سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب : ۱۹۰۸
plusresetminus
گزارش میدانی از وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد جو روانی ناشی از بالا گرفتن مناقشه قیمت‌گذاری موجب افزایش 2 تا 25میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی در حاشیه بازار از ابتدای دی تا 15دی‌ماه جاری شد.
قیمت کدام خودروها در دی ماه گران شد؟+جدول و لیست قیمت
صبح‌شد: نوسان قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو‌های داخلی در حالی شدت گرفته که برخی خودروسازان به‌دلیل نبود تقاضای خرید از عرضه برخی محصولات خود بدون قرعه‌کشی خبر می‌دهند.


به‌گزارش همشهری، قیمت خودرو که طی ۳ ماه اخیر متاثر از کاهش نرخ ارز و افت شدید تقاضای خرید و فروش در بازار سیر نزولی به‌خود گرفته بود با بالا گرفتن مناقشه قیمت‌گذاری، جو روانی ناشی از تصویب و اجرای دستورالعمل جدید شورای رقابت و مخالفت سازمان بازرسی کل کشور، برخی نمایندگان مجلس و وزیر صمت با این مصوبه از ابتدای دی‌ماه بار دیگر روند افزایشی به‌خود گرفت. به‌نحوی که قیمت برخی انواع پژو و تندر ۹۰ رشد قیمت ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومانی را شاهد بودند و این افزایش قیمت در محصولات سایپا نیز با رسیدن نرخ پراید ۱۱۱ به ۱۲۲ میلیون، پراید ۱۳۱ به ۱۰۴ میلیون و پراید ۱۵۱ به ۱۰۸ میلیون تومان ادامه یافت.

اما با فروکش کردن تب اختلافات قیمت‌گذاری، از دیروز (دوشنبه) تب گرانی خودرو تا حدودی فروکش کرد و بازار بی‌مشتری خودرو شرایط نسبتا آرامی را تجربه کرد. این افزایش قیمت‌ها در حالی است که فعالان صنفی از تشدید رکود و به صفر رسیدن انجام معاملات در بازار خودرو خبر داده و این شرایط بازار و نبود مشتری موجب شده تا حتی سایپا برای نخستین بار بعد از اجرای سیستم قرعه‌کشی برای پیش‌فروش خودرو، دو محصول خود شامل وانت پراید (سایپا ۱۵۱) و وانت نیسان تک‌سوز آپشنال را بدون قرعه‌کشی به مشتریان عرضه کند.

گرانی ۱۸میلیونی برخی انواع پژو

بررسی قیمت فروش محصولات ایران خودرو در حاشیه بازار نشان می‌دهد که نرخ انواع محصولات این شرکت طی ۲ هفته گذشته از ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت. به‌نحوی که قیمت انواع پژو نیز با مطرح شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو‌های کم‌تیراژ داخلی سیر صعودی به‌خود گرفت و این مدل خودرو‌ها تا ۱۵دی‌ماه نسبت به اول این‌ماه بین ۷ تا ۱۸میلیون تومان افزایش یافت.

کمترین میزان افزایش قیمت در خانواده پژو مربوط به پژو۲۰۶ صندوق‌دار با ۷میلیون تومان بوده و پژو پارس TU۵ با ۱۸میلیون تومان بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. پس از آن پژو پارس اتوماتیک و پژو سال دوگانه‌سوز با ۱۷میلیون تومان افزایش به‌صورت مشترک در رتبه دوم و پژو۲۰۶ تیپ۲ با ۱۶.۵ میلیون افزایش قیمت در جایگاه سوم قرار گرفت.

طی هفته گذشته و با ارائه فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو‌های کم تیراژ، جو روانی ناشی از گرانی رسمی این خودرو‌ها از بهمن‌ماه موجب شد تا قیمت‌ها در بازار خودرو روندی صعودی به‌خود گیرد گرچه با مخالفت وزارت صمت، برخی نمایندگان مجلس و سازمان بازرسی کل کشور با این شیوه قیمت‌گذاری، تب افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو تا حدودی فروکش کرد.

علاوه بر محصولات پژو، قیمت برخی انواع خودرو‌های مونتاژی رنو در حاشیه بازار سیر صعودی تندتری به‌خود گرفت به‌نحوی که قیمت تندر ۹۰‌ای ۲ طی مدت حدود ۲ هفته افزایش ۲۵ میلیون تومانی را شاهد بود. افزایش ۲ تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت حاشیه بازار خودرو‌های پرتیراژ داخلی (محصولات ایران‌خودرو و سایپا) در حالی است که رکود حاکم بر بازار خودرو تشدید شده و کمتر خریدار یا فروشنده‌ای برای خودرو‌های داخلی در بازار وجود دارد.

ریپ زدن گرانی خودرو

 افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در حاشیه بازار که با اعلام دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو‌های کم‌تیراژ و نزدیک شدن به موعد اعلام قیمت سه ماهه چهارم خودرو‌های پرتیراژ توسط شورای رقابت سیر صعودی به‌خود گرفته بود با اعلام مخالفت دستگاه‌های دولتی، مجلس و قوه قضاییه متوقف شد به‌نحوی که همزمان با این مخالفت‌ها قیمت پژو۴۰۵ جی ال ایکس با کاهش ۳ میلیون تومانی از ۱۷۹میلیون تومان به ۱۷۶میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت پژو۲۰۶ تیپ۲ از ۱۹۱میلیون به ۱۸۶میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ۵ از ۲۵۱ میلیون به ۲۴۵میلیون و در گروه خودرو‌های مونتاژی قیمت پژو۲۰۰۸ مدل ۹۸ و ۹۹ به‌ترتیب به ۷۹۹ و ۹۱۶میلیون تومان رسید. همچنین قیمت سمند ال‌ایکس از ۱۷۸میلیون به ۱۷۵میلیون رسید. در گروه خودرو‌های تیبا نیز قیمت تیبا ۲ از ۱۲۴میلیون به ۱۲۲میلیون رسید و تیبا صندوقدار، صندوقدار پلاس و تیبا۲ پلاس به‌ترتیب ۱۱۳، ۱۱۷ و ۱۲۹میلیون تومان قیمت خورد.

تغییر شیوه فروش با کاهش تقاضای خودرو

نوسان قیمت حاشیه بازار خودرو در شرایطی است که تشدید رکود حاکم بر بازار و افت شدید تقاضای واقعی، موجب بازنگری برخی خودروسازان در شیوه فروش برخی محصولات شد به‌نحوی که در جریان پیش‌فروش اخیر سایپا تعداد متقاضیان خرید دو محصول این شرکت کمتر از میزان عرضه بود و برای نخستین بار خودرو‌های وانت پراید (سایپا ۱۵۱) و وانت نیسان تک‌سوز آپشنال بدون قرعه‌کشی به مشتریان عرضه شد.

این در حالی است که طی ۳‌ماه گذشته روند افزایش قیمت کارخانه خودرو‌های صفر کیلومتر، طرح‌های پیش‌فروش طولانی‌مدت، افت شدید تقاضا و تشدید رکود حاکم بر بازار موجب کاهش فاصله قیمت بازار و کارخانه برخی خودرو‌های تولید و مونتاژ داخلی شده است.

فروکش کردن تب گرانی خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز از فروکش کردن تب چند روزه گرانی با افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان خبر داده و گفت: بازار خودرو که بعد از جو روانی منفی ناشی از اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت شاهد سیر صعودی قیمت‌ها بود این روز‌ها آرامش نسبی را تجربه می‌کند.

سعید موتمنی، با اشاره به کاهش نسبی قیمت برخی خودرو‌ها در حاشیه بازار افزود: دیروز قیمت پژو پارس به ۲۰۷میلیون، پژو۲۰۶ تیپ۲ به ۱۸۱میلیون، پژو۲۰۶ تیپ ۵ به ۲۴۳میلیون، سمند ال ایکس به ۱۸۰میلیون، پراید ۱۱۱به ۱۱۲میلیون، تیبا ۲ به ۱۲۴میلیون و کوییک دنده‌ای به ۱۴۲میلیون تومان رسید. او با تأکید بر تأثیر کاهش نوسان نرخ ارز بر بازار خودرو گفت: به‌نظر می‌رسد درصورت تداوم این روند، نوسان قیمت خودرو در حاشیه بازار تا پایان امسال بسیار اندک باشد. همچنین با انجام تعهدات معوق ایران خودرو و سایپا، عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش یافته و این عرضه باعث کاهش یا تثبیت قیمت خودرو در بازار شده است.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcj.yevfuqehosfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما