پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۱۲۳۴
plusresetminus
با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فهرست کسب‌وکارها و مشاغل مجاز برای فعالیت در دور جدید محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا از شنبه هفته آینده (یکم آذرماه) به‌مدت 14روز به اتاق اصناف اعلام شد. براساس این مصوبه تنها مشاغل مشمول گروه شغلی یک قادر به ادامه فعالیت خواهند بود.
فهرست مشاغل مجاز به فعالیت ازابتدای آذر‌ماه
صبح‌شد: با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فهرست کسب‌وکارها و مشاغل مجاز برای فعالیت در دور جدید محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا از شنبه هفته آینده (یکم آذرماه) به‌مدت 14روز به اتاق اصناف اعلام شد. براساس این مصوبه تنها مشاغل مشمول گروه شغلی یک قادر به ادامه فعالیت خواهند بود.

به‌گزارش همشهری، سرانجام ستاد ملی مقابله با کرونا فهرست تازه نحوه فعالیت کسب‌وکارها و مشاغل در دور جدید محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا را برای اجرا به استانداری تهران و اتاق اصناف ابلاغ کرد. این فهرست کسب‌وکارها و مشاغل مجاز به فعالیت در دور جدید محدودیت‌های کرونایی نسبت به فهرست‌های قبلی اعلام شده تغییراتی دارد.

با این مصوبه در بخش توزیع و خدمات از شنبه هفته آینده تنها فعالیت کسب‌وکارهای مشمول گروه یک مشاغل مجاز و بازگشایی مشاغل در 3گروه شغلی دیگر ممنوع خواهد بود. در بخش تولید نیز تنها کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و فعالیت مجموعه‌هایی که خط تولید مهمی ندارند محدود یا ممنوع شده است.

فقط گروه یک شغلی مجاز به فعالیت

رئیس اتاق اصناف تهران ضمن اعلام فهرست جدید مشاغل مشمول محدودیت‌های کرونایی از روز شنبه یکم آذرماه، گفت: این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های شغلی از ابتدای آذر‌ماه و حداقل به‌مدت 2هفته اجرایی خواهد شد و برمبنای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تنها مشاغل و کسب‌وکارهای قرار گرفته در گروه یک شغلی مجاز به ادامه فعالیت خواهند بود.

قاسم نوده‌فراهانی افزود: در این فهرست‌بندی سعی شده فعالیت مشاغل و کسب‌وکارها برای قطع زنجیره شیوع کرونا حداقلی تعریف شود. به‌گفته او، مشاغل مشمول گروه یک شغلی و مجاز به فعالیت شامل صنوف تولیدی یا مشاغلی است که خدمات حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم را ارائه می‌دهند.

او تأکید کرد: فهرست مشاغل گروه یک، کسب‌وکارهایی مانند مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‌ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تأمین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و صنوف تولیدی را شامل می‌شود. او تأکید کرد: فعالیت اغلب کسب‌وکارهای مشمول 3گروه شغلی دیگر، که قبلا صرفا محدود شده بود، ممنوع خواهد بود.

به گفته نوده‌فراهانی در دور جدید محدودیت کسب‌وکارها، تعداد مشاغل مشمول گروه یک افزایش یافته و برخی مشاغل مانند خشکشویی‌ها و چاپخانه‌ها به این فهرست اضافه شده است. علاوه بر آن نحوه فعالیت برخی مشاغل مانند اغذیه‌فروشی‌ها، فست‌فود و رستوران‌ها که تا‌کنون با 30 تا 40درصد ظرفیت به‌صورت حضوری فعالیت می‌کردند اکنون تنها به‌صورت بیرون‌بر مجاز خواهد بود.

احتمال تغییر فهرست مشاغل

رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه فهرست اعلام شده و محدودیت اعمال شده بر نحوه فعالیت مشاغل و کسب‌وکارها از شنبه هفته آینده و به‌مدت حداقل 2هفته اجرایی خواهد شد، گفت: با اعمال این محدودیت‌ها و درصورتی که طی 2هفته آینده روند شیوع پاندمی کرونا و تلفات ناشی از آن کاهش یابد، احتمال خروج برخی مشاغل کم‌ریسک و با خطر متوسط از فهرست کسب‌وکارهایی که با این ابلاغیه فعالیت آنها ممنوع شده، وجود دارد.

نوده‌فراهانی با اشاره به نشست امروز (پنجشنبه) مسئولان اتاق اصناف با استاندار تهران برای بررسی فهرست مشاغل مجاز اعلام شده برای فعالیت طی 2هفته آینده، افزود: برخی اتحادیه‌های صنفی مانند پوشاک خواستار قرار گرفتن در فهرست مشاغل گروه یک هستند که پس از نشست امروز با استاندار تهران، هرگونه تغییر احتمالی در فهرست مشاغل گروه یک شغلی که مجاز به فعالیت هستند اعلام و فهرست مذکور اصلاح خواهد شد. با وجود این تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود.


قول رئیس‌جمهور برای جبران خسارت اصناف

رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به تحمیل ضرر و زیان به مشاغل مشمول گروه 2 تا 4 شغلی به‌دلیل تعطیلی 2هفته‌ای یا احتمال تمدید این محدودیت‌ها گفت: با ابلاغ مصوبات اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس‌جمهوری قول داده برای رفع مشکلات اصناف آسیب‌پذیر در دوران تعطیلی چاره‌اندیشی شود.

نوده‌فراهانی تأکید کرد: با این قول مساعد رئیس‌جمهوری حتی افرادی را مأمور انجام بررسی‌های لازم در مورد وضعیت مشاغل و کسب‌وکارها کرده است. قبلا نیز اتاق اصناف با ارائه پیشنهادهایی خواستار حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده شده بودند اما تا‌کنون این پیشنهادها و درخواست‌ها عملیاتی نشده است.

او در مورد نحوه نظارت بر فعالیت مشاغل و رعایت مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: وظیفه نظارت بر اجرای پروتکل‌ها و بسته ماندن مشاغل خارج از شمول فهرست یک شغلی برعهده بازرسان اتاق اصناف، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، بازرسان وزارت صنعت و نیروی انتظامی خواهد بود.



سرنوشت نامعلوم کیوسک‌های روزنامه‌فروشی

اعلام فهرست مشاغل گروه یک بر مبنای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، موجب بروز ابهام‌ها و گلایه‌هایی برای برخی صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل شد. در مصوبه مذکور صنوفی مانند رسانه‌های مکتوب، برخط و مشاغل مشابه و چاپخانه‌ها در فهرست گروه یک و در زمره مشاغل مجاز به فعالیت از ابتدای آذر‌ماه امسال قرار گرفته‌اند اما در جدول فهرست اسامی مشاغل مجاز و غیرمجاز که در 4گروه شغلی تدوین شده هیچ اشاره‌ای به وضعیت روزنامه‌فروشی‌ها، کیوسک‌ها و دکه‌های فروش جراید نشده و مشخص نیست که آیا این مشاغل از شنبه هفته آینده در زمره مشاغل گروه یک با استناد به بند فعالیت‌های مشابه رسانه‌های مکتوب و برخط قرار دارد یا خیر؟ موضوعی که حتی برخی مسئولان اتاق اصناف نیز با ابراز بی‌اطلاعی از آن مشاغل مشابه در بند رسانه‌های مکتوب و برخط را به صنوفی مانند لیتوگراف و صحاف تعمیم می‌دهند. با این روند درحالی‌که برخی فعالان صنفی قرار نگرفتن نام روزنامه‌فروشان، کیوسک‌ها و دکه‌های فروش مطبوعات را دلیلی بر عدم‌توزیع جراید طی مدت زمان 2هفته‌ای منتهی به 14آذر‌ماه تلقی کرده و بر توزیع مجازی نشریات و جراید تأکید می‌کنند، برخی دیگر فعالیت مطبوعات و چاپخانه‌ها و دکه‌ها و کیوسک‌های فروش جراید را لازم و ملزوم یکدیگر دانسته و از ضرورت تداوم فعالیت این صنف یا تعطیلی مطبوعات و چاپخانه‌ها از شنبه هفته آینده خبر می‌دهند.

پیگیری‌های خبرنگار همشهری از اتاق اصناف در این زمینه نیز بیانگر آن است که رفع این تناقض در دستور کار اتاق اصناف در نشست امروز آنها با استانداری تهران و پیگیری از ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcb.fb8urhb5aiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما