سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب : ۳۷۳۲
plusresetminus
امروز دومین مناظره ۷ نامزد در حالی برگزار می‌شود که نتایج ۲ نظر سنجی معتبر نشان می‌دهد که رئیسی با اختلاف زیاد همچنان پیشتاز است، اما آرا‌ی سرگردان به ۵۲ درصد افزایش یافته و شاخص بی تفاوتی به ۴۵ درصد رسیده است.
مناظرات آرا‌ی سرگردان را به ۵۲ درصد افزایش داد
صبح‌شد: در حالی که دومین مناظره رسمی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۱۷ امروز و با موضوع مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برگزار می‌شود، پس از پایان مناظره اول کاندیدا‌های ریاست جمهوری، نظرسنجی درباره برنده این مناظره آغاز شده بود که به تدریج نتایجش منتشر شده است.



بر اساس یافته‌های پنجمین پیمایش ملی کیو، پس از برگزاری اولین مناظره تلویزیونی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، حدود ۴۵ درصد از پاسخگویان، معتقد هستند فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور بعدی باشد.

همچنین پس از برگزاری اولین مناظره تلویزیونی بین نامزد‌های انتخابات، حجم آرای سرگردان نسبت به قبل از مناظره نه تنها کاهش نیافته، بلکه به میزان کمی افزایش یافته‌است. در واقع از ۴۵.۵ به ۵۲ رسیده است.

به عبارتی هیچ‌یک از نامزد‌ها نتوانستند آرای سرگردان را به نفع خود جذب کنند.

همچنین یافته‌های پنجمین پیمایش ملی کیو نشان می‌دهد، پس از برگزاری اولین مناظره تلویزیونی بین نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، نسبت افرادی که پیش از مناظره قصد شرکت در انتخابات داشتند تغییر معناداری نداشته‌است.

ولی نسبت افرادی که برای شرکت در انتخابات تردید دارند مقدار کمی رشد داشته‌است. مرکز افکارسنجی کیو با در نظر گرفتن ضریب محافظه کاری و نرخ عدم همکاری در نظرسنجی، همچنان میزان مشارکت را در مقطع زمانی فعلی با حاشیه خطای ۴ درصد، ۴۳درصد پیش بینی می‌کند. افزون بر این مقایسه تغییرات آرای سید ابراهیم رئیسی در برابر آرای مردد، پیش و پس از اولین مناظره تلویزیونی نشان می‌دهد آرای رئیسی از ۴۲.۷ به ۳۶.۸ کاهش یافته است.

افزون بر این در نظرسنجی دیگری منتسب به صدا وسیما، مشارکت درمراکز استان به ۴۱درصد رسیده است که ۲ درصد رشد داشته است.۳۷ درصد نیز مناظره اول را دیده اند.

افزون بر این،۵۲ درصد رئیسی،۷درصد همتی،۵درصد قاضی زاده،۴درصد جلیلی، ۲.۳ درصد رضایی، ۲.۱ درصد مهرعلیزاده و ۱.۳ درصد زاکانی را برنده مناظره اول دانسته اند. همچنین ۱۲ درصد هیچ کدام را برنده ندانسته اند و ۱۶ درصد هم گزینه نمی‌دانم را برگزیده اند. پاسخ دهندگان در قبال این سوال که "اطلاعاتی که نامزد‌ها ارائه دادند کدامشان دقیق‌تر وقابل اعتمادتر نشان دادند؟ " ۳۵ درصد رئیسی، ۱۲ درصد قاضی زاده، ۹ درصد جلیلی، ۶ درصد همتی، ۳.۳ درصد زاکانی، ۳.۱ درصد رضایی و ۲.۸ درصد مهرعلیزاده را برگزیده اند.

همچنین در قبال این سوال که کدام نامزد در گفته‌ها وبرنامه‌ها صداقت بیشترداشت؟ ۴۳ درصد رئیسی، ۹ درصد قاضی زاده، ۶ درصد همتی و جلیلی، ۳.۳ درصد رضایی، ۳.۱ درصد مهرعلیزاده و ۱.۳ درصد زاکانی را انتخاب کرده اند.

تب تند درخواست مناظره دوجانبه

در این میان بحث درخواست مناظره‌های دوجانبه هم داغ شده است. استارت درخواست اولین مناظره دوجانبه توسط سعید جلیلی زده شد.

جلیلی در دوئل با عبدالناصر همتی در مناظره نیمه خرداد، از آمادگی خود برای مناظره خارج از مناظره تلویزیونی خبرداده بود؛ اصرار جلیلی به مناظره غیر تلویزیونی با همتی به همین جا ختم نشد و این کاندیدای انتخاباتی در صفحه توئیتر خود با هشتگ کردن کلمه «مناظره» نوشت: «جناب آقای همتی بخشی از رویکرد غلط در اداره کشور است.» سعید جلیلی در این مسیر تنها نبود و علیرضا زاکانی دیگر کاندیدای انتخاباتی نیز رئیس سابق بانک مرکزی را به مناظره دعوت کرد.

موضوعی که همتی تا مدتی به آن واکنش نشان نداد و حتی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی مدعی شد که فضا را برای مناظره فراهم کرده، ولی همتی آن را رد کرده است.

در نهایت عبدالناصر همتی که در مناظرات روی پوششی بودن تعدادی از کاندیدا‌ها مانور داده و خطاب به جلیلی و زاکانی اعلام کرده بود: «اگر دوستان پوششی می‌خواهند که من جوابشان را بدهم باید این جا قسم بخورند تا آخر در صحنه رقابت انتخابات خواهند ماند.

اگر قسم نخورند من جواب آنان را نخواهم داد.»؛ در پاسخ به درخواست مناظره دوجانبه، سعید جلیلی در توئیتی توپ را در زمین جلیلی و زاکانی انداخت و سید ابراهیم رئیسی را تلویحا به مناظره طلبید و با هشتگ کردن کلمه «پوششی» و «پنج در برابر یک» نوشت: «آقای جلیلی پیشنهاد مناظره دو نفره داده‌اند. خیلی هم خوب است. همین‌جا از رقیب اصلی خودم، آقای رئیسی دعوت می‌کنم در اینستاگرام به صورت زنده مناظره کنیم. بعد خدمت آقای جلیلی هستم.»

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.w9wrak9uxpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما