چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۳۲
plusresetminus
مرکز آمار،تورم ماهانه شهریور را 3.6 درصد اعلام کرده که دومین تورم ماهانه از اردیبهشت 98 به شمار می رود. گزارش این مرکز موید بروز تورم های بیشتر در کالاهای بادوام است.
تورم رکورد زد+جزئیات و جدول
صبح‌شد: مرکز آمار ،تورم ماهانه شهریور را 3.6 درصد اعلام کرده که دومین تورم ماهانه از اردیبهشت 98 به شمار می رود. گزارش این مرکز موید بروز تورم های بیشتر در کالاهای بادوام است. همچنین در این ماه، گروه های کالایی «حمل و نقل»، «شیر، پنیر، تخم مرغ»  و «ماهی ها و صدف داران» بیشترین تورم ماهانه را در بین دیگرگروه های کالایی به نام خود ثبت کردند.

به گزارش خراسان، داده های مرکز آمار ایران، روند خودافزا و عمومی قیمت ها را که مردم در شهریور احساس کردند،  تایید می کند. طبق این داده ها، قیمت ها در شهریور نسبت به مرداد امسال، به طور متوسط 3.6 درصد افزایش پیدا کرده که دومین تورم بزرگ ماهانه از اردیبهشت 98 (یعنی 17 ماه اخیر) به شمار می آید.

وقوع تورم بالاتر در کالاهای با دوام تر

گزارش مرکز آمار نشان می دهد که بخش بزرگی از تورم حاصل شده، ناشی از تورم کالاهای با دوام است. این رقم در شرایطی به 11.6 درصد رسیده که پنجمین تورم بزرگ ماهانه این دسته از کالاها از اردیبهشت 95 به شمار می آید. پس از کالاهای با دوام نیز کالاهای کم دوام با تورم ماهانه 4.2 درصد، کالاهای بی دوام با تورم ماهانه 3 درصد و خدمات با تورم ماهانه 2.1 درصد قرار دارند.

تورم ماهانه خوراکی ها و غیر خوراکی ها

داده های شاخص قیمت در شهریور حاکی از این است که در این ماه، قیمت خوراکی ها به طور میانگین 3 درصد نسبت به مرداد افزایش  داشته است که این رقم نسبت به رقم مشابه در مرداد یعنی 3.6 درصد، 0.6  (واحد درصد) کمتر شده است. با این حال، کالاهای غیر خوراکی که تورم ماهانه 3.4 درصد در مرداد  نسبت به تیرماه داشته اند، در شهریور با رشد قیمت 3.9 درصدی نسبت به مرداد مواجه شده اند.

خودرو، رکورددار تورم ماهانه شهریور

در ششمین ماه از امسال  و در گروه عمده خوراکی ها، بیشترین رشد ماهانه قیمت به ترتیب مربوط به گروه «شیر، پنیر، تخم مرغ» (تخم مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «ماهی ها و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن)، گروه «چای، قهوه و دیگر نوشیدنی ها» (انواع نوشابه و آب میوه) بوده است. این گروه ها به ترتیب با تورم ماهانه 6.8، 6.6 و 5.1 درصد مواجه بوده اند.از سوی دیگر و در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات، گروه های «حمل و نقل» (قیمت انواع خودرو)، گروه «تفریح و فرهنگ» (لوازم تحریر، قطعات رایانه، دوچرخه بچگانه، لپ تاپ)  و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم پلاستیکی آشپزخانه، ماشین لباس شویی، یخچال و فریزر و ظروف شیشه ای آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. نرخ تورم ماهانه در این سه گروه نیز به ترتیب 8.4، 4.2، و 4.1 درصد بوده است.

بالاترین تورم نقطه به نقطه یک سال اخیر

داده های مرکز آمار تایید می کند که در شهریور، تورم نقطه به نقطه (یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) به بیشترین رقم خود از مهر 98 رسیده است. بر این اساس، قیمت ها در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 34.4 درصد افزایش داشته اند. از سوی دیگر نرخ تورم سالانه (میانگین ۱۲ ماه منتهی به شهریور 99 نسبت به ۱۲ ماه منتهی به شهریور 98) نیز 26 درصد محاسبه شده است.


انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdccaiq082bq1.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما