دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۲۷۸۵
plusresetminus
برنج یکی از ارکان اصلی فرهنگ غذایی ما ایرانی هاست و همه مردم چه آن‌هایی که در استان‌های شمالی به‌عنوان مرکز تولید برنج زندگی می‌کنند و چه آن‌هایی که در استان‌های جنوبی و کویری هستند برنج را به‌عنوان غذای اصلی در کنار دیگر موادغذایی استفاده می‌کنند.
چرا مردم کمتر برنج قهوه‌ای می خورند؟
صبح‌شد: برنج یکی از ارکان اصلی فرهنگ غذایی ما ایرانی هاست و همه مردم چه آن‌هایی که در استان‌های شمالی به‌عنوان مرکز تولید برنج زندگی می‌کنند و چه آن‌هایی که در استان‌های جنوبی و کویری هستند برنج را به‌عنوان غذای اصلی در کنار دیگر موادغذایی استفاده می‌کنند.

در واقع برنج برای ما پس از گندم و نانی که از آن تولید می‌شود دومین محصول استراتژیک به‌شمار می‌رود.

این ماده خوش خوراک چنان جای خود را در برنامه غذایی روزانه ما باز کرده که همیشه مهم‌ترین وعده غذایی ما وعده غذایی است که در آن برنج باشد.

در فرهنگ غذایی ما سال‌های سال است که هیچ چیز نتوانسته جای برنج سفید را بگیرد و این در حالی است که در بسیاری از کشور‌ها برنج قهوه‌ای به‌دلیل سرشار بودن از فیبر و ویتامین B و دیگر ویتامین‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

اما براستی چرا ما ایرانی‌ها کمتر به سراغ برنج قهوه‌ای می‌رویم؟ قاسم جوادزاده مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی جهاد کشاورزی گیلان به «ایران» می‌گوید: برنج قهوه‌ای در واقع شلتوکی است که ۲۰ در صد لایه اول آن برداشته شده است. به‌گفته وی برای تبدیل شلتوک به برنج سفیدی که ما استفاده می‌کنیم در کارخانجات شلتوک پاک کنی در مرحله اول ۲۰ درصد پوسته اول برداشته می‌شود که در زبان محلی به آن فل می‌گویند.

در مرحله دوم دستگاهی دیگر ۱۰ درصد از پوسته شلتوک را در دستگاه سفید کن برمی‌دارد که البته لایه‌ای است که سرشار از ویتامین B است. پس ما با تبدیل برنج قهوه‌ای به برنج سفید مقادیر زیادی از ویتامین‌ها را دور می‌ریزیم.

به‌گفته وی سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک در گیلان تولید می‌شود که در ۱۴۰۰ کارخانه به ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن برنج سفید تبدیل می‌شود.

وی می‌افزاید: تکنولوژی فرآوری برنج قهوه‌ای در ۵۵۰ کارخانه برنج کوبی گیلان که دستگاه‌های آن‌ها اصلاح، تجهیز و نوسازی شده وجود دارد، ولی متأسفانه از این نوع برنج کمتر استقبال می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که معمولاً چه میزان از شلتوک تولیدی استان به برنج قهوه‌ای تبدیل می‌شود، تصریح می‌کند: این میزان بسیار پایین است و تنها در حد یک تا ۲ درصد است.

وی البته این را هم می‌افزاید: وقتی لایه اول شلتوک برداشته می‌شود و به برنج قهوه‌ای تبدیل می‌شود باید در کمتر از ۲۴ ساعت به‌گونه‌ای بسته‌بندی شود که در معرض هوای تازه نباشد وگرنه فاسد می‌شود لذا کارخانجات تنها بر اساس سفارش دریافتی، برنج قهوه‌ای تولید می‌کنند و به‌دلیل لزوم بسته‌بندی قیمت برنج قهوه‌ای ۱۰ درصد بیشتر از برنج سفید است. برنج قهوه‌ای به‌صورت بسته‌بندی ۳تا۶ ماه قابلیت ماندگاری دارد.

وی می‌گوید با توجه به غنی بودن برنج قهوه‌ای از ویتامین‌ها باید برای مصرف بیشتر آن فرهنگ‌سازی شود. وی همچنین در خصوص کیفیت برنج دودی می‌گوید: از گذشته‌های دور بخشی از برنج تولیدی گیلان دودی می‌شود که مزایا و معایبی دارد. برای دودی کردن برنج باید از هیزم‌های خاصی استفاده شود که در این صورت هم کیفیت برنج افزایش می‌یابد و هم عطر آن متفاوت می‌شود از سوی دیگر می‌توان برنج را مدت‌ها بدون هیچ قارچ و کپکی استفاده کرد، اما متأسفانه اگر خدای ناکرده در دودی کردن برنج از لاستیک استفاده شود از نظر بهداشتی مشکل پیدا می‌کند.

در همین حال نازی طهماسبی مادر دوفرزند که خودش از ساکنان استان‌های شمالی است، می‌گوید: با اینکه شخصاً می‌دانم برنج قهوه‌ای چه فوایدی دارد و بار‌ها سعی کرده‌ام ذائقه فرزندانم را به‌سمت آن سوق دهم انگار ذائقه ما ایرانی‌ها آن را نمی‌پذیرد. وی می‌گوید: وقتی برنج قهوه‌ای را می‌پزیم این نوع برنج خیلی سفت می‌شود و مانند برنج‌هایی می‌شود که ته دیگ شده است که خب این با سیلقه خیلی از ما که برنج دانه دانه نرم را می‌پسندیم جور در نمی‌آید. ولی من حداقل هفته‌ای یکبار از برنج قهوه‌ای به‌دلیل فواید غذایی اش استفاده می‌کنم.

از سوی دیگر اسماعیل فدایی مدیر یکی از کارخانجات برنج کوبی در لنگرود می‌گوید: برنج قهوه‌ای در حال حاضر یک محصول خاص و شاید لوکس به شمار می‌آید. ما در کارخانه برای برنج قهوه‌ای سفارش کمی می‌گیریم. به‌گفته وی مشتریان برنج قهوه‌ای تنها کسانی هستند که دکترشان به آن‌ها توصیه کرده که حتماً برنج قهوه‌ای مصرف کنند که بیشتر شامل برخی ورزشکاران و افراد دیابتی می‌شود.

وی تصریح می‌کند در حالی که در حال حاضر هر کیلو برنج سفید درجه یک را ما با کیلویی ۳۲ هزار تومان تحویل مشتری می‌دهیم برنج قهوه‌ای را با کیلویی ۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcd.j0x2yt05ka26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما