بخش‌های مهم صحبت‌های این نماینده و وزیر را منتشر کرد.

قاضی زاده: آقای آذری جهرمی قصد دارد به مردم دروغ القا کند

* رقمی که در بودجه ارسال‌شده به مجلس در آذرماه برای درآمد اپراتور‌ها اعلام شده بود، نوعی کم‌اظهاری بود که این مورد با پیشنهاد مجلس به سازمان برنامه و بودجه اصلاح شد.

* اطلاعات ما برای میزان درآمد و سود اپراتور‌ها از بانک مرکزی گرفته شده است. آن‌چه در بودجه تعیین شده بود، در مورد حق‌السهم ۶۹۰۰ میلیارد تومان بود، در حالی که طبق اعلام معاون بانک مرکزی تا پایان دی ۳۲ هزار میلیارد تومان اپراتور‌ها درآمد داشتند. زمانی که بودجه در مجلس رد شد و به دولت برگشت، این عدد به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که البته پیشنهاد مجلس بود.

* آقای آذری خلط مبحث می‌کنند و از ایشان بعید است که یک وزیر تخصصی چنین اظهاراتی داشته باشد. حکم قانونی بالاتر از قرارداد‌هایی است که منعقد می‌شود. در حالی که باید توجه داشت اپراتور‌ها انحصاری فعالیت می‌کنند، اما آقای آذری‌جهرمی قصد دارد به مردم دروغ القا کند که این نوعی تشویش اذهان عمومی است.

* آن‌طور که آقای جهرمی می‌گوید برای مرغ و تخم‌مرغ قیمت‌گذاری کنیم اتفاقا دولت گفت اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود همه چیز گران خواهد شد و این ارز حیاتش ادامه یافت. در مورد اینترنت هم حکم قانونی وجود دارد که دولت حق گران‌کردن آن را ندارد.

آذری جهرمی:اگر بحث تخصصی است، قطعا شما متخصص این حوزه نیستید

* مداخله مجلس در تغییر حق‌السهم، شرایط مشارکت دولت با بخش خصوصی را تغییر خواهد داد. این‌که آقای قاضی‌زاده می‌گوید قانون قابل‌اجراست باید اصول فقه و قانون اساسی را هم درنظر گرفت. در همان ابتدا شرط این شده قرارداد در تمدید تغییر نکند، اما این‌که ۱۰ درصد به منابع درآمدی از جیب بخش خصوصی اضافه شود، امکان‌پذیر نیست و قاعده قرارداد حقوقی دولت با این بخش را بر هم می‌زند.

* این‌که آقای قاضی‌زاده می‌گوید حق دخالت در قیمت‌گذاری اینترنت و حق‌السهم را دارد بهتر است برای قیمت هر متر خانه و تخم‌مرغ و مرغ هم قیمت‌گذاری کنند تا مردم این همه دردسر نکشند. اپراتوری که سرمایه‌گذاری کرده مدل اقتصادی برای خود تعریف کرده و باید برای سرمایه‌اش منابع تعریف کند. من از آقای قاضی‌زاده می‌خواهم برای مردم یک‌بار شفاف متن مصوبه را بخوانند. بهتر است از کارشناسان اقتصادی سوال شود که گردش مالی با درآمد چه تفاوتی دارد. بخشی از درآمد اپراتور‌ها غیرعملیاتی است.

* اگر بحث تخصصی است، قطعا شما متخصص این حوزه نیستید. موضوع حق‌السهم سالانه نیست و قرارداد دولت با سرمایه‌گذار ۱۰ ساله و ۱۵ ساله است. اگر دولت یک ریال از درآمد بودجه را تصرف نکند جرم است و پول مردم از اپراتور‌ها وصول خواهد شد. ضمن این‌که باید توجه داشت درآمد پیش‌بینی و هزینه قطعی است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca.6nuk49n0o5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما