کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آقایان رئیس جمهوری که رد صلاحیت شدند

همشهری , 28 آبان 1399 ساعت 11:00

در تاریخ جمهوری اسلامی، احمدی‌نژاد، اما تنها رئیس‌جمهور سابقی نبود که صلاحیتش برای حضور دوباره در انتخابات رد شد.


صبح شد: سخنگوی شورای نگهبان طی اظهاراتی درباره حضور احتمالی افرادی مانند محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال آینده، به ایسنا گفت: «به‌طور کلی نمی‌توانم درباره حضور آن‌ها اظهارنظری کنم و باید صلاحیت آن‌ها را در همان زمان بررسی کنیم و اگر مجلس شرایط جدیدی بگذارد، نمی‌دانم شامل حال این افراد خواهد شد یا خیر. اکنون اظهارنظر در این رابطه سخت است.»

پاسخ دیپلماتیک و احتیاط‌آمیز عباسعلی کدخدایی به این پرسش در حالی است که او مردادماه با صراحت بیشتری درباره حضور نامزد‌های ریاست‌جمهوری و موضع شورای نگهبان سخن گفته بود. کدخدایی به افرادی که در گذشته ردصلاحیت شده‌اند، توصیه کرده بود که «دیگر ثبت‌نام نکنند.»

این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در حالی مطرح شد که نام احمدی‌نژاد، نامزد ردصلاحیت شده انتخابات سال ۹۶، از سوی برخی رسانه‌ها به‌عنوان نامزد احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده بود.

ردصلاحیت رئیس‌جمهور سابق درحالی اتفاق افتاد که او صراحتا از سوی رهبر معظم انقلاب برای حضور در انتخابات نهی شده بود. در تاریخ جمهوری اسلامی، احمدی‌نژاد، اما تنها رئیس‌جمهور سابقی نبود که صلاحیتش برای حضور دوباره در انتخابات رد شد.

پیش از آن، ردصلاحیت مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات ۹۲ نخستین نمونه از ردصلاحیت روسای جمهور سابق بود که پس از ۸ سال مسئولیت قوه اجرایی کشور صلاحیتش تأیید نشد.

در این میان، اما سیدمحمد خاتمی تنها رئیس‌جمهور سابقی است که خود را در معرض رأی شورای نگهبان قرار نداده است. نام او از سوی گروه‌های مختلف سیاسی به‌عنوان نامزد احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ مطرح می‌شود، اما با وجود این و با توجه به الگوی شورای نگهبان در ردصلاحیت ۲ رئیس‌جمهور سابق، به‌نظر نمی‌رسد که او بخواهد سنت خود را زیر پا گذاشته و بار دیگر پا به میدان انتخابات بگذارد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخشی از اظهارات خود، بررسی صلاحیت افرادی ازجمله خاتمی و احمدی‌نژاد را به شرایط جدید مجلس و مصوبه مجلس در زمینه اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری موکول کرده است.

کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۱ آبان به تصویب مجلس رسید، اما گفته می‌شود که در جزئیات آن، شرط سنی ۴۰ تا ۷۰ سال برای نامزد‌ها درنظر گرفته شده که هنوز به تصویب نهایی نرسیده است.

این محدوده سنی برای نامزد‌های ریاست‌جمهوری در حالی مطرح می‌شود که گمانه‌زنی‌ها درباره حضور احمدی‌نژاد ۶۴ ساله و خاتمی ۷۶ ساله در انتخابات ۱۴۰۰ ادامه دارد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1217

آدرس مطلب :
https://www.sobhshod.ir/news/1217/آقایان-رئیس-جمهوری-رد-صلاحیت-شدند

صبح شد
  https://www.sobhshod.ir