سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۱۲۰۲
plusresetminus
پروفسور اوگور شاهین، بنــــیانگذار شرکت BioNTech و سازنده واکسن امیدبخش کووید-۱۹ امیدوار است با شروع واکسیناسیون سراسری، امکان انتقال ویروس به نصف کاهش یابد و در نتیجه موارد ابتلا به‌طور چشمگیری کم شود.
یک فرضیه: در زمستان آینده کرونایی وجود نخواهد داشت
صبح‌شد: پروفسور اوگور شاهین، بنــــیانگذار شرکت BioNTech و سازنده واکسن امیدبخش کووید-۱۹ امیدوار است با شروع واکسیناسیون سراسری، امکان انتقال ویروس به نصف کاهش یابد و در نتیجه موارد ابتلا به‌طور چشمگیری کم شود.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، هفته گذشته BioNTech و Pfizer دو شرکتی که مشترکا واکسن مؤثر علیه کووید-۱۹ را ساختند، اعلام کردند که تجزیه و تحلیل اولیه نشان داده است واکسن آن‌ها می‌تواند از بیش از ۹۰ درصد از ابتلای افراد به کووید-۱۹ جلوگیری کند.

پروفسور شاهین در مصاحبه‌ای با BBC One می‌گوید انتظار دارد تجزیه و تحلیل بیشتر نشان دهد که این واکسن انتقال بیماری بین افراد را کاهش می‌دهد و همچنین علائم بیماری را در فردی که واکسن زده است، متوقف کند: من مطمئن هستم که انتقال ویروس با دریافت این واکسن مؤثر به اندازه قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، حتی اگر اثربخشی آن ۹۰ درصد نباشد، اما حتما ۵۰ درصد هست و نباید فراموش کنیم که حتی این میزان نیز می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر شیوع پاندمی شود.

اعتمادبه‌نفس بیشتر جهانی

این واکسن که در ۶ کشور مورد آزمایش قرار گرفته است، در ۲ دوز و به فاصله ۳ هفته تزریق می‌شود. برای دریافت واکسن، ساکنان و کارمندان آسایشگاه‌های سالمندان، کادر درمان و سپس افراد بالای ۸۰ سال در اولویت هستند.

پس از اعلام خبر نخستین واکسن مؤثر در جهان «سر جان بل» استاد پزشکی دانشگاه آکسفورد گفت که زندگی می‌تواند تا بهار آینده به حالت عادی برگردد: من احتمالا نخستین کسی هستم که این حرف را می‌زند، اما با کمی اعتماد‌به‌نفس می‌گویم که تا بهار این بحران پایان می‌پذیرد.

اگر همه چیز خوب پیش برود

با این حال، پروفسور شاهین معتقد است که این آسودگی خاطر مدت زمان بیشتری طول می‌کشد: اگر همه چیز خوب پیش برود، واکسن از پایان امسال و ابتدای سال آینده در دسترس قرار خواهد گرفت. هدف تحویل بیش از ۳۰۰ میلیون دوز در سراسر جهان تا آوریل سال آینده است که به ما اجازه می‌دهد تأثیر خود را روی این همه‌گیری بگذاریم.

به‌گفته شاهین، اثر بهتر و عظیم‌تر این واکسن کمی بعدتر یعنی در زمستان آینده خود را نشان خواهد داد: تابستان در این بین به ما بسیار کمک خواهد کرد چراکه میزان ابتلا در تابستان کاهش می‌یابد و ضروری است که تا قبل از پاییز و زمستان سال آینده میزان واکسیناسیون بالایی داشته باشیم.

این پروفسور ترک‌تبار اهل آلمان در پاسخ به این سوال که آیا این واکسن در افراد مسن به اندازه افراد جوان مؤثر است یا خیر، گفت که انتظار دارد در ۳ هفته آینده پاسخ بهتری برای این سؤال داشته باشد.

 شاهین می‌گوید: هنوز مشخص نیست که بعد از تجویز دوز دوم واکسن، مصونیت چه مدت دوام خواهد داشت. با این حال، او معتقد است اگر ایمنی بدن پس از یک سال به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد، نباید ایمن‌سازی تقویت‌کننده خیلی پیچیده باشد.

او همچنین در توضیح عوارض جانبی احتمالی ناشی از تزریق واکسن، می‌گوید: عوارض جانبی کلیدی دیده شده از این واکسن تاکنون یک درد خفیف تا متوسط چند‌روزه در محل تزریق بود، درحالی‌که برخی از داوطلبان در یک دوره مشابه تب خفیف تا متوسط نیز داشتند. البته ما هیچ عارضه جانبی جدی دیگری را که منجر به مکث یا توقف مطالعه شود، مشاهده نکردیم.

کارشناسان چه می‌گویند

واکسن‌ها روشن‌ترین امید بشریت برای جلوگیری از مرگ گسترده و بازگرداندن جامعه به شرایط عادی هستند، اما کارشناسان بر این باورند که هنوز نمی‌توان به‌عنوان نقطه پایانی به آن‌ها نگاه کرد.

«میشله روبه‌روتز» خبرنگار حوزه بهداشت بی‌بی سی معتقد است این واکسن باعث شده که اعتماد‌به‌نفس نزدیک‌شدن به پایان همه‌گیری در دنیا به‌وجود بیاید، اما تردید‌هایی در این بین وجود دارد: دانشمندان برجسته این کشف مهم، امیدوارند که زندگی زمستان آینده به حالت عادی برگردد. اما اجازه بدهید درباره تردید‌ها نیز حرف بزنیم.

 این واکسن نیاز به تأیید شرکت‌های تنظیم‌کننده دارد و آن‌ها فقط درصورت ایمنی و کارایی مؤثر واکسن، آن را توزیع خواهند کرد. نتایج اولیه بسیار خوب به‌نظر می‌رسند، اما ما منتظر نتایج کامل در هفته‌های آینده هستیم.

همچنین هنوز هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد چقدر این واکسن در افراد مسن که بیشتر به آن نیاز دارند، مؤثر عمل می‌کند و البته باز هم هنوز مشخص نیست که مصونیت چه مدت ممکن است دوام داشته باشد. شاید نیاز به تقویت‌کننده‌های سالانه باشد.

در صورت استفاده از واکسن، ایمن‌سازی و محافظت از افراد مدتی زمان خواهد برد. واکسن‌های دیگر کووید-۱۹ که مراحل آخر آزمایش بالینی را طی می‌کنند نیز ممکن است به‌خوبی یا حتی بهتر از این واکسن‌های جدید عمل کنند. اما شاید تا تابستان، ایمن‌سازی گسترده در حال انجام باشد و ما بتوانیم از مزایای آن استفاده کنیم.

علی موکداد، استاد بهداشت جهانی در دانشگاه واشنگتن و یک مقام سابق در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز در این‌باره می‌گوید: اگر واکسن در ماه آوریل در دسترس باشد، باتوجه به اوج‌گیری بیماری در ماه دسامبر و ژانویه و آنچه روبه‌رو خواهیم شد، کمکی نمی‌کند. نمی‌گویم که خبر خوب کشف واکسن را جشن نگیریم، اما هنوز هم باید مراقب باشیم.

موکداد می‌گوید که حتی پس از توزیع واکسن، توانایی بازگشت مجدد کشور‌ها به شرایط عادی کاملا به تعداد واکسن‌هایی که می‌توانند تهیه کنند و نحوه توزیع آن بستگی دارد. این بحث به‌طور خودکار مطرح می‌شود: آیا ما می‌خواهیم زندگی یا معیشتی را نجات دهیم؟ اگر واکسن کافی داشته باشیم، می‌توانیم هر دو را انجام دهیم. اکثر متخصصان بهداشت عمومی و بیماری‌های عفونی معتقدند برای پایان همه‌گیری باید اطمینان حاصل شود که افرادی که بیشترین نیاز به واکسن را دارند، دوز‌های اولیه را دریافت کنند. اما چالش‌های ذخیره و حمل واکسن می‌تواند به معنی تأخیر در توزیع باشد.

دکتر «پل گوپفرت» استاد پزشکی و میکروب‌شناسی در دانشگاه آلاباما می‌گوید: اگر اثربخشی ۹۰ درصدی واکسن فایزر در جلوگیری از عفونت صحت داشته باشد، مصونیت جمعیت عمومی کمی آسان‌تر می‌شود. یک واکسن مؤثر ۹۰ درصدی نیاز به واکسیناسیون حدود ۶۰ درصد از افراد برای رسیدن به آنچه به‌عنوان مصونیت گله‌ای شناخته می‌شود، دارد.

انتهای پیام/
https://sobhshod.ir/vdcg.z9qrak9xxpr4a.html
منبع : همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما