دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۴
کد مطلب : ۶۹
plusresetminus
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین با بیان اینکه اداره کشور یک موضوع کلان ملی است، از نیاز کشور به مجلس دیگری علاوه بر مجلس شورای اسلامی گفته است.
حذف شورای نگهبان یا پیگیری خواسته‌های محلی؟!
پایگاه خبری‌وتحلیلی «صبح‌شد»: محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین با بیان اینکه اداره کشور یک موضوع کلان ملی است، از نیاز کشور به مجلس دیگری علاوه بر مجلس شورای اسلامی گفته است.

احمدی نژاد وظیفه این مجلس را عملیاتی کردن مطالباتی که به صورت بخشی و محلی منعکس می‌شوند، دانسته است.

وی معتقد است که باید دولت، ملی شود و از حالت جزیره‌ای خارج شود.

او در توضیح این موضوع می‌گوید: «یعنی یک رئیس‌جمهور باشد با ۱۰ معاون و رئیس‌جمهور شخصا در برابر کل تصمیمات دولت، مسئول و پاسخ‌گو باشد. کشور‌هایی وجود دارند که دولتشان به این شکل اداره می‌شود و موفق هم هستند.»

احمدی نژاد در عین حال در این گفتگو می‌افزاید: «در همین حال باید یک مجلس دیگر هم مثل مجلس سنا داشته باشیم که نگاهش ملی باشد. این مجلس سنا خواسته‌های منطقه‌ای و محلی را جمع کند و بر مبنای منافع و مصالح ملی، تصمیمات کلان را به نحوی اتخاذ کند که هم به خواسته‌های محلی پاسخ بدهد و هم کشور به صورت هماهنگ جلو برود. نبودِ این نحوه نهادسازی موجب شده است که ما در سطح کلان نتوانیم تصمیمات بزرگ اقتصادی بگیریم.»

 
به گزارش «صبح‌شد»، مدتی پیش بود که عده‌ای پیشنهاد دادند تا مجلسی با سازوکاری مشابه با مجلس سنای ایالات متحده در ایران تشکیل شود.

بعد از این پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد با تشکیل مجلس سنا، کشور، دیگر نیازی به مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورایعالی انقلاب ‏فرهنگی و شورای نگهبان در بُعد حقوقی نخواهد داشت.

حال باید دید، هدف پیشنهاد احمدی‌نژاد برای تشکیل مجلس سنا صرفا پیگیری خواسته‌های منطقه‌ای و محلی مردم است یا او علاوه بر این هدف نیم نگاهی هم به کمرنگ‌تر شدن نقش نهاد‌های فوق الذکر دارد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdca1.ni449nokk5.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما