شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۲۸۴۳
plusresetminus
تعداد زیادی از مردم یک روستا در هرات افغانستان کلیه‌های خود را به قیمت هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۸۰۰ دلار به بیماران کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌فروشند.
روستایی با مردم تک کلیه‎‌ای!
صبح‌شد: بهروز برومند فوق‌تخصص کلیه (نفرولوژی) - درخصوص ماجرای فروش گرده (کلیه) در افغانستان گفت: تعداد زیادی از مردم یک روستا در هرات افغانستان کلیه‌های خود را به قیمت هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۸۰۰ دلار به بیماران کشور‌های حاشیه خلیج فارس می‌فروشند.

 وی افزود: بزرگ‌ترین مشتری آن‌ها نیز بیمارانی از عربستان سعودی است، زیرا تنها آن‌ها توانایی مالی برای خرید کلیه را دارند. همین مساله نیز در آن منطقه تبدیل به امری روتین شده است. در حال حاضر نیز تمام جوانان آن روستا و روستا‌های اطراف در هرات یک کلیه ندارند.

پدر نفرولوژی نوین ایران در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر این است که پیوند‌های کلیه آن‌ها را گاهی پزشکان عمومی انجام می‌دهند، زیرا تعداد متخصصان نفرولوژی در افغانستان به اندازه انگشتان یک دست است.

رییس اسبق انجمن نفرولوژی ایران در ادامه اظهار کرد: براساس آماری که از دکتر‌های افغانستان داریم پیوند‌های کلیه‌ای که در طول این مدت توسط دکتر‌های عمومی صورت گرفته تا یک‌سال برای گیرنده دوام آورده است. از آن طرف اهداکننده کلیه هم با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

برای دریافت جزئیات بیشتر از این ماجرا به سراغ یک فوق‌تخصص نفرولوژی افغانستانی‌تباررفتیم؛ او برای مصاحبه شرط گذاشت که نامی از او منتشر نشود چراکه به محض انتشار اسم، او کشته خواهد شد.

این پزشک متخصص می گوید: اگر زیادی حرف بزنیم ما را به راحتی در روز روشن با سلاح گرم می‌کشند. خریداران کلیه در افغانستان تنها عرب‌ها نیستند. این روزها به دلیل قیمت ناچیز کلیه از اروپا و کشورهای دیگر هم برای خرید کلیه به افغانستان می‌آیند.

این متخصص افغانستانی همچنین می افزاید:  اگر فردی افغانستانی نیاز فوری به کلیه داشته باشد نمی تواند آن را خریداری کند چراکه خرید و فروش کلیه به‌طور عمده در انحصار خارجیان است.

او با اشاره به نبود امکانات دارویی و درمانی هشدار می دهد: به علت نبود دارو و پزشک متخصص بعد از مدتی عفونت در تمام بدن فرد کلیه‌دهنده پخش می‌شود و این فرد کلیه دیگرش را هم از دست می دهد و فوت می‌کند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.5arct1avpbc2t.html
منبع : جهان صنعت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما