دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۱۱۸۷
plusresetminus
ماجرای فاسدشدن هزار تن گوجه در مرز عراق در حال تکرار برای 1100 کامیون سیب زمینی است؛ مشکل کجاست و چرا هر سال شاهد آن هستیم؟
ماجرای برگشت خوردن کامیون های ایرانی در مرز عراق چه بود؟
صبح‌شد: شاید باورتان نشود، اما تنها سه روز پس از صحبت‌های عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران درخصوص توافق ایران و عراق برای آزاد شدن صادرات سیب زمینی کشورمان، کامیون‌های حامل بار سیب زمینی به سمت مرز عراق روانه شدند و آن قدر تعداد کامیون‌ها زیاد بود که یک روز مانده به صادرات اعلام شد از فرستادن کامیون‌های با بار سیب زمینی به مرز خودداری کنید تا بلایی که سر گوجه فرنگی‌ها آمد، سر سیب زمینی‌ها نیاید.

به گفته عضو اتاق مشترک ایران و عراق تا روز گذشته بیش از ۱۱۰۰ کامیون سیب زمینی وارد مرز پرویزخان شدنددر حالی که ظرفیت پذیرش طرف عراقی روزانه فقط ۷۰ کامیون است. در این گزارش کوتاه به این ضعف مدیریت صادراتی پرداخته ایم که در کشورمان بار‌ها شاهدش بوده ایم.

ماجرای گوجه‌های فاسد

تا چندی قبل صادرات گوجه فرنگی به عراق ممنوع بود، اما از اواخر مهر صادرات آن آزاد شد و سیل کامیون‌های صادراتی گوجه به سمت مرز‌های عراق به راه افتاد، به‌گونه‌ای که در استان کرمانشاه انبوهی از کامیون‌های حامل گوجه فرنگی به سمت مرز پرویزخان به عنوان مرز اصلی صادرات محصولات کشاورزی به عراق، حرکت کردند. ورود این مقدار گوجه فرنگی به مرز‌های عراق، عرضه را بسیار بیشتر از تقاضا کرد و از آن جا که نیاز بازار عراق مشخص و محدود است، بقیه گوجه فرنگی‌ها از مرز برگشت خورد.

با توجه به این که هوا هنوز چندان خنک نشده بود و گوجه نیز یک محصول کشاورزی زودفساد است، بخش زیادی از این گوجه‌ها با زیان فراوان از دست رفت، در حالی که در همان روز‌ها که البته هنوز هم ادامه دارد قیمت گوجه فرنگی به دلیل کمبود در بازار داخل کشور بسیار بالا رفت و حتی تا کیلویی ۱۵ هزار تومان هم رسید، در صورتی که با مدیریت می‌توانستیم در کنار صادرات، بازار داخلی را هم از دست ندهیم و هزار تن گوجه را هم به نابودی نکشانیم.

موضوع تکراری

پیش از این هم شاهد تعداد زیادی از کامیون‌های حامل سیب درختی در مرز‌های شمال غربی کشور بودیم که به دلیل فاسد شدن کنار جاده‌ها رها می‌شدند، اتفاقی که برای پیاز هم در سال‌های مختلف تکرار شده. جالب آن که این تجربه برای تمام این محصولات در سال‌های مختلف در حال تکرار شدن است و انگار کسی حاضر به برنامه ریزی برای حل این معضل نیست ومتاسفانه بیش از همه کشاورزان دچار ضرر و زیان می‌شوند.

دلیل سوء مدیریت و بی برنامگی در صادرات

جدای از بحث نوسان ارزی که صادرات را توجیه پذیر و سود آور می‌کند یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق ارزان بودن محصول در بازار داخل به علت نبود آمایش سرزمینی است که در برخی سال‌ها یک محصول بیشتر از تقاضا در کشور وجود دارد و در برخی سال‌ها کمتر.

با این حال اکنون در موضوع صادرات سیب زمینی به گفته یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و عراق حق العمل کاران هم مقصرند، آن‌ها برای سود بیشتر خود، کشاورزان را تشویق می‌کنند تا محموله‌های صادراتی خود را هر چه زودتر به مرز ارسال کنند. البته در این میان نباید از سوء مدیریتی که در زمینه صادرات وجود دارد غافل شد. متاسفانه هنوز در بسیاری از موارد صادرات در کشور به صورت سنتی و به شکل مقطعی و محدود توسط برخی تجار انجام می‌شود، درحالی‌که بازار‌های بزرگ مثل روسیه و اروپا دیگر به تجارت کوچک و محدود مواد غذایی روی خوش‌نشان نمی‌دهند. آن‌ها خواستار تجارت پایدار و قرارداد‌های طولانی‌مدت هستند.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdci.vazct1azybc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما