کد خبر: 494

نتایج تحقیقاتی که انجام شده است، حکایت از این دارد که مطالعه، در مقایسه با موسیقی، پیاده‌روی و حتی نوشیدن قهوه، بهترین روش برای غلبه بر استرس است.

پایگاه خبری‌وتحلیلی«صبح‌شد»: نتایج تحقیقاتی که انجام شده است، حکایت از این دارد که مطالعه، در مقایسه با موسیقی، پیاده‌روی و حتی نوشیدن قهوه، بهترین روش برای غلبه بر استرس است. به گزارش ایبنا به نقل از بی بی سی، نتایج تحقیقات ثابت کرده که مطالعه کتاب، یکی از راه‌های کاهش استرس و بالا بردن عملکرد مغز در کارهای روزمره است. محققان دانشگاه «ساسکس» معتقدند که در مواقع استرس، باید مطالعه کرد. کسانی که عاشق مطالعه هستند، بیشتر ورزش می کنند و با اشتیاق‌تر از کسانی اند که به روش‌های دیگر، اوقات فراغت خود را می‌گذرانند.

مطالعه ،ذهن را باز می‌کند و زمینه شکل گیری ایده‌ها، افکار و افق فکری وسیع‌تری را برای شما فراهم می سازد. نتایج تحقیقات بسیاری از دانشمندان، مطالعه را عامل اصلی کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های حافظه، مانند آلزایمر، معرفی کرده است. عادت به مطالعه کتاب، نیاز به تمریناتی دارد که این تمرین‌ها، موجب بالا رفتن کارکردهای مغز و بهبود سیستم عصبی می‌شود. «بی بی سی» با نظرسنجی و کسب داده‌هایی از موسسه «افکام»، نکاتی را برای پرورش این عادت و افزایش تمرکز هنگام مطالعه، پیشنهاد کرده است:

۱-مطالعه باید هدف‌دار باشد: مطالعه نباید صرفاً برای تفریح باشد، چون در این حالت، علاقه و انگیزه لازم را برای آینده ایجاد نمی‌کند؛ مطالعه باید هدف‌دار باشد. بیشتر افراد موفق در جهان نیز، همین نظر را دارند.

۲-نوع و شکل کتاب را بر اساس علاقه خود انتخاب کنید: اصلاً اصراری نیست که همیشه کتاب‌های چاپی بخوانید. بیشتر طرفداران کتاب‌های چاپی اعتقاد دارند کتاب‌های چاپی، مزه خاصی دارد که هر دوستدار کتابی باید یک بار در زندگی آن را بچشد. اما ممکن است شما با کتاب‌های دیجیتال، این مزه را بچشید.

۳-برای خودتان هدف سخت تعیین نکنید: «ناوین جین»، موسس و مالک شرکت «مون اکسپرس» می‌گوید ساعت چهار صبح از خواب بلند می‌شود و عادت دارد سه ساعت کتاب بخواند. او موفقیت را در کتاب خواندن می‌داند. اما شما لازم نیست مثل جین عمل کنید. بهتر است در روزهای اول، با ساعت‌های محدود و در اوقات فراغت و بیکاری خود، شروع کنید. از کتاب‌ها و رمان‌هایی با حجم کمتر شروع یا این‌که از کتاب‌های دیجیتالی استفاده کنید؛ چون بعضی از این کتاب‌ها، تعداد صفحات را نشان نمی‌دهد.

۴-اگر همت بلندی دارید با قانون ۵۰ شروع کنید: این راهبرد را اولین بار «نانسی پرل»، کتابدار، نویسنده و منتقد آمریکایی ارائه کرد. خیلی‌ها اعتقاد دارند که وقت طلاست و نباید وقت شان را صرف خواندن هر کتابی کنند. نانسی می‌گوید فرض کنید ۵۰ سال دارید و اگر تصور کنید که ۱۰۰ سال عمر خواهید کرد، پس ۵۰ سال دیگر زمان دارید و مطمئن باشید به این زودی ها هم تمام نمی‌شود. اگر توانستید، روزی ۵۰ صفحه کتاب بخوانید و دیدید که خسته نشدید، دوباره ۵۰ صفحه دیگر انتخاب کنید. کافی است یک ساعت ،تلفن همراه خود را در گوشه‌ای دور از خودتان بگذارید و یک کتاب به دست بگیرید؛ متوجه خواهید شد که در همین یک ساعت، می‌شود چند صفحه مطالعه کرد!

انتهای پیام/

برچسب ها