چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب : ۹۲۰
plusresetminus
چرا ایران خونین شد؟/ بررسی راهی که کره جنوبی رفت و کرونا را مهار کرد!
صبح‌شد: سخنگوی وزارت بهداشت گفته است در شبانه روز گذشته، ۳۴۶ بیمار کووید۱۹ در این کشور جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش‌های رسمی مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران به ۵۸۱ هزار و ۸۲۴ نفر رسیده است. وزارت بهداشت می‌گوید طی شبانه روز گذشته ۶ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۳۵ نفر از آن‌ها بستری شدند.

اما چرا ایران خونین شد؟

«اگر همه مدارس را هم به بیمارستان تبدیل کنیم نمی‌توانیم کرونا را کنترل کنیم» این جمله را شروین شکوهی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری مطرح کرد؛ البته او در کنار این جمله، اما و اگر‌هایی را نیز مطرح کرد؛ شکوهی معتقد است ایران تا زمانیکه با قرنطینه کردن بر طبق اصول علمی تعداد بیماران مبتلا به کرونا را کاهش ندهد، اگر به تمام بیمارستان‌ها تخت اضافه کند و یا همه مدارس را هم به بیمارستان تبدیل کند، نمی‌تواند در زمینه مهار کرونا موفق شود.

این پزشک فوق تخصص با بیان اینکه تنها را کنترل کرونا، جلوگیری از تماس مستقیم افراد با یکدیگر است، تاکید می‌کند: کشور‌هایی که در زمینه کنترل کرونا موفق بوده‌اند، سطوح بالای قرنطینه را اعمال کرده‌اند و مرز‌های خود را بستند و با این مسئله توانستند، جلوی شیوع بیشتر این بیماری در کشورشان را بگیرند.

شکوهی معتقد است در ایران از زمان شیوع ویروس کرونا سطوح بالای قرنطینه به طور کلی نادیده گرفته شد؛ او می‌افزاید: بعد از توصیه‌های بسیار برای اعمال قرنطینه، این اتفاق در سطوح پایین آن هم تنها برای چند روز در ایام نوروز انجام شد و بعد از تعطیلی‌ها با وجود توصیه‌های بسیار کارشناسان، بازگشایی‌ها آغاز شد.

او با اشاره به بخشنامه‌های اخیر مبنی بر اعمال محدودیت ها، می‌گوید:علیرغم این بخشنامه‌ها تهران تعطیل نیست و صنوف مختلف همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، تنها با حرف زدن نمی‌توان کووید را مهار کرد و برای کنترل این بیماری هم مسئولین و هم مردم باید وارد عمل شوند.

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم معتقد است که پاسخ لازم از نسخه «خواهش و تمنا» از مردم برای رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از رفتن به مسافرت گرفته نشده و باید نسخه دیگری پیچیده شود.

او معتقد است دولت باید تمهیدات بازدارنده و تنبیهی برای متخلفین وضع کند، اینکه گفته شده افرادی را که ماسک نمی‌زنند جریمه می‌کنیم باید ضمانت اجرایی داشته باشد و اگر ساز و کار مناسب برای این امر وجود نداشته باشد، این صحبت‌ها کاملا بی فایده است و حتی یک نفر هم از تعداد مبتلایان به کرونا کم نمی‌شود؛ درکشور‌هایی نظیر ترکیه و امارات اگر شخصی ماسک نداشته باشد، جریمه می‌شود و مبلغ جریمه در همان لحظه از او اخذ می‌شود در حالی که در ایران گونه نیست.

به گزارش صبح‌شد، این فوق تخصص بیماری عفونی و گرمسیری نقش مسئولین را در گسترش بحران کرونا در ایران نادیده نمی‌گیرد، اما معتقد است مردم هم در پیش آمدن این وضعیت مسئول هستند.

شکوهی هشدار می‌دهد در حال حاضر بیمارستان‌ها، جایی برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ندارند و برای بیماران جدید جایی برای بستری وجود ندارد.

او می‌گوید با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این اوضاع گرفتار شدیم و در ادامه درباره نقش مردم در این بحران می‌افزاید: «مردم را نمی‌توان کنترل کرد و با وجود توصیه‌های مکرر پزشکان و رسانه‌ها، پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نمی‌شود»


رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم در ادامه بحث خود در خصوص تجربیات کشور‌های مختلف در مهار کرونا اینگونه سخن می‌گوید: کشور‌هایی نظیر ایتالیا و اسپانیا که از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند و توانستند با قرنطینه تا حدی بر اوضاع مسلط شوند، آمار مبتلایان آن‌ها مجددا در پی بازگشایی‌ها افزایش یافت.

او کره جنوبی را به عنوان یکی از کشور‌های موفق در زمینه مقابله با کرونا می‌داند و می‌افزاید: کره جنوبی تمام راه‌های ارتباطی کشورش را مسدود کرد و در طرحی از شهروندانش تست کرونا گرفت و هر فردی که جواب آزمایشش مثبت بود با مراقبت قرنطینه شد.


شکوهی در ادامه این نکته را هم اضافه کرد که «گرفتن تست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما افزایش تست گیری و شناسایی تعداد بیشتری از بیماران در جامعه‌ای موثر است که مردم آن پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، به عنوان مثال فرض کنید در ایران میزان آزمایش‌های کرونا افزایش یابد و به جای شناسایی ۵ هزار مبتلا ۲۰ هزار بیمار شناسایی شود، در این صورت آیا مردم فرهنگ قرنطینه شدن و در خانه ماندن را دارند؟ آیا ضمانت اجرایی برای این موضوع وجود دارد و ارگانی می‌تواند مسئولیت قرنطینه کردن بیماران در خانه را برعهده بگیرد؟

او می‌گوید علاوه بر مردم عادی حتی در مواردی کادر درمان هم این قرنطینه را جدی نمی‌گیرند و باوجود تست مثبت در خانه خود را قرنطینه نمی‌کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید می‌کند قرنطینه به این معنا ست که افراد به یکدیگر نزدیک نشوند و در خانه بمانند و مجبور نباشند برای امرار معاش بیرون از خانه کار کنند.

به گزارش صبح‌شد، شکوهی می‌گوید کشور‌های موفق در مهار کرونا به جای تمرکز بر درمان و تجویز دارو به کاهش مبتلایان با اقدامات تشویقی و تنبیهی روی آوردند. کشور آمریکا که تا کنون در زمینه کنترل کرونا ناموفق بوده به جای اینکه به دنبال پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری باشد، به درمان اهمیت داده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdceb78oijh8w.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما