يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب : ۸۰۳
plusresetminus
یائسگی از حدود ۴۵ تا ۵۵ سالگی در زنان آغاز می‌شود و افسردگی مهمترین علایم آن است.
بایدها و نبایدهای دوران یائسگی
صبح‌شد: مینا گودرزی متخصص زنان روز یکشنبه به مناسبت فرارسیدن ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه) روز جهانی یائسگی افزود: یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگی زنان است که از سن ۴۵ سالگی به بعد تخمدان ها به میزان کمتری هورمون های زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده و سبب بروز علائم یائسگی می‌شوند.

وی اظهار داشت: گر گرفتگی که حدود ۷۵ درصد زنان تجربه می کنند، تپش قلب، تعریق، اضطراب و بی خوابی از علایم شروع دوران یائسگی است و بعد از این دوران خطر ابتلا به مشکلاتی از جمله پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بی‌اختیاری ادرار، کم شدن ترشحات زنانه و افسردگی افزایش می‌یابد.

این پزشک ادامه داد: ابتلا به پوکی استخوان یک علت عمده ناتوانی در زنان مسن است و یک پنجم زنانی که دچار شکستگی های ناشی از پوکی استخوان می شوند به دلیل عوارض ناشی از این شکستگی ها از بین می روند و از دوران یائسگی این بیماری شیوع فراوانی می یابد و لازم است زنان در سنین جوانی ورزش را فراموش نکنند و حتما فعالیت های هوازی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری داشته باشند.

گودرزی تصریح کرد: با توجه به اینکه گر گرفتگی از عوارض مهم یائسگی است، زنان باید از نوشیدن قهوه و چای و ادویه‌های تند  پرهیز کرده و ورزش کنند زیرا نرمش و حرکات بدنی باعث می‌شوند که مواد غذایی اضافی به شکل چربی در بدن ذخیره نشوند و به ماهیچه‌ها منتقل شوند.

به گفته این استاد دانشگاه، برای سوخت چربی اضافی در بدن ورزش هایی مانند پیاده‌روی طولانی، شنا و دوچرخه سواری که بطور منظم انجام شود و ورزش های سنگین‌تر برای افزایش قدرت ماهیچه‌ها مناسب‌ بوده و برای زنان در دوران یائسگی ضروری‌ هستند.

وی به زنان توصیه کرد: غذاهایی بخورند که مقدار زیادی کلسیم دارند، مانند لبنیات یا سبزی‌هایی که برگشان تیره است، مکمل ویتامین D مصرف کنند، سیگار نکشند و برای جلوگیری از کاهش تراکم استخوان، داروهایی وجود دارند که می‌توان برای مصرف آن با پزشک مشورت کرد.

 گودرزی تصریح کرد: زنان باید غذاهای پرچرب را کاهش دهند، چربی باید  ۳۰ درصد کالری رژیم یا کمتر از آن را تامین کند، همچنین چربی اشباع به کمتر از ۱۰ درصد کالری محدود شود چربی اشباع، کلسترول و خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد و چربی اشباع در گوشت های چرب، شیر، بستنی و پنیر یافت می شود.

به گفته وی، غذاهای گیاهی در بدن مثل شکل ضعیف استروژن عمل می کند، ممکن است به بهبود علائم یائسگی کمک کند و برای تسکین گرگرفتگی و عرق شبانه محصولات سویا استفاده شود.

این متخصص زنان افزود: زنان در سنین یائسگی باید آهن مصرف کنند، خوردن حداقل سه واحد از منابع غنی از آهن در روز که در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز، مغزها ودانه های غنی شده موجود بوده، لازم است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcebx8vijh87.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما