پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۹۳۷
plusresetminus
تردیدها نسبت به نظرسنجی ها همزمان با پیشتازی بایدن در ایالت های چرخشی افزایش یافته است.
تردید در تاثیر نتایج نظرسنجی ها در انتخابات آمریکا، افزایش یافت
صبح‌شد: کمتر از یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و این احتمال وجود دارد که برخلاف پیش‌بینی‌های احتمالی از پیروزی دموکرات‌ها در این انتخابات، ورق برگردد و سرنوشت دیگری رقم خورد. متوسط نظرسنجی‌های انتخاباتی ۷ روز اخیر نشان می‌دهد جوبایدن گرچه با ۷.۱ درصد جلوتر از ترامپ است، اما افزایش آرای ترامپ در حالی شیب صعودی پیدا کرده که بایدن ۵۰.۶ درصد از آرا را در اختیار دارد و ترامپ ۴۳.۵ درصد را در اختیار خود دارد.

جالب این جاست در ایالت مهم فلوریدا اوضاع کمی برای بایدن نگران کننده شده و برای ترامپ امیدبخش. ترامپ توانسته است در روز‌های آخر ۴۸ به ۴۷ از بایدن پیشی بگیرد. هر چند در چهار ایالت مهم دیگر (جورجیا، کارولینای شمالی، آریزونا و آیوا) نیز نظرسنجی‌ها از پیشتازی بایدن بر ترامپ حکایت دارد، اما ترامپ در اوهایو و تگزاس نیز از بایدن کمی جلوتر افتاده است.

خطا‌های نظرسنجی‌ها برطرف شده؟

جو بایدن در حالی از رقیب انتخاباتی اش در بیشتر نظرسنجی‌ها جلوتر است که برخی معتقدند نباید زیاد بر این نظرسنجی‌ها تکیه کرد، اما کارشناسان در این مقطع زمانی بر این باورند که خطا‌های نظرسنجی‌ها به مرور از انتخابات گذشته برطرف شده است. در سال ۲۰۱۶ نظرسنجی‌ها تقریبا به اتفاق هیلاری کلینتون را پیروز انتخابات می‌دانستند. پس از آن انتخابات، تا ماه‌ها مراکز و موسسات نظرسنجی در سردرگمی به سر می‌بردند، اما رفته رفته اعلام کردند مسائلی که قبلا باعث می‌شده نظرسنجی‌های ریاست جمهوری از دقت کافی برخوردار نباشد بر طرف شده است. محکم‌ترین استدلال برای صحت نظرسنجی‌های امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۶ این است که تقریبا ظرف ۹ ماه گذشته، به طور پیوسته بایدن با اختلاف قابل توجهی از ترامپ پیش بوده به نحوی که به راحتی می‌توانسته ۲۷۰ رای الکترال را که لازمه پیروزی است از آن خود کند. در حالی که در سال ۲۰۱۶ اختلاف بین کلینتون و ترامپ حدود دو تا سه درصد نوسان داشته که اختلافی شکننده و بی ثبات بود.

تردید‌ها نسبت به تاثیر نتایج نظرسنجی‌ها

به رغم مسائل مطرح شده هنوز برخی کارشناسان دقت نظرسنجی‌ها را زیر سوال برده اند و در این میان ۳ نظریه مطرح بوده است. افرادی که تلفن‌ها را قطع می‌کنند: شان ترندی تحلیلگر ارشد "ریل کلیر پالتیکس"، یکی از دلایل خطای نظرسنجی‌های انتخاباتی را که پای ترامپ در میان بوده این می‌داند که محافظه‌کاران طرفدار ترامپ به محض این که می‌شنوند که کسی از طرف رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا با آنان تماس گرفته تلفن را قطع می‌کنند.

وی می‌گوید آنان به این رسانه‌ها اعتماد ندارند و این امر می‌تواند بر دقت نظرسنجی تاثیر بگذارد. واقعیت این است که از میان رسانه‌های مطرح آمریکایی، فاکس نیوز از ترامپ حمایت می‌کند در حالی که بقیه، از شبکه‌های خبری و تلویزیونی مانند سی ان ان، سی بی اس،‌ای بی سی و ان بی سی گرفته تا مطبوعات با نفوذ مانند نیویورک تایمز و واشنگتن پست مخالف ترامپ و حامی بایدن هستند.

مسئله احتمال ابطال آرای پستی: آرای پستی با خطا‌های ساده‌ای که رای‌دهندگان به هنگام پر کردن ورقه رای مرتکب می‌شوند ممکن است باطل شود. شان ترندی به مواردی از قبیل سهل‌انگاری در به روز کردن آدرس و اشتباه در نوشتن تاریخ تولد اشاره می‌کند. به این موارد باید عدم تطابق امضای رای‌دهنده را با آن چه در بانک اطلاعاتی دولت موجود است اضافه کرد. این مورد شاید متداول‌ترین دلیل برای ابطال رای است.

در عین حال در مواردی که امضای شاهد لازم است ممکن است یا موضوع گرفتن امضای شاهد فراموش شود یا امضای او نیز با امضای موجود در سیستم دولت نخواند. به هر حال ابطال آرای پستی موضوعی است که وقتی تعداد رای‌دهندگان پستی سر به میلیون‌ها می‌زند می‌تواند به فاکتوری تعیین کننده در نتیجه انتخابات بدل شود. یک نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از حامیان بایدن گفته‌اند که ترجیح می‌دهند رای خود را توسط پست ارسال کنند.

در مقابل تنها ۱۷ درصد از طرفداران ترامپ رای پستی را ترجیح داده‌اند. این امر دموکرات‌ها را در ایالت‌هایی که رقابت نزدیک است شکننده می‌کند. به طور مثال، در فلوریدا که ایالت کلیدی است و حتی می‌تواند سرنوشت انتخابات را رقم بزند، همیشه رقابت بین نامزد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تنگاتنگ بوده است. از سال ۱۹۹۲تا امسال نزدیک به ۵۱ میلیون رای در انتخابات ریاست جمهوری در فلوریدا داده شده است. اختلاف بین نامزد‌های دموکرات و جمهوری‌خواه تنها ۲۰هزار رای است. تا روز ۲۵ اکتبر دموکرات‌ها ۵۹۶۰۰۰ رای پستی بیش از جمهوری‌خواهان ارسال کرده‌اند بنابراین خطر ابطال آرا اگر رقابت مانند سال ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ نزدیک شود، دموکرات‌ها را تهدید می‌کند.

دیوان عالی آمریکا در کنترل جمهوری‌خواهان: قاضی امی کُنی بَرِت، نامزد دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا، توسط سنای آن کشور که در کنترل جمهوری‌خواهان است تایید شد. به این ترتیب در میان قضات دیوان عالی آمریکا، جمهوری‌خواهان دست بالای ۶ بر ۳ را در برابر دموکرات‌ها پیدا خواهند کرد. این موضوع در این لحظه حساس که به احتمال قوی دعوا‌های حقوقی در جریان انتخابات در پیش است، به ویژه در صورتی که آرا در برخی موارد کلیدی به هم نزدیک باشد فوق العاده برای ترامپ دارای اهمیت است.

در سال ۲۰۰۰ رای اکثریت قضات دادگاه عالی آمریکا (۵ در برابر ۴) در یک رویارویی پنهان ایدئولوژیک، در نهایت جورج بوش جمهوری‌خواه را روانه کاخ سفید کرد. به تازگی در یک نظرسنجی گالوپ وقتی از مردم سوال شده که صرف نظر از این که از کدام یک از دو نامزد حمایت می‌کنید فکر می‌کنید که چه کسی پیروز می‌شود، ۵۶ درصد گفته‌اند ترامپ و ۴۰ درصد گفته‌اند بایدن. به هر روی، ممکن است روشن شدن نتیجه نهایی انتخابات روز‌ها و بلکه هفته‌ها به طول انجامد، مگر این که بایدن به طور قاطع و با اختلاف زیاد بتواند بر ترامپ غلبه کند. فرنک لونتس، یک متخصص نظرسنجی که خود جمهوری‌خواه است می‌گوید اگر این بار هم ترامپ انتخاب شود و بار دیگر نظرسنجی‌ها غلط از آب در آید "کار حرفه من تمام است".

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdccamqo82bq1.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما