دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۱۱۹۲
plusresetminus
برخورد شدید با هر نوع مراسم جمعی در دو استان کشور
صبح‌شد: پاییز و زمستان فصل بارش باران و سرما و البته دورهمی‌های فامیلی در امتداد شب‌های بلند است؛ بویژه در مناطقی از کشور که زودتر به استقبال سرما می‌روند، نظیر استان‌های کردستان و آذربایجان شرقی؛ اما در شرایط کرونایی امروز رسم دورهمی و برگزاری عروسی و میهمانی به معنی گسترش دایره مرگ و بیماری است. مسئولان در این دو استان بارها تأکید کرده‌اند دورهمی‌ها و مراسم عزا و عروسی عامل قرمز شدن وضعیت و افزایش تلفات کرونا در این دو استان بوده است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری کردستان گفت: در فصل‌های بهار و تابستان همان‌طور که بارها در ستاد ملی کرونا مطرح شد استان کردستان جزو یکی از معدود استان‌هایی بود که بیشترین روزهای سفید را در وضعیت اپیدمی شیوع بیماری کرونا به خود دید و حتی طبق آمارهای موجود در کل استان حاکی از آن بود که در کل استان تنها 11نفر را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده بودیم و این نشان از توجه مسئولان و خود مردم بود.

شهریار یاسینی افزود: متأسفانه با آمدن فصل سرما و از طرفی کم توجهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی توجهی به فاصله‌های اجتماعی و برگزاری تجمعات باعث شده که شرایط این استان از وضعیت سفید به قرمز تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم و جشن‌ها و تجمعات یکی از عوامل مهم در روند رو به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در استان بوده است، اظهار داشت: در ماه های اخیر برگزاری مراسم عروسی، جشن‌ها و عزاداری، مراسم مذهبی و... باعث شده تا این بیماری روند رو به رشدی پیدا کند و بار دیگر مسئولان ستاد ملی کرونا و استانی را بر آن بدارد تا تصمیمات جدیدی را اتخاذ و محدودیت‌های بیشتر را اعمال کنند از جمله برخورد با برگزاری هرگونه تجمع و جشن و مراسم عروسی بوده است که فرمانداران از جمله فرماندار مریوان خود وارد عمل شده و با حضور در مراسم از ادامه برگزاری جشن جلوگیری کرده است.

وی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی و فرمانداری‌ها با هماهنگی ستاد کرونا با هرگونه برگزاری مراسم برخورد قاطع خواهند کرد، خاطرنشان کرد: با سختگیری‌های اعمال شده و اطلاع رسانی‌های ضروری و آگاهی دادن به مردم خوشبختانه شاهد همکاری بیشتری نسبت به گذشته از سوی مردم در این ایام کرونایی هستیم به‌طوری که گاه شاهد هستیم مراسمی برگزارشده و از سوی خود شهروندان گزارش شده تا جلوی این برگزاری مراسم‌ها گرفته شود.

از سوی دیگر رعایت فاصله‌گذاری و نکات بهداشتی بیشتر از قبل مورد توجه مردم است و می‌توان گفت با توجه به اینکه استان کردستان استانی است که به برگزاری مراسم و آیین‌ها خیلی پایبند است کما اینکه با فرارسیدن سال روز تولد پیامبراکرم(ص) مراسم مولودخوانی در سراسراستان هرسال برگزار می شد اما امسال این مراسم برگزار نشد و می‌توان گفت دورهمی‌ها و برگزاری مراسم بسیار کم شده است. وی تعطیلی 10 روزه بانک‌ها را یکی از تصمیمات استانداری و ستاد کرونا برای کاهش این بیماری در استان خواند که متأسفانه اجرایی نشد و ادامه داد: در راستای حفظ سلامتی مردم، جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و قطع زنجیره آن قرار بود فعالیت‌ تمام بانک‌ها از سه‌شنبه 20 آبان ‌ماه به مدت 10 روز در کردستان تعطیل شود که با مخالفت شورای بانک‌ها و مردم قرار گرفت و باعث لغو آن شد.

این مسئول افزود: به‌طور میانگین روزانه 10 فوتی و بین 270 تا 350 نفردر استان کردستان مبتلا می‌شوند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در خصوص آخرین آمار کلی کرونا در استان کردستان به «ایران» گفت: طبق آخرین آمار تاکنون 779 نفر مبتلای قطعی به کرونا در بیمارستان‌های استان کردستان بستری هستند.

فرزین رضایی افزود: از این تعداد 406 نفر در شهرستان سنندج، 98 نفر در شهرستان مریوان، 74 نفر در شهرستان سقز، 45 نفر در شهرستان قروه، 39 نفر در شهرستان بیجار، 49 نفر در شهرستان کامیاران، 15نفر در شهرستان دیوان دره، 63 نفر در شهرستان بانه، دو نفر در شهرستان دهگلان و هشت نفر در شهرستان سروآباد هستند.

ضرورت افزایش نظارت ها در تبریز

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی نیز از اعمال محدودیت‌های کرونایی همزمان با سایر استان‌های دیگر در ستاد ملی کرونا و ستاد استانی خبر داد و گفت: براساس تصمیمات گرفته شده در ستاد ملی کرونا تمامی فعالیت گروه‌های شغلی دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ عصر تا صبح تعطیل است و این اقدام تا روز 20 آذرماه ادامه خواهد داشت.

علی یار راستگو با بیان اینکه بیماری کرونا به هیچ کس رحم نمی‌کند ،اظهار داشت: با همراهی و مشارکت هرچه بیشتر مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و اجرای مصوبات ستادهای ملی و استانی، امیدوار به کاهش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری هستیم.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به محدودیت‌های جدید کرونایی در مرکز استان و پنج شهر اهر، سراب، مراغه، میانه و مرند تصریح کرد: علاوه بر محدودیت‌های جدید، محدودیت‌های پیشین ستاد کرونا نیز همچنان پابرجاست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار تشدید نظارت بر اجرای مصوبات ستاد کرونا در تبریز شد و ادامه داد: انتظار داریم سازمان صمت، اتحادیه‌های مربوط و سایر دستگاه‌های ذیربط، نظارت‌های خود را افزایش داده و با متخلفانی که به تذکرات مأموران، توجه نمی‌کنند طبق ضوابط و قوانین برخورد کنند. 

عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز کاهش آمار بیماری کرونا در استان را منوط به همکاری بیشتر و هماهنگ‌تر دستگاه‌های اجرایی و مشارکت‌دهی مؤثر مردم دانست ودر این خصوص گفت: متأسفانه روزانه بیش از 500 نفر مبتلا به بیماری کرونا در استان شناسایی می‌شود.

 وی با بیان اینکه متوسط فوت روزانه بیماران کرونایی در استان بیش از 20 نفر در روز است، افزود: انتظار داریم با توجه به محدودیت در ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و خستگی مدافعان سلامت، شاهد افزایش توجه مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جامعه باشیم.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdce.o8zbjh8zw9bij.html
منبع : ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما